خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر :

1400 تعاونی جدید تا پایان امسال در کشور ایجاد می شود

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : پیش بینی می شود تا پایان سال جاری یکهزار و 400 شرکت تعاونی جدید در کشور ایجاد شود.

به گزارش ایلنا، سیدحمید کلانتری روز یکشنبه در حاشیه نشست با اعضای اتاق تعاون و مدیران شرکت تعاونی های فعال شهرستان کاشان در گفت وگو با خبرنگاران، توجه به بخش تعاون بویژه در مناطق دور دست کشور به منظور رونق اقتصادی و در راستای تاکیدهای رهبری در خصوص تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را ضروری دانست.

وی افزود: 100 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد که یک میلیون و 600 هزار شغل ایجاد کرده و پنج درصد تولید ناخالص ملی را این بخش برعهده دارد.

کلانتری گفت : 20 درصد مسکن کشور توسط تعاونی ها احداث شده و از دو میلیون و 500 هزار واحد مسکن مهر نیز ساخت یک میلیون و 400 هزار واحد آن برعهده تعاونی ها بوده و 60 درصد حمل و نقل مسافری کشور توسط 60 هزار دستگاه تاکسی در اختیار تعاونی های تاکسی داران انجام می شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: حدود 450 تعاونی دانش بنیان در گرایش های مختلف در کشور فعال است که 114 مورد آنها به تایید معاونت علم و فناوری رئیس جمهوری رسیده است.

وی توجه به تعاونی های دانش بنیان در کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: 70 درصد سهمیه اشتغال کشور در برنامه ششم توسعه اشتغال فارغ التحصیلان است که این امر توجه به تعاونی های دانش بنیان را الزامی می کند.

وی به انعقاد تفاهم نامه همکاری وزارت تعاون با برخی دانشگاه ها در زمینه تشکیل تعاونی جهت فراگیری فعالیت های اقتصادی متناسب با تحصیل و تخصص حین تحصیل اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط کشور در زمان خروج از تحریم ها، ظرفیت های جدیدی که در زمینه های اقتصادی در کشور ایجاد می شود باید مستقیم به سمت درآمدزایی و رونق اقتصادی بروند.

کلانتری، یکی از بهترین شبکه های توزیع کالا را تعاونی های مصرف ذکر و تاکید کرد: پنج میلیون نفر در ایران عضو این تعاونی ها هستند.

وی بودجه مصوب بخش تعاون در سال جاری را پنج هزار و 500 میلیارد ریال دانست و افزود: این بودجه جهت تقویت و توسعه آموزش و توانمندسازی تعاونی ها و نیز افزایش سرمایه در گردش تخصیص داده می شود.

کد خبر : ۳۱۸۳۰۳