خبرگزاری کار ایران

زمانی نیا تشریح کرد:

اعلام برنامه‌های اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز ، 2 آذر در تهران/ رشد 26.11 درصدی مصرف گاز در سال 2035

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به اینکه در مقطع فعلی 24 درصد ترکیب انرژی از گاز تشکیل می‌شود ادامه داد: رشد مصرف گاز از نفت به مراتب بیشتر است و در سال 2035 به 26.11 درصد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در نشستی خبری  که به منظور تشریح برنامه‌های هفدهمین اجلاس  وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار شد  گفت: بنده از طرف وزارت نفت اعلام می‌کنم که سومین اجلاس سران  مجمع صادرکنندگان گاز دوم آذر ماه در تهران برگزار خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه  کشورهای صادرکننده گاز این مجمع را  تعطیل کرده اند اظهار داشت:  اعضای اصلی این مجمع 12 کشور الجزایر، بولیوی، مصر،‌ گینه استوایی، ایران، لیبی، امارات،‌نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا هستند و 5 عضو ناظر نیز شامل کشورهای هلند، نروژ، عمان، عراق و  پرو هستند.

زمانی‌نیا تصریح کرد: طبق تمهیدات، دعوت‌نامه از طرف روحانی رئیس‌جمهور ایران برای اعضا ارسال شده و انتظار داریم که این اجلاس در سطح خوبی برگزار شود.

وی تصریح کرد: برای آماده‌سازی این اجلاس چند جلسه هیات عالی‌رتبه در 29 آبان ماه  به منظور بررسی و مذاکره در خصوص دستور کار و بیانیه پایانی اجلاس در تهران برگزار  خواهد شد.

وی همچنین گفت: در 30 آبان نیز اجلاس وزرا برای تایید جلسه هیات عالی رتبه  و پیشنهاد به اجلاس سران در دو جلسه برگزار خواهد شد که یک جلسه مربوط به  اجلاس وزارتی عادی و در بعدازظهر همان روز نیز اجلاس فوق‌العاده وزارتی برگزار می‌شود.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت اظهار داشت:هفدهمین اجلاس وزارتی عادی 30 آبان ماه برگزار خواهد شد و امروز نیز تعداد شرکت‌کنندگان به حد نصاب رسید.

پیام اجلاس به کاپ 21 پاریس گاز سوخت منتخب آینده

وی با اشاره به اینکه پیام اجلاس سران پیام مهمی است اظهار داشت: پیام این اجلاس به منظور اینکه گاز را به عنوان سوخت درجه یک اعتبار و سودمندی آن را ارتقا بخشد، خواهد بود ضمن اینکه این اجلاس پیامی نیز به اجلاس کاپ 21 در پاریس خواهد داشت. در این اجلاس که با موضوع حفظ محیط زیست به منظور افزایش بیشتر گاز در ترکیب انرژی جهان و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی برگزار می‌شود پیامی از طرف اجلاس تهران خواهد داشت مبنی بر اینکه گاز به عنوان سوخت منتخب در آینده معرفی خواهد شد.

رشد 26.11 درصدی ترکیب انرژی در 2035

وی با اشاره به اینکه در مقطع فعلی 24 درصد ترکیب انرژی از گاز تشکیل می‌شود ادامه داد: رشد مصرف گاز از نفت به مراتب بیشتر است و این ترکیب انرژی  جهان در سال 2035 به 26.11 درصد می‌رسد.

زمانی‌نیا در ادامه به وضعیت ذخایر گازی ایران اشاره و تصریح کرد: ما در ایران حدود 33.8 تریلیون متر مکعب گاز از ذخایر اثبات شده داریم  که با این رقم ایران دارای بزرگترین ذخایر گاز دنیاست.

وی افزود: ما در سال 2013 166.6 میلیارد متر مکعب تولید کردیم به طوری که فاز 12 پارس جنوبی که چند ماه پیش افتتاح شد و به همین منوال روز به روز نیز فازهای دیگری افتتاح می‌شود. یعنی تولید گاز ما از حدود 750 میلیون متر مکعب در روز تا آخر برنامه ششم به 1300 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه گاز سوخت منتخب در 50 سال آینده خواهد بود گفت:  به تدریج تمرکز بر روی گاز جهت مصرف سوخت بیشتر خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در خصوص میزان استقبال کشورها جهت شرکت در اجلاس گفت: به دلایل متعدد سران کشورها تا دو روز قبل حضور قطعی را برای اجلاس اعلام نمی‌کنند اما با توجه به تماس‌هایی که داشته‌ایم تصور بر این است که مشارکت در حد خوبی خواهد بود.

وی گفت: نخستین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز 24 آبان ماه در دوحه قطر دومین اجلاس  تیر 92 در مسکو و سومین اجلاس نیز در سالن اجلاس سران تهران برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تاکید رهبری  مبنی بر تشکیل اوپک گازی اظهار داشت: این مجمع با الهام از تاکید رهبری به ابتکار جمهوری اسلامی  در 29  و 30 اردیبهشت سال 1387 تاسیس شد که روسیه نیز دبیرکلی آن را به عهده داشته است.

زمانی‌نیا با اشاره به اینکه دبیرکل کنونی  مجمع صادرکنندگان گاز از ایران است افزود: یکی از دستور کارهای این اجلاس نیز تمدید دبیرکل این مجمع در سطح وزرا خواهد بود که البته پیش‌بینی می‌شود که عادلی از ایران همچنان به عنوان دبیر کل این مجمع در سمت خود باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دستور کارهای مذاکره در مورد بیانیه خواهد بود اظهار داشت: یکی از نکات اجلاس عزم و اراده اعضا برای هماهنگی سیاست‌های همکاری در زمینه تولید، سرمایه‌گذاری  و صادرات گاز طبیعی خواهد بود و علاوه بر این ویژگی‌های گاز و دسترسی و فراوانی نیز مورد تاکید قرار می‌گیرد ضمن اینکه مزایای زیستی محیطی نیز گوشزد خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت شعار اجلاس را «گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار» اعلام کرد و گفت: شعار یاد شده از طرف ایران پیشنهاد و در اجلاس مجمع نیز مورد تایید واقع شد.

وی اظهار داشت: جزییات مجمع و جلسه آ‌ن  رسما طی چند روز آینده از سوی وزیر نفت اعلام خواهد شد.

وی در خصوص کشورهای شرکت‌کننده در مجمع یاداور شد: علاوه بر کشورهای عضو کشورهایی مثل ترکمنستان و آذربایجان همچنین چند سازمان بین‌المللی مثل اوپک، IEA،  IEF و دبیرخانه اجلاس نیز به تهران خواهند آمد و برگزاری آن نیز از سوی وزارت نفت و مدیر امور اوپک خواهد بود.

اوپک برای افزایش یک میلیون بشکه تولید نفت ایران جا باز می‌کند

زمانی‌نیا در خصوص واکنش کشورهای عربی و افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران اظهار داشت: در حال حاضر مقدار حجم تولید ایران چه در نفت و چه گاز به نسبت ذخایر پایین‌تر است بنابراین بسیار طبیعی و قابل دفاع است که ایران مقداری را که متناسب با ذخایرش است تولید کند ولی بازاریابی امری است که ما معتقدیم برای اضافه تولید باید انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه از نظر سیاسی مهم است اینکه امیدواریم برای اضافه صادرات ما در سقفی که اوپک قرار است صادر کند جا باز کند چرا که این میزان صادرات از نظر سیاسی هم قابل دفاع است.

کد خبر : ۳۱۹۸۹۲