خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ایران :

کمتر از یک درصد صادرات مربوط به کالاهای با فناوری بالاست

از سال 73 تا 86 روند رشد سرمایه‌گذاری صنعتی را تجربه کردیم اما از دو سال پیش یعنی سال 91 تا 93 منحنی رشد سرمایه‌گذاری صنعتی مستقیم بوده و هیچ افول و فرازی را نداشته ایم و شرایط به گونه ای شد که ظرفیت‌سازی‌مان در صنعت به شدت تنزل یافت و کالاهای محدودتری به سبد تولیدمان در سال 93 اضافه شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، محمد رضا رضوی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: هر چند شرایط اقتصادی کشور نامطلوب است و طی سال‌های 90 تا 92 نرخ رشد اقتصادی منفی را تجربه کردیم اما هم اکنون با توافقات صورت گرفته افق روشنی پیش رو داریم.

وی افزود: البته وضعیت نامساعد اقتصادی به دلیل برخی از سیاست‌های اشتباهی بود که در این مدت اتخاذ شد که تحریم‌های ناعادلانه‌ای که بر مملکت اعمال شد نیز این شرایط را تشدید کرد اما واقعیت این است که به دلیل مشکلاتی که در فروش نفت و بازگرداندن درآمدها و به کارگیری آن به وجود آمده با تنگنا روبرو بودیم !

ظرفیت‌سازی‌مان در صنعت به شدت تنزل یافت

رضوی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و پروانه‌های به بهره‌برداری رسیده در این مدت افزود: از سال 73 تا 86 روند رشد سرمایه‌گذاری صنعتی را تجربه کردیم اما از دو سال پیش یعنی سال 91 تا 93 منحنی رشد سرمایه‌گذاری صنعتی مستقیم بوده و هیچ افول و فرازی را نداشته ایم و شرایط به گونه ای شد که ظرفیت‌سازی‌مان در صنعت به شدت تنزل یافت و کالاهای محدودتری به سبد تولیدمان در سال 93 اضافه شد.

رضوی تصریح کرد: شرایطی که به وجود آمد سرمایه‌گذاری در صنعت و اشتغالزایی را ترغیب نمی‌کرد و با محدودیت‌هایی که روبرو شدیم سیاست‌های عمومی به گونه‌ای شد که شرایط انقباضی شدیدی رخ داد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت یازدهم با کنترل تورم افسار گسیخته ای که بر اقتصاد کشور حاکم شد یکی از گام های مهم و تحرک‌بخش از طریق اعمال سیاست‌های مناسب بود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ایران همچنین با بیان اینکه مشکلات بسیار محدودکننده‌ای در دستیابی به منابع و به کارگیری آن در ظرفیت‌سازی وجود دارد گفت: تلاش دولت برای سرمایه‌گذاری دربخش مولد ادامه دارد و در شورای پول و اعتبار هفته جاری نیز تصمیماتی در خصوص نرخ سود اعمال خواهد شد.

اتکاء صادرات به بخش‌های محدود

رضوی در مورد چرایی رشد منفی در صنعت و معدن طی ماه‌های گذشته نیز افزود: به دلیل اینکه ظرفیت‌سازی جدیدی طی هفت سال گذشته یعنی از سال 86 در کشور صورت نگرفت و با محدودیت هایی روبرو شدیم و در زمینه صادرات به بخش‌های محدودی نظیر صنایع پتروشیمی، فولاد، مس متمرکز شدیم و عموماً طی دو سال اخیر با افت قیمت‌ها در سطح جهانی روبرو بودیم توفیقی در این بخش حاصل نشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بخش‌های مهمی از صنعت ما وابسته به تقاضای داخلی هستند که آن نیز به واسطه مسائل مختلف رشدی نداشت این رشد محدود بازار داخلی و عدم سرمایه‌گذاری طی سال‌های گذشته موجب شد تا تحرک و پویایی لازم در بخش صنعت به وجود نیاید و منابع و اعتبارات لازم فراهم نشود.

صنعت و صادرات ما هنوز متکی به منابع طبیعی است

رئیس پژوهشکده بازرگانی ایران با بیان اینکه صنعت و صادرات ما هنوز متکی به منابع طبیعی است گفت: از 49 میلیارد دلار صادرات، 20 میلیارد دلار مربوط به محصولات پتروشیمی، 10 میلیارد دلار مربوط به صادرات کانی‌ها، یک تا 2 میلیارد دلار مربوط به صادرات سنتی نظیر فرش، زعفران و... است و ما در صادرات کالاهایی با فناوری بالا به شدت ضعف داریم و کمتر از یک درصد صادرات ما در این حیطه است.

توسعه صادرات کالا با فناوی بالا

وی افزود: این در حالی است که کشورهای آسیای شرقی نظیر کره، تایوان و مالزی بخش عمده‌ای از صادراتشان در بخش تکنولوژی بوده و ما نیز می‌توانیم با توجه به توافق صورت گرفته تعاملات بیشتری در سطح بین‌المللی و به خصوص با کشور هند که در زمینه خدمات کالاهایی با فناوری بالا حرفی برای گفتن دارد داشته باشیم.

همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال

رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری اولین همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال گفت: این همایش در روزهای 18 و 19 مهرماه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار خواهد شد.

وی افزود: با توجه به توفیق مهمی که در دولت کنونی به وجود آمد و به نتیجه رسیدن مذاکرات باید بتوانیم تعاملاتمان را با دنیا افزایش داده و در حوزه تجارت و توسعه صنعت و معدن توفیقاتی را به دست آوریم.

رضوی در خاتمه خاطر نشان کرد: این همایش می‌تواند شرایط جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در ایران تبیین کرده و اولویت‌ها را در رابطه با سرمایه‌گذاری در صنایع و ابعاد تجاری و بازارهای هدف جدید مورد ارزیابی قرار دهد.

رضوی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات بزرگ کشور وابستگی بسیار بالای صنعت به بازار داخلی است و در صورتی که تحولی اتفاق بیفتد ابعاد جدیدی از بازارهای بیرونی را به همراه خواهد داشت و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و مشارکتشان در بازار کار را به وجود می‌آورد و معضل بیکاری که یکی از معضلات ساختاری در کشور شده را از بین خواهد برد.

وی افزود: توسعه صنعتی و تجاری با نگاه صادراتی زمینه را برای اشتغال بیشتر در کشور فراهم می‌کند و ما در این همایش نکات کلیدی در بحث اقتصاد مقاومتی در رابطه با درون زایی و برون‌زایی در نظر داریم و سعی شده تا راهبردهایی را از تعاملات بین مخاطبین این همایش که از فعالان اقتصادی، سیاستگذاران و جامعه علمی کشور هستند به دست آوریم.

وی افزود: همچنین در کنار این همایش میزگرد شرکت‌های خودروساز تجاری نیز برگزار خواهد شد و تلاش داریم تا مقالات و اطلاعات لازم را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار دهیم.

 

کد خبر : ۳۱۰۳۵۲