خبرگزاری کار ایران

تاکید مجلس بر عرضه خوراک پتروشیمی ها در بورس کالا

لزوم کشف قیمت فرآورده های نفتی و پتروشیمی به عنوان ثروت عمومی جامعه در بازار شفاف و قانومند بورس کالا ، آمادگی این بورس برای ایفای نقش در بازارهای مالی بین المللی در دوران پسا تحریم و استقبال مجلس شورای اسلامی از عرضه خوراک پتروشیمی ها در این بورس به منظور تعیین قیمت واقعی از جمله مباحث مطرح شده در برنامه اقتصاد ایران شبکه پنج سیما بود.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به نقش و اهمیت بورس کالای ایران در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری و برنامه خروج از رکود دولت اظهار داشت : با زیر ساخت فراهم شده در بورس کالای ایران در خصوص معاملات انواع کالاهای مهم و اساسی در کشور، کل تقاضا در برابر کل عرضه قرار گرفته و با استفاده از زیرساخت های قانونی و نرم افزاری، چند کارکرد اساسی از جمله کشف قیمت عادلانه و شفافیت در این بورس تحقق یافته است و به همین دلیل است که در سیاست اقتصاد مقاومتی و بسته خروج از رکود در خصوص عرضه کالاهای بادوام، شفاف سازی اقتصادی و همچنین کشف قیمت واقعی محصولات در بورس کالا با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا تاکید شده است. وی با اشاره به انتظارات فعالان بازار در خصوص تامین مالی از طریق بازارهای مالی گفت: بورس کالا به عنوان یک بازار مالی و با استفاده از زیر ساختهای مالی موجود در این بورس با استفاده از معاملات سلف و سلف موازی در تامین مالی تولیدکنندگان نقش مهمی را بر عهده گرفته است .

تحقق اقتصاد مقاومتی در بورس کالا

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای اساسی بورس کالا فراهم کردن ارتباط میان بخش واقعی اقتصاد و بخش مالی اقتصاد است ، خاطر نشان کرد: فراهم کردن زمینه ارتباط میان بخش واقعی اقتصاد و بخش مالی اقتصاد تنها در صورتی محقق می شود که کلیه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم که نوسانات قیمت آنها در کل زندگی مردم اثر گذار است در یک مکانیسم با نظارت آگاهانه و بی طرف همانند بورس کالا عرضه شود. چرا که بورس کالا، ویترین فضای واقعی اقتصاد کشور است و از اطلاعات آماری این بورس می توان بعنوان مثال به کمبود عرضه یک کالا پی برد و نسبت به اتخاذ سیاست اقتصادی و یا وضع تعرفه از سوی سیاست گذار اقدام کرد.

بر اساس این گزارش، موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این برنامه در پاسخ به نقش و اهمیت بورس کالای ایران در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری و برنامه خروج از رکود دولت اظهار داشت : با مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 82 بورس تاسیس شد که حرکت بسیار خوبی در کشور بوده و در این سالها به شفافیت و استاندارد سازی انواع کالاها در کشور کمک کرده است. این در حالی است که در سالهای اخیر که مقام معظم رهبری در 24 آیتم ، اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که از جمله آنها می توان به جلوگیری از خام فروشی، صاردات محصولات دانش بنیان و تلاش برای امنیت غذایی در بخش های کشاورزی و کالاهایی که مور نیاز جامعه است، اشاره کرد ، با این اوصاف می توان گفت که بورس کالا در بخش معاملات محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی، عرضه کالاهای بادوام تولید داخلی و شفاف سازی در اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را دارد . وی با بیان اینکه با توجه به رکود اقتصادی کشور در سالهای 91 و 92 و پرشدن انبارهای داخلی از انواع کالاها، بورس کالا می تواند گام های بلندی را در خصوص عرضه و فروش کالاها و شفاف سازی بازار آنها بردارد، گفت: در بسته خروج از رکود دولت نیز بر همین اساس در دو بخش به بورس کالا تکیه شده که از جمله آنها می توان به بحث پیش فروش و فروش سلف اشاره کرد.

تاکید مجلس بر عرضه خوراک پتروشیمی ها در بورس کالا

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به مزیت نسبی پتروشیمی در کشور، روند تعیین نرخ خوراک در مجلس و دولت و سود آوری این صنعت گفت: با توجه به سود پتروشیمی ها از 250 تا 400 درصد ، مجلس بر عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و اعمال نظارت های دولت در این خصوص تاکید فراوان دارد. ضمن آنکه مجلس از عرضه خوراک پتروشیمی ها در بورس کالا و تعیین شفاف قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا حمایت می کند. وی تاکید کرد با عرضه خوراک پتروشیمی ها در بورس ، نرخ خوراک عادلانه و ترجیحی تعیین خواهد شد.

این گزارش حاکی است مدیرعامل بورس کالای ایران نیز با بیان اینکه بورس کالا برای پذیرش خوراک پتروشیمی ها آمادگی کامل دارد، گفت: بورس طیفی از خدمات را در بازارهای اصلی و فرعی خود به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عرضه می کند که حداقل آن شفافیت است و در این بورس خدمات دیگری همانند تامین مالی و پوشش ریسک برای عموم فراهم است و همانطور که در بازار رسمی این بورس کالاهای اساسی و مواد اولیه ای که نرخ آنها در تعیین نرخ کالاهای مهم دیگر تاثیر گذار است با خدماتی چون تامین مالی و پوشش ریسک و کشف قیمت واقعی عرضه می شود، در بازار فرعی این بورس نیز عرضه کالاهایی که نیاز به شفافیت دارند فراهم است .

وی با اشاره به تامین مالی صنعت پتروشیمی کشور در این بورس گفت: عرضه و معامله 250 میلیارد ریال اوراق سلف استاندارد پی وی سی شرکت پتروشیمی آبادان دریک ثانیه در بورس کالا نشان از آمادگی این بورس برای تامین مالی تولیدکنندگان طبق منویات مجلس شورای اسلامی و دولت است.

نقش آفرینی بورس کالا در بازارهای مالی بین المللی در پسا تحریم

مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به نقش بورس کالا در پساتحریم گفت: پس از برجام و تحقق آن و آزاد سازی مراودات تجاری با اقتصاد های بزرگ دنیا، بازارهای مالی در ایران همانند بورس کالا مهمترین بخش هایی هستند که به دلیل ساختار نظام مند خود محل توجه سرمایه گذاران و فعالان بازارهای مالی بین المللی قرار می گیرند چرا که امکان ارتباط با تک تک تولیدکنندگان برای سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد ، ضمن آنکه با توجه به ضمانت معاملات در بورس، ساختار این دسته از بازارهای مالی مورد اقبال معامله گران بین المللی است . وی با اشاره به اینکه بورس ها و بازارهای مالی زمانی می توانند نقش اساسی خود را در این دوران ایفا بکنند که از بازیگران بین المللی استفاده کنند، خاطر نشان کرد: بازارهای مالی زمانی می توانند منابع مالی ارزان قیمت را در اختیار تولید کننده قرار دهند که از منابع مالی بین المللی استفاده کنند و سرمایه گذاران خارجی نیز که منابع مالی بین المللی را در اختیار دارند، برای اینکار به دنبال ساختار و بازار مطمئنی هستند که بورس کالا از جمله آنها به شمار می رود. وی تاکید کرد در آینده نزدیک امکان حضور فعالان بین المللی در بورس کالا و همچنین زمینه سازی حضور فعالان بازار مالی ایران در بازارهای بین المللی از طریق بورس کالا فراهم می شود.

لزوم عرضه ثروت عموم مردم در بازار قابل رصد

مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به مجری برنامه که چرا مدتی است بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مطرح می شود در حالی که در این بازار هم شفافیت هست و هم نوعی ضمانت برای خریدار و فروشنده اظهار داشت : عبور فرد به عنوان یک راننده از خطوط ویژه اتوبوسرانی تنها برای همان فرد منفعت دارد و قطعا نفعی برای سایر افراد جامعه ندارد این مثال در خصوص عرضه محصولات پتروشیمی در بورس هم مصداق دارد . خروج این محصولات از بورس برای اقتصاد کشور و در نهایت عموم جامعه منفعت ندارد .

وی افزود: در سالهای گذشته که محصولات پتروشیمی از سوی افراد و شرکتها مورد معامله قرار می گرفتند، نهادهای نظارتی فعال بودند لیکن پس از اینکه همه سیاست گذاران مثل دولت و مجلس به این تفاهم رسیدند که بورس کالا می تواند یک زیر ساخت نظارتی برای عرضه محصولات پتروشمی فراهم کند، بر این نکته تاکید کردند که عرضه محصولات در سیستم قبلی یا سیستم رانتی وارد بازار شفاف و قابل پیگیری بورس کالا با اخذ تضامین از سوی عرضه کنندگان بخاطر ممانعت از نکول شود.

وی با بیان اینکه محصولات تولیدی شرکتها، ثروت عموم مردم جامعه است و اینکه این محصولات با قیمتهای مناسب خوراک در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد از مزیت های مملکت ما است گفت: شفافیت معاملات در بورس کالا، مشخص بودن ساعات معامله، احراز هویت خریدار و فروشنده، اخذ تضامین و خدماتی از این دست باعث شده است تا از نظر قانونگذار و دولت محترم بورس کالا به عنوان بهترین مکان برای عرضه محصولات پتروشیمی تعیین شود.

وی با اشاره به طراحی و ایجاد سامانه الکترونیکی برای دسترسی همه فعالان بازار به معاملات کالاها در اقصی نقاط کشور گفت : علاوه بر تالارهای داخلی و صادراتی بورس کالا، با طراحی سامانه الکترونیکی، فعالان بازار می توانند از هر نقطه از کشور با مراجعه به دفاتر کارگزاران نسبت به معامله در بورس اقدام کنند. ضمن آنکه امکان معاملات برخط قراردادهای آتی سکه طلا که از پرطرفدارترین محصولات بورس کالا است، برای عموم مردم در سراسر کشور فراهم شده است.

آمادگی بورس کالا برای راه اندازی آتی ارز

این گزارش حاکی است موسی الرضا ثروتی نماینده مجلس شورای اسلامی در این برنامه با اشاره به به اینکه مجلس از 3 سال پیش پیشنهاد تاسیس بازار متشکل ارز از طریق بورس را داده است ، گفت: از نظر مجلس باید معاملات ارز و تعیین قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا در بورس انجام شود و ما از دولت انتظار داریم ساز و کار و زیرساخت آن را هرچه سریعتر فراهم کند. درهمین رابطه دکتر سطانی نژاد اظهار داشت: با توجه به ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور و انتظارت آنها برای پوشش ریسک ارز، تاسیس بورس ارز در دستور کار قرار گرفته است و طرح مربوطه از سوی شورایعالی بورس و بانک مرکزی در دست اقدام است .

وی با بیان دیدگاه مثبت بانک مرکزی در خصوص راه اندازی آتی ارز در بورس کالا و اینکه این بورس در مرحله اول قصد ورود به بخش نقدی بازار ارز را ندارد ، گفت: مقدمات تهیه قوانین و مقررات مربوطه در شورایعالی بورس انجام شده و به محض اینکه هماهنگی های لازم با بانک مرکزی انجام شود و با توجه به فراهم بودن بستر نرم افزاری در بورس کالا ، بورس کالا آمادگی را دارد که نسبت به راه اندازی معاملات آتی ارز اقدام کند تا امکان پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز برای کسانی که میخواهند پیش بینی آینده بازار ارز را داشته باشند فراهم شود.

عرضه ذرت قیمت تضمینی استان خوزستان در بورس کالا

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با بیان اجرایی شدن مصوبه مجلس در خصوص ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی گفت: با عرضه محصولات کشاورزی در قالب سرح قیمت تضمینی هم کشاورزان و هم مصرف کنندگان سود می برند. در این رابطه نیز مدیرعامل بورس کالای ایران در برنامه اقتصاد ایران شبکه پنج سیما با اشاره به اینکه ذرت دانه ای یکی از کالاهای اساسی در کشور است که بخشی وارد شده و بخش دیگری از آن تولید داخلی است گفت: این نهاده دامی جزو کالاهای استراتژیک کشاورزی است که به دلیل ارتباط مستقیم آن با معیشت عموم مردم به دلیل استفاده آن در صنعت دام و طیور همه ساله حمایت دولتی از طریق خرید تضمینی برای آن اعمال می شود.

وی در پایان خاطر نشان گفت: امسال با مصوبه مجلس و ابلاغیه دولت مقرر شده است عرضه ذرت استان خوزستان بر اساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و در قالب طرح قیمت تضمینی در بورس کالا صورت گیرد و با اجرای طرح قیمت تضمینی ، هم بار مالی سنگین دولت در خرید تضمینی کاهش یافته و هم کشاورزان در کمترین زمان پول حاصل از فروش محصول خود را دریافت می کنند . این در حالی است که دولت موظف شده مابه التفاوت قیمت معامله محصول در بورس با قیمت خرید تضمینی را به حساب کشاورزان واریز کند.

کد خبر : ۳۱۸۵۶۹