خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر اقتصاد خبر داد:

طراحی مشوق‌ جدید جذب منابع خارجی

asdasd
کد خبر : ۳۱۶۴۵۹

سازمان سرمایه‌گذاری به‌ عنوان مسئول قانونی رسیدگی به سرمایه‌گذاری خارجی و امور مربوط بر آن مصمم است، صرفاً با در نظر گرفتن هدف توسعه متوازن، همه‌جانبه و بلندمدت نسبت به تأمین منابع مالی خارجی کشور اقدام کند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه مشوق جدید برای هدایت منابع خارجی طراحی می‌شود،‌ گفت:‌ در بخش نفت و انرژی درخواست‌ شرکت‌ها وصول و نیز برای جذب سرمایه خارجی در بورس کارگروه تشکیل شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک‌های فنی اقتصادی ایران‌ تاکید کرد: سازمان سرمایه‌گذاری به‌ عنوان مسئول قانونی رسیدگی به سرمایه‌گذاری خارجی و امور مربوط بر آن مصمم است، صرفاً با در نظر گرفتن هدف توسعه متوازن، همه‌جانبه و بلندمدت نسبت به تأمین منابع مالی خارجی کشور اقدام کند.

معاون وزیر اقتصاد به استراتژی و راهبردهای دولت برای افزایش و جذب سرمایه‌های خارجی اشاره کرد و بیان داشت: انتقال فناوری‌ روز دنیا و تکنولوژی‌های پیشرفته به داخل، دسترسی به بازارهای بین‌المللی با تأکید بر ورود به بازارهای دور دست،‌ افزایش کیفیت محصولات داخلی، تکمیل زنجیره‌های تولید داخل از جمله این راهبردها است.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دانش‌بنیان و ایجاد مراکز تحقیق و توسعه و پارک‌های علمی و فناوری از دیگر رویکردهای دولت برای جذب سرمایه گذاری خارجی محسوب می‌شود، افزود: افزایش فرصت‌های شغلی و اشتغال‌زایی به منظور بهره‌گیری از حداکثر توان داخلی در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش سطح بهره‌گیری از قانون استفاده حداکثری از خدمات فنی و مهندسی داخل و افزایش سطح و درصد صادرات کالا و خدمات تولیدی ارائه‌ شده توسط سرمایه‌گذاران خارجی را نیز شامل می‌شود.

خزاعی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون موانع پیش روی سرمایه‌گذاری خارجی شناسایی و احصاء شده است، تصریح کرد: موانع و مشکلات جذب سرمایه‌گذاری خارجی و راهکارهای رفع آنان در مقاطع مختلف زمانی مورد بررسی قرار گرفته و در فضای قبل از رفع تحریم‌ها نیز بررسی‌های مبسوطی در این زمینه به عمل آمده که نتایج آن در اختیار مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط و تصمیم‌گیر قرار گرفته است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: علاوه‌ بر این دستگاه‌های مختلف اقتصادی ذی‌ربط نیز بررسی‌ کارشناسی و دقیقی در این زمینه به عمل آورده‌اند که هم‌اکنون این سازمان در حال همکاری با آنان جهت تحقق پیشنهادات مطروحه و رفع موانع موجود است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک‌های فنی اقتصادی ایران‌ در مورد علاقه مندی هیات‌های خارجی برای سرمایه گذاری عنوان کرد: در فضای پس از رفع تحریم‌های غیرقانونی بین‌المللی علیه ایران، شاهد حضور سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و شرکت‌های بین‌المللی خارجی در کشورمان هستیم. هیأت‌های متعددی متشکل از مقامات رسمی، سیاسی و هیأت‌های بلندپایه دولتی، شرکت‌های خارجی و صاحب‌نام اروپایی، آسیای دور، آمریکای جنوبی، همسایگان شمالی و جنوبی به کشورمان آمد و شد داشته‌اند و محوریت مذاکرات اصلی آنان انجام همکاری‌ اقتصادی و سرمایه‌گذاری بلندمدت با ایران بوده است.

وی با بیان اینکه در اکثر حوزه‌های اقتصادی ابراز علاقه‌مندی از سوی هیات‌های خارجی وجود دارد، بیان داشت: در حوزه‌های احداث نیروگاه به‌ویژه نیروگاه‌های با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، ایجاد زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل، بیمارستان، گردشگری، دارویی، خدمات مالی، بخش انرژی به‌ویژه آب، فاضلاب و مدیریت پسماند، کشاورزی و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی بیش‌ترین درخواست‌ها وجود داشته و هم‌اکنون سرمایه‌گذاران در حال بررسی پروژه‌های پیشنهادی و زمینه‌های همکاری‌ بلندمدت هستند.

معاون وزیر اقتصاد در مورد سرمایه‌گذاری خارجی در بازار بورس و خرید شرکت‌های دولتی گفت: سرمایه‌گذاری خارجی براساس ضوابط و شرایط اعلامی در قانون و مقررات مربوطه، در تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله در بازار بورس و نیز خرید شرکت‌های دولتی مجاز و مورد پذیرش است، البته این امر علاوه بر قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، تابع قوانین و مقررات مربوطه از جمله آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس مصوب سال 1389 و ضوابط و دستورالعمل‌های قانونی خصوصی‌سازی در کشور است.

خزاعی ادامه داد: همگی این مباحث ناظر و حاکم بر نحوه مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در این بخش‌ها بوده و درحال حاضر نیز تمایل هیأت‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی برای حضور و مشارکت در عرصه اقتصادی کشور در همه زمینه‌ها دیده می‌شود، به همین علت مسئولان اقتصادی کشور درصددند این حضور و پذیرش براساس نیازهای توسعه‌ای کشور و مطابق با منافع بلندمدت اقتصادی باشد.

وی افزود: امروزه اکثر دستگاه‌های تخصصی ذی‌ربط در جذب سرمایه‌گذاران خارجی و بررسی درخواست‌های آنان به انتقال فناوری‌های نوین، دسترسی به بازارهای صادراتی، فراهم شدن موجبات رشد و توسعه اقتصادی، ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی، اشتغال‌زایی و ارتقاء سطوح مدیریت داخلی توجه دارند.

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک‌های فنی اقتصادی ایران‌ در مورد موانع سرمایه گذاری خارجی در بورس گفت: سازمان با اشراف بر مشکلات موجود در این حوزه‌ها از ماه‌های گذشته نسبت به ایجاد و راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی رفع موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این دو زمینه با عضویت نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام کرده است.

خزاعی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر نیز جلسات این کارگروه‌ها، به‌طور منظم و با دستور کار و اهداف از پیش تعیین‌شده با سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می‌شود. تصمیمات این کارگروه‌ها تا تغییر مبانی قانونی و تسهیل فرآیندهای اجرایی نافذ بوده و امیدواریم نتایج و تصمیمات متخذه منجر به حضور بیش‌تر، هدفمند و مطابق با نیازهای توسعه‌ای کشور در هر دو حوزه مورد سؤال باشد.

وی در مورد سرمایه گذاری جدید خارجی در حوزه نفت و انرژی بیان کرد: درخواست‌های سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه نفت و انرژی با توجه به مزیت‌های موجود کشورمان در این حوزه، همواره بیش از سایر بخش‌های اقتصادی بوده و هست، بنابراین پذیرش درخواست‌های آنان با توجه به استراتژی متخذ، توسط دستگاه‌های تخصصی ذی‌ربط به‌ویژه در رأس آنان، وزارتخانه‌های نفت و نیرو خواهد بود.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: سازمان سرمایه‌گذاری نیز، صرفاً برای آن دسته از فرصت‌ها و پروژه‌های اولویت‌دار و مدنظر این دستگاه‌ها که اطلاعات آنها برای این سازمان ارسال شده و براساس درخواست وزارتخانه‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر درخواست‌های هیأت‌های خارجی و فرصت‌های شناسایی و معرفی شده نیز به مبادی ذی‌ربط منعکس می‌شود گفت:‌ پس از طی فرآیند‌های قانونی و مذاکرات تخصصی، اقدامات سازمان سرمایه‌گذاری برای صدور مجوز هیأت سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌شود.

خزاعی تصریح کرد: در حال حاضر درخواست‌های متعددی از سوی شرکت‌های بین‌المللی صاحب‌نام و کشورهای سرمایه‌فرست برای مشارکت در اجرای طرح‌های اقتصادی نفت و تولید و انتقال انرژی مطرح و واصل‌شده که این درخواست‌ها از سوی این سازمان به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای بررسی‌های فنی و تخصصی منعکس و مورد پیگیری قرار می‌گیرد، تا حصول نتایج مطلوب شود.

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک‌های فنی اقتصادی ایران‌ در مورد افزایش جذابیت بازار سرمایه و بانک اظهارداشت:‌ بررسی نیاز به ضرورت اصلاح قوانین و مقررات مربوط به فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی در بازار بورس و سایر بخش‌های اقتصادی در دستورکار کارگروه‌های تخصصی و مشترک سازمان سرمایه‌گذاری با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای قانونی ذی‌ربط صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این مباحث بنا به اهمیت موضوع از ماه‌های قبل در دستورکار این سازمان قرار دارد، علاوه بر آن به منظور طراحی و تدوین مشوق‌های قانونی و ایجاد مزیت بیش‌تر برای بخش‌های اولویت‌دار کشور، کارگروه ویژه‌ای برای بازنگری بر مشوق‌های عام موجود در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی و طراحی مشوق‌های جدید به‌طور هوشمندانه و به منظور هدایت منابع مالی بین‌المللی به حوزه‌های مدنظر توسعه‌ای در کارگروه مذکور مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه گشایش‌هایی برای نقل‌وانتقال ارز برای سرمایه‌گذاری خارجی صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: براساس قوانین و مقررات جاری کشور به‌ویژه براساس قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی مصوب 1381، سرمایه‌گذاران خارجی به روش‌های مختلف از جمله خرید ارز از نظام بانکی کشور، تأمین ارز از محل ارز حاصل از صادرات محصولات تولیدی و یا حاصل از ارائه خدمات بنگاه‌ اقتصادی خود است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز