خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با ایلنا عنوان کرد:

دسترسی به حساب‌های بانکی، خواسته فعالان بخش صنعت

asdasd
کد خبر : ۳۱۳۰۲۰

مشکل اصلی نظام مالیاتی کشور ما این است که این نظام گستردگی لازم را از حیث اجرا ندارد و تعداد افرادی که مالیات خود را پرداخت می‌کنند، اندک هستند.

افرادی که فعالیت اقتصادی سالمی دارند، نباید هیچ‌گونه نگرانی از بابت اجرای این قانون داشته باشند و حتی می‌توان گفت که این موضوع یکی از خواسته‌های بخش فعالان صنعت کشور بوده تا از این طریق، فشار بر این بخش کاسته شود.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با ایلنا، در خصوص قانون دسترسی نظام مالیاتی کشور به حساب افراد گفت: این موضوع در لایحه‌ای تحت مسئله اصلاح قانون نظام مالیاتی کشور توسط دولت به مجلس ارائه شد و مجلس هم آن را تصحیح و در حال حاضر به قانون تبدیل کرد و که خوشبختانه امروز هم لازم الاجرا است. این مسئله اجماعی است که بین دولت و مجلس صورت گرفته و تمام جوانب قانونی برای اجرای آن بررسی شده است.

قادری با اشاره به اینکه این قانون در کشورهای دیگر تحت عنوان مالیات بر مجموع درآمد پیاده سازی شده است، گفت: مشکل اصلی نظام مالیاتی کشور ما این است که این نظام گستردگی لازم را از حیث اجرا ندارد و تعداد افرادی که مالیات خود را پرداخت می‌کنند، اندک هستند.

وی در ادامه افزود: همچنین فعالیت‌های زیرزمینی و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی که نوعا درآمدهای بسیار زیادی هم دارند، از چشم بازرسان و ماموران مالیاتی به دور هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه یکی از راه‌هایی که می‌توان میزان عملکرد فعالان اقتصادی را مشخص کرد، بحث دسترسی به حساب‌های بانکی است، خاطرنشان کرد: بنابراین کسانی که فعالیت اقتصادی سالمی دارند، نباید هیچ‌گونه نگرانی از بابت اجرای این قانون داشته باشند و حتی می‌توان گفت که این موضوع یکی از خواسته‌های بخش فعالان صنعت کشور بوده تا از این طریق، فشار بر این بخش کاسته شود.

وی در ادامه یادآور شد: چراکه متاسفانه بیش از 60 درصد مالیات کشور را واحدهای صنعتی پرداخت می‌کنند، در صورتی که درصد قابل توجهی از ارزش افزوده کشور در بخش صنعت نیست و به عبارت دیگر سهم بخش صنعت از ارزش افزوده کشور به 60 درصد نمی‌رسد. بنابراین مشخص است که بخش صنعت بیش از سهم خود مالیات پرداخت می‌کند.

قادری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اجرای این طرح و چک شدن حساب‌های افراد، به ناامنی اقتصادی دامن خواهد زد یا خیر؟ پاسخ داد: به نظر می‌رسد جوسازی‌هایی برای مقابله با اجرای این قانون ایجاد شده است و مخالفان بر این باورند که اجرای این طرح باعث ناامنی اقتصادی در کشور می شود، اما گفتنی است، کسی که فعالیت اقتصادی سالم انجام می‌دهد و گردش مالی شفاف و روشنی دارد، از اجرای قانون ترسی ندارد. چراکه این فعالین تاکنون هم مالیات خود را کامل پرداخت کرده‌اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تصریح کرد: اما افرادی هستند که در فعالیت‌های زیرزمینی درآمدزایی دارند و عموم نگرانی‌های مطرح شده نیز از جانب این افراد است. بنابراین این کار یک کار حساب شده و کاملا هوشمندانه از طرف دولت بوده است. همچنین این قانون از زمان ابلاغ لازم الاجرا بوده، بنابراین باید اجرا شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز