خبرگزاری کار ایران

ساخت یک نیروگاه اتمی در ترکیه؛

همکاری روسیه و ترکیه در بخش تولید انرژی هسته‌ای

دو کشور روسیه و ترکیه همکاری‌های خود در زمینه تولید انرژی هسته‌ای را با ساخت یک نیروگاه اتمی در ترکیه ادامه می‌دهند.

به‌گزارش ایلنا به‌نقل از خبرگزاری روسی "وستنیک"، در این راستا می‌توان ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه به ظرفیت 1200×4 مگاوات به وسیله شرکت روس اتم در آوریل سال 2015 اشاره کرد که تولید برق حاصل از این نیروگاه در آینده نزدیک قادر خواهد بود یک سوم برق مورد نیاز کشور را تأمین نماید.

این پروژه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی از لحاظ اقتصادی خواهد بود که هر دو کشور ترکیه و روسیه از منافع آن بهره برداری خواهند کرد. این نیروگاه موجب کاهش واردات سوخت برای ترکیه تا 14 میلیارد دلار در سال خواهد بود و با توجه به اینکه نیروگاه پس از ساخت توسط متخصصین روس اداره خواهد شد، روسیه نیز از این طریق از مزایای اقتصادی آن منتفع خواهد شد.

از آنجایی که ترکیه تا پیش از این هیچگونه تجربه‌ای در خصوص نیروگاه اتمی نداشته است، بنابراین تمایل به بهره برداری از این نیروگاه با توجه به مزایای آن در این کشور وجود دارد و اولین قرارداد بین این کشور و شرکت روس اتم از نوع ساخت، مالکیت و بهره برداری است. به این معنی که روسیه نه تنها وظیفه ساخت نیروگاه را به عهده دارد؛ بلکه وظیفه راه اندازی، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری این نیروگاه تا زمان خارج شدن از رده نیز به عهده شرکت روس اتم است؛ در حقیقت مسئولیت کل این نیروگاه به عهده روسیه است.

تمایل ترکیه بیشتر بر مدیریت این نیروگاه توسط کارشناسان ترک و ورود در حیطه سیاست‌گذاری و مقرراتی آن برای توسعه مقررات واستانداردهای مرتبط با انرژی اتمی است، البته تعدادی از کارشناسان ترکیه جهت آموزش‌های لازم به روسیه اعزام شده‌اند؛ براساس قرارداد اولیه، روسیه وظیفه آموزش 600 نفر از کارشناسان ترک را به عهده دارد.

کد خبر : ۳۱۶۵۸۲