خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت :

اجرایی شدن نقشه راه همکاری های ایران و اتریش دنبال می شود

قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در امور تجارت با اشاره به توسعه مناسبات ایران و اتریش تاکید کرد: ‌تدوین و اجرایی شدن نقشه راه همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال اتریش با جدیت دنبال می شود.

به گزارش ایلنا ، مجتبی خسروتاج » در پنجمین جلسه هماهنگی تدوین نقشه راه همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال اتریش که با حضور نمایندگان دستگاهها و تشکل های بخش خصوصی برگزار شد ابراز امیدواری کرد؛‌ بتوانیم در خصوص تهیه نقشه راه همکاریهای اقتصادی ایران و اتریش تعاملات خود را بیش از پیش گسترش دهیم .

وی افزود:‌ درمذاکراتی که با طرفهای اتریشی داشته ایم به زودی محورهای اصلی مذاکرات در  قالب همکاریهای 5 ساله طی سالهای 2016 تا 2020 و چشم انداز تعاملات را مشخص خواهیم کرد.

به گفته قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت، در تدوین نقشه راه همکاریهای دو کشور، تلاش خواهد شد ضمن تعیین اهداف کیفی و کمی ،‌پروژه ها و طرح هایی که می تواند توسط شرکتها و سازمانهای دو کشور به اجرا درآید مشخص شود.

وی یادآور شد: در جلسات گذشته ارتقای سطح تعاملات بانکی از طریق بانک مرکزی،‌بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات مطرح شد که دراین راستا صندوق ضمانت صادرات با طرف اتریشی خود تا کنون، مکانیزم مربوط به تسهیلات مالی و اعتبارات کوتاه مدت و بلندمدت همچنین پوشش های ریسک پذیر و هزینه های مرتبط در این خصوص را مورد بررسی قرار داده اند که امیدواریم هرچه زودتر منتج به نتیجه نهایی شود.

همچنین در این جلسه نمایندگانی از وزارتخانه های علوم ،‌تحقیقات و فناوری ،‌جهاد کشاورزی و کنفدراسیون صادرات ایران حضور داشتند که هریک به بیان اقدامات انجام شده خود و دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند.

 در این راستا از سوی وزارت علوم ،‌تحقیقات و فناوری گزارش جامعی از تدوین نقشه راه همکاریهای ایران با اتریش در بخش علم و فناوری  با بیان جزئیات بیشتر ارائه گردید.

برپایه این گزارش ،‌تدوین  نقشه  راه جامعی توسط وزارت علوم ،‌تحقیقات و فناوری ایران در دست تهیه است که پیش بینی می شود با پتانسیل بالایی که  در هر دو کشور وجود دارد در  بسط و توسعه همکاریهای ایران و اتریش تاثیر بسزایی داشته باشد.

همچنین ظرفیتها و پتانسیلهای قوی اتریش در بخش تحقیق  و توسعه که آن را در زمره کشورهای تراز اول جهان قرار می دهد یکی دیگر از موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به دلیل  حجم بالای هزینه هایی که در زمینه توسعه تحقیق و پژوهش در دانشگاههای  این کشور صورت می گیرد و آن را در سطح دانشگاههای خوب  قرار می دهد ایران بتواند برنامه ریزی لازم را در این راستا به عمل آورد و توسعه همکاریهای علمی و دانشگاهی خود را با اتریش تحکیم بخشد.

گفتنی است: انجام پروژه های اجرایی بیشتر با کشور اتریش در زمینه گردشگری و توسعه صنعت توریسم و ایجاد زیرساختهای لازم در این باره  و همچنین ‌توسعه صادرات کالا و خدمات از دیگر محورهای بحث شده در این جلسه بود.

کد خبر : ۳۱۷۷۵۵