خبرگزاری کار ایران

کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با ایلنا:

سیاست های ضد رکود مسکن در بازه 6 ماه جواب نمی دهد

asdasd
کد خبر : ۳۱۴۴۷۶

یک کارشناس اقتصادی مسکن با بیان اینکه سیاست های ضد رکود برای بازار مسکن نمی تواند در بازه زمانی 6 ماهه پاسخگو باشد، گفت: با خروج روکود از سایر بازارها، دوره رونق بازار مسکن هم شروع می شود.

محمد مهدی مافی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا در بسته ضد رکود به طور مشخص برای خروج بازار سرمایه از رکود، سیاستی تدوین و در نظر گرفته نشده است، گفت: وزارت راه و شهرسازی پیش از این جریان بسته ضد رکود هم خواسته هایی را از نظام پولی و بانکی برای خروج این بازار از رکود داشت اما این خواسته ها مورد قبول سیستم پولی کشور قرار نگرفت و سیاست هایی هم مانند وام 80 میلیون تومانی که اتخاذ شد، تاثیر گذاری قابل توجهی نداشتند.

وی افزود: مسئولان معتقدند؛ با خروج رکود از سایر بازارها، بازار مسکن هم از رکود خارج می شود و اگر مشکلات کلان رفع شود، می توان به رفع موانع ورود بازار مسکن به دوره رونق امیدوار بود.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه عواملی که در ایجاد و تداوم رکود در بازار مسکن دخیل و درگیر هستند، عوامل خارج از صنعت ساخت و ساز محسوب می شوند، ادامه داد: سیاست های پولی و مالی دولت در بخش مسکن بسیار تاثیر گذار هستند و به طور قطع بحث اشتغال و توان خرید متقاضیان در رونق بازار مسکن می تواند تاثیر گذاری قابل توجهی داشته باشد.

مافی افزود: در سال های گذشته توان خرید حجم قابل توجهی از متقاضیان بازار مسکن به شدت کاهش یافت و در حال حاضر متقاضیان زیادی قدرت ورود به این بازار را ندارند و کسانی توان خرید دارند که حجم نقدینگی زیادی از بازار دست این افراد است و از سرمایه گذاران بخش تولید هستند و این افراد هم ترجیح می دهند سرمایه خود را به بازار سودده تری وارد کنند.

وی با بیان اینکه این حجم از نقدینگی می تواند تحرک زیادی در بازار ایجاد کند، ادامه داد: اگر بخواهیم سیاست ضد رکود در این بازار اعمال کنیم  تا رونق واقعی و نه سفته بازی به بازار برگردد؛ تنها راهکار افزایش قدرت خرید متقاضی و مصرف کننده واقعی است که این سیاست ها هم در بازه زمانی 6 ماهه جواب نمی دهند و نیم توان انتظار رونق در نیمه دو سال را داشته باشیم.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه اجرا و عملیاتی شدن بسته ضد رکود و افزایش تاثیر گذاری، نیاز به ملزومات و اقداماتی دارد؛ گفت: برای ایجاد تحریک تقاضا در بازار باید فعالیت های اقتصادی دولت و زیر مجموعه هایش شفاف شود تا چه طرف عرضه و چه طرف تقاضا پیش بینی درست و قابل اطمینانی از آینده بازار و اقتصاد داشته باشند.

  

   

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز