خبرگزاری کار ایران

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه تشریح کرد:

برنامه کاهش سالانه 1.2 میلیارد مترمکعب مصرف آب کشاورزی در حوضه ارومیه

دبیر و مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: با گذشت بیش از پنج سال از آغاز برنامه احیا این دریاچه، باید سالانه 1.2 میلیارد مترمکعب مصرف آب کشاورزی را در این حوضه آبریز کاهش دهیم.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، عیسی کلانتری در نخستین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریزدریاچه ارومیه در ساختمان ستادی وزارت نیرو، با بیان اینکه بخش عمده ای از روش های احیای دریاچه ارومیه به صرفه جویی آب در بخش کشاورزی مرتبط است، اظهار داشت: کاهش 50 درصدی آب در کشاورزی، تاثیری در محصول ندارد.

وی با بیان آنکه باید پس از گذشت پنج سال از آغاز برنامه احیاء سالیانه 1.2 میلیارد مترمکعب مصرف آب کشاورزی را کاهش دهیم، افزود: این کار شدنی است و به بخش کشاورزی نیز کمک خواهد کرد.

کلانتری با اشاره به بررسی هایی که توسط مشاور یکم در دو دشت ارومیه و زرینه رود، خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می دهد راندمان مصرف آب بجای مصرف 0.75 مترمکعب آب کشاورزی، در دشت ارومیه بیش از 1.3 و در دشت زرینه رود 1.5 مترمکعب آب مصرف می کند.

وی اظهار داشت: یکی از کشاورزان در میاندوآب می گوید به رغم اینکه امسال 10 درصد کمتر آب در اختیار ما گذاشتند تولید محصول 22 درصد افزایش یافت که این مساله به خاطر غرقابی شدن زمین و خارج شدن هوا و خفگی ریشه است و این مورد نشان دهنده این است که میزان آب زیادی در کشاورزی هدر می رود.

این مسؤول با بیان آنکه با هماهنگی در مصرف آب بخصوص در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، مصوب شده در مدت پنج سال به میزان 40 درصد از مصرف آب کاسته شود، گفت: اگر 50 درصد از سهمیه آب کشاورزی هم کاسته شود، تاثیری در میزان تولید محصول کشاورزی نخواهد داشت.

دبیر و مجری طرح احیای دریاچه ارومیه رهاسازی آب سدهای حوضه دریاچه را یکی دیگر از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه دانست و افزود: امسال مقرر است حدود 200 میلیون مترمکعب رهاسازی در زمستان داشته باشیم و در کنار آن پیاده سازی سامانه های تحت فشار، انتقال آب با لوله برای جلو گیری از تبخیر نیز مورد آزمایش قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اگر مسؤولان به فکر اصلاح سامانه نباشند و همکاری وزارت کشاورزی، صنعت و معدن، محیط زیست، بهره برداران، شوراها، استانداران و مردم نباشد وزارت نیرو به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد.

کلانتری تصریح کرد: متاسفانه در مصرف آب، فرسایش خاک و کمترین بهره وری از آب در دنیا حائز مقام نخست هستیم.

کد خبر : ۳۱۵۳۳۹