خبرگزاری کار ایران

قول ظریف به صادرکنندگان:

دولت تمام تمهیدات لازم برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی را فراهم می‌کند

در همایش روز ملی صادرات وزیر امور خارجه کشورمان در میان صادر کنندگان از شرایط برجام و فضای پسا تحریم سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در ابتدای صحبت‌هایش از مردم و حمایت‌هایشان از تیم هسته‌ای مذاکرات قدردانی کرد و گفت: ما دوران سختی را پشت سر گذاشته‌ایم دورانی که ازایران به عنوان یک تهدید امنیتی یاد می‌شد و دنیا به نتیجه رسیده بود که هر کاری با ایران هزینه‌بر است حتی گفتگو و یا رفت‌ و آمد تهدید امنیتی اصطلاح شومی بود که برای ایرانی‌ها درست کرده بودند اما امروز این فضا رنگ باخته است و بر ما است که از این شرایط بهترین استفاده را ببریم.

وی خطاب به صادر کنندگان نمونه گفت: در دورانی که به سبب تحریم‌ها شرایط فعالیت اقتصادی کشور سخت شده بود شما صادر کنندگان توانستید به فعالیت‌های خود ادامه دهید. و در فضایی که علیه ایران در جامعه جهانی ایجاد شده بود توانستید باز هم کالاهای ایرانی را صادر کنید اما امروز این شرایط تغییر کرده است و این وظیفه ما است که به بهترین نحو از این شرایط استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: امیدوارم دوستان ما اعم از مخالفان و موافقان برجام حالا که قراراست با تصویب قانونی اجرا شود برای اجرا شدن آن به بهترین نحو کمک کنند.

ظریف تصریح کرد: ا کنون همه دنیا قبول کرده‌اند که ایران می‌تواند با قدرت به فعالیت‌های خود ادامه دهد و ما می‌توانیم امروز از این فضا استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به جلسات کمیسیون برجام گفت: من در آن جلسه به اعضای کمیسیون گفتم که اگر شما به برجام نمره 5، 10 یا 90 می‌دهید وظیفه ما این است که از همین نمره هم استفاده کنیم زیرا در صورت عدم استفاده از این فضای پیش آمده نمره ما صفر خواهد بود پس برما است که از این شرایط استفاده کنیم.

ظریف تصریح کرد: اکنون شرایطی پیش آمده که همه مردم ایران می‌توانند از فضای باز حال حاضر استفاده کنند و ما اگر می خواهیم که دیگر کسی کشور را تهدید نکند باید با استفاده از این فضا و انجام فعالیت‌های اقتصادی طوری عمل کنیم که اقتصاد دنیا با ما پیوند بخورد که دیگر هیچ کشوری به لحاظ اقتصادی و امنیتی نتواند ما را تهدید کند.

وی افزود: من به نوبه خودم در وزارت خارجه به شما صادر کنندگان قول می‌دهم که تمام تمهیدات لازم را برای استفاده از این فضا و گسترش فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی فراهم کنیم بر همین اساس ما قرار است در نیمه اول آبان‌ماه سمیناری با حضور تمام سفرای کشورمان در وزارت امور خارجه برگزار کنیمکه محور این سمینار نحوه استفاده از فضای پسا تحریم است.

ظریف تاکید کرد: ما در وزارت خارجه توانایی استفاده اقتصادی از این فضا را نداریم و صریح می‌گویم که ما بلد نیستیم چه کار کنیم و لذا از شما فعالین اقتصادی می خواهم که ما را در این زمینه کمک و یاری کنید وبه ما بگویید که چه کار کنیم برهمین اساس در طول سمینار حضور سفرا به طور حتم جلساتی با اتاق بازرگانی و شما فعالان اقتصادی به همراه معاون اول رئیس جمهور خواهیم داشت.

ظریف در پایان تاکید کرد: که من در همان سال اول وزارت خود معیار انتخاب سفرا و عملکرد آنها را براساس توانایی آنها بر فراهم آوردن شرایط اقتصادی مناسب برای کشور گذاشتم و امیدوارم با همکاری شما فعالین اقتصادی و نمایندگی های ما در کشورهای دیگر میزان صادرات و فعالیت‌های اقتصادی ما بیش از این شود.

کد خبر : ۳۱۵۰۵۸