خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو:

توافق روسای جمهور ایران و ترکیه برای ریلی شدن مرز بازرگان/ سیاست‌های تهران برای رفع مشکلات بازرگان اشتباه بود/افتتاح ایرلاین جدید در سال آینده

asdasd
کد خبر : ۳۱۴۴۰۶

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از افتتاح یک ایرلاین جدید با سرمایه‌گذاری خصوصی تا سال آینده خبر داد و گفت: مذاکرات با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پس از لغو تحریم‌ها نهایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین فروزان در نشست خبری امروز با اشاره به پتانسیل‌های منطقه آزاد ماکو در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری گفت: از مهم‌ترین پتانسیل های این منطقه مرز بازرگان است که دروازه صادرات ایران به ترکیه و اروپا محسوب می‌شود و سالانه چیزی حدود 6 الی 7 میلیارد دلار درآمد حاصل از ترانزیت مرز بازرگان است.

وی با اشاره با بیان اینکه در بخش صنعت هم این منطقه پتانسیل‌های خوبی دارد اظهار کرد: در حال حاضر 50 کارخانه فعال در حوزه‌های مختلف مشغول به کار هستند که 3 کارخانه با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی فعال است.

فروزان یکی دیگر از پتانسیل‌های منطقه آزاد ماکو را ثروت مردم این منطقه دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر بومی های ثروتمند ماکو به کشورهای خارجی مانند ترکیه، امارات و آذربایجان مهاجرت کرده‌اند اما می‌توانیم از سرمایه این سرمایه‌گذاران مقیم خارج از کشور برای توسعه منطقه آزاد ماکو استفاده کنیم.

مدیر عامل منطقه‌آزاد ماکو تکیمل و احداث زیرساخت‌های این مطنقه را از اولویت‌های سیاست منطقه عنوان کرد و گفت: از مهمترین برنامه‌های ما در منطقه احداث زیرساخت‌هایی از جمله جاده، ریل و فرودگاه است در حال حاضر بیش از هزار کامیون در جاده‌ای با عرض 11 متر در مرز بازرگان تردد دارند که این باعث ایجاد ترافیک در ترانزیتی‌ترین جاده کشورمان می‌شود.

وی افزود: از دیگر پروژه‌های زیر ساختی این منطقه که در اوایل ماه آینده به افتتاح می‌رسد بحث فرودگاه ماکو است. فاصله ماکو از شهرهای مرکز استان زیاد است و نیاز به تاسیس یک فرودگاه در ماکو بسیار مهم و ضروری است که تا دو هفته دیگر این فرودگاه به بهره‌برداری می‌رسد واولین پرواز آزمایشی از فرودگاه ماکو با پرواز آتا به تهران انجام می‌شود.

فروزان از تاسیس یک شرکت هواپیمایی جدید تا سال آینده خبر داد و گفت: با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و مشارکت سازمان منطقه‌آزاد ماکو تا سال آینده یک ایرلاین جدید تاسیس خواهیم کرد که سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی این ایرلاین یک ایرانی مقیم خارج از کشور است.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به افتتاح اولین پایانه صادراتی این منطقه در روز صادرات گفت: در اوایل آبان‌ماه اولین پایانه صادراتی با مشارکت بخش‌خصوصی به افتتاح خواهد رسید از مجموع این پایانه 80 هکتار آن به بخش‌خصوصی واگذار شده است و در حال حاضر 6 هزار متر ظرفیت آن آماده افتتاح و دو هزار متر آن تا دو هفته دیگر و 4 هزار متر آن تا دو ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

فروزان یکی از مشکلات زیرساختی این منطقه را نبود پایانه صادراتی عنوان کرد گفت: یکی از موانع ترخص کالا در گمرکات منطقه آزاد ماکو نبود زیرساخت‌ها است که با افتتاح این پایانه میزان درآمد این منطقه از ورود کالا افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به مشکلات یک سال اخیر در مرز بازرگان و کاهش تردد کامیون‌های ترانزیتی از این مسیر گفت: به دلیل مشکلاتی اعم از حملات تروریستی و اختلاف نظر مسئولان ایرانی و ترکیه برای تردد کامیون‌ها، درآمد حاصل از ترانزیت مرز بازرگان چیزی حدود 2 الی 3 درصد کاهش پیدا کرد که البته با عدم وقوع این مشکلات می‌توانست در آمدهای ایران از محل  ترانزیت از مرز بازرگان از عدد پیش‌بینی شده هم فراتر رود.

فروزان با تاکید براینکه بخشی از مشکلات بوجود آمده در ترانزیتی‌ترین مسیر کشور به سیاست‌های اشتباه مسئولان ایرانی برمی‌گردد و ما هم مقصر بخشی از این مشکلات هستیم گفت: معتقدم سیاست‌هایی که در تهران برای این مسیر گرفته شده اشتباه بود و متاسفانه نظر مدیران این منطقه را هم برای سیاست‌گذاری‌ها گرفته نشد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که نرخ سوخت به نرخ‌های جهانی نزدیک نشود و کشورهای همسایه اختلاف قیمت داشته باشیم مشکل قاچاق هم تمام نمی‌شود. و از مهمترین مشکلاتی که در مرز بازرگان بوجود آمد اختلاف قیمت گازوئیل در ایران و ترکیه است. قطعا با ایجاد ترافیک در مرز بازرگان برای کنترل باک کامیون‌های ترکیه و پلمپ باک آنها ناامنی هم بوجود می‌اید.

وی با اشاره به مجموع درآمد تجاری منطقه در سال گذشته گفت: مجموع در آمد های تجاری منطقه  چیزی حدود 16 میلیارد دلار بوده که 6 میلیارد دلار آن سهم ترانزیت و 5.5 میلیارد دلار آن سهم صادرات بوده است همچنین 400 میلیون دلار آن هم سهم منطقه آزاد ماکو است.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو با تاکید براینکه ماموریت منطقه آزاد ماکو توسعه تجارت ومبادلات تجاری با ترکیه و آذربایجان است ادامه داد: قاچاق در ذات مرزهای بین دو کشور است و تا زمانی که اختلاف قیمت وجود دارد قاچاق هم ادامه خواهد داشت اما این بدان معنا نیست که تاسیس منطقه آزاد در ماکو منجر به افزایش قاچاق شده است.

فروزان با اشاره به توافق و تفاهم روسای جمهور ایران و ترکیه برای ریلی شدن مسیر ترانزیت بازرگان گفت: طبق تفاهم دو رئیس جمهور قرار است 140 کیلومتر از مسیر بازرگان ریلی شود اما تاکنون اقدام اجرایی انجام نشده و در حد مطالعات این پروژه است.

وی تاکید کرد: میزان سرمایه‌گذاری برای این پروژه حداقل یک میلیارد دلار است.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر میزان ارزش ریالی جذب سرمایه خارجی در مسیر این منطقه گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران هندی 70 میلیون دلار و سرمایه‌گذاران چینی 400 میلیون دلار برای پروژه‌های نیروگاهی در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند البته سرمایه‌گذاری‌های خردی هم از سوی سرمایه‌گذاران خارجی انجام شده است که اطلاعات آن باید به روز شود.

وی با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران چینی در پروژه فرودگاهی این منطقه گفت: از سه ماه گذشته سرمایه‌گذاران چینی برای احداث پروژه نیروگاهی با مشارکت 70 درصدی سرمایه‌گذار خارجی و 30 درصدی سرمایه‌گذاران ایرانی وارد مرحله اجرا شده‌اند که اولین محموله این پروژه طی امروز و فردا وارد گمرکات بندرعباس می‌شود.

فروزان ادامه داد: قرار بر این است در طول 17 ماه اول سرمایه‌گذار چینی حداقل 70 مگاوات برق را تحویل دهد همچنین پروژه دیگری با اکراینی‌ها برای تولید آب داریم که در مرحله اول باید 15 میلیون مترمکعب آب تحویل دهند.

وی با اشاره به علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران ترک برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو گفت: سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل نیروی کار ارزان ایران، انرژی ارزان قیمت و همچنین معافیت 20 ساله مالیاتی علاقه قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد دارند که به محض لغو تحریم‌ها این مذاکرات به مرحله اجرا می‌رسد

فروزان همچنین در باره آخرین مذاکرات منطقه آزاد ماکو با وزارت نفت برای توسعه خط لوله گاز گفت: در حال حاضر یک خط لوله  برای صادرات گاز به ترکیه و همچنین یک خط لوله دیگر برای تامین گاز منطقه وجود دارد که طبق آخرین مذاکرات با وزارت نفت قرار بر این است که سهمیه گاز برای صنایع کارخانجات منطقه افزایش یابد.

وی تاکید کرد: معتقدیم باید صادرات گاز خام متوقف شود و با ایجاد یک ارزش افزوده‌ای گاز را به خارج از کشور منتقل کنیم.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به وجود 11 هزار بیکار در این منطقه گفت: در حال حاضر 50 پروژه عمرانی در منطقه تعریف شده است و همچنین با اجرایی شدن سایر پروژه‌ها و نهایی شدن مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی میزان نیروی کار بیکار در بازه زمانی کوتاه مدت به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

وی همچنین از تزریق 5.5 میلیارد تومان برای ساخت مدرسه و ارتقای نظام آموزشی منطقه آزاد ماکو خبر دادو گفت: از دیماه سال 93 تاکنون 5.5 میلیارد تومان به سیستم آموزشی این منطقه در جهت ساخت مدارس و ارتقای سطح آموزشی تزریق شده است.

فروزان با اشاره به تقاضای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ساخت هتل در این منطقه گفت: در تابستان پذیرایی چیزی حدود 400 الی 500هزار مسافر بودیم که متاسفانه به دلیل نبود زیرساختهایی مانند هتل و رستوران این تعداد مسافر را در مجموعه‌های ورزشی اسکان دادیم.

وی افزود: با ساخت هتل که سرمایه‌گذاران تقاضای ساخت هتل‌های 5 ستاره را دارند پیش‌بینی می‌کنیم میزان ورود گردشگر به این منطقه افزایش یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز