خبرگزاری کار ایران

حل مشکلات بخش معدن با پژوهش و استفاده از روش های نوین

asdasd
کد خبر : ۳۰۹۹۸۵

معاون برنامه ریزی و توانمندی ایمیدرو گفت: بحران های پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی، توجه به پژوهش را ضروری تر می سازد.

به گزارش ایلنا از ایمیدرو؛ امیر خرمی شاد در مراسم تودیع و معارفه سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر، بخش معدن و صنایع معدنی با بحران هایی نظیر کاهش آب، بالا رفتن هزینه های انرژی، کاهش عیار معدن و کاهش قیمت مواد معدنی مواجه است و در این شرایط، مدیرانی موفق هستند که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند و اینجاست که مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران می تواند نقش اصلی را به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: بهره گیری از تحقیق و پژوهش و استفاده از روش های نوین برای تولید و فرآوری، می تواند محصول تولیدی را رقابتی تر کرده و قابل عرضه در بازارها سازد.

 معاون برنامه ریزی و توانمندی ایمیدرو  توجه به موضوع بهره وری را یکی از شاخص های مهم توسعه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بر شمرد و گفت: کارشناسان به منزله مغز متفکر سازمان هستند و برای افزایش انگیزه، ارتقای بهره وری، روند فعالیت آنها نباید به کار سازمانی در محدوده زمانی مشخص تعریف شود، بلکه باید حقوق دریافتی مناسب برای افراد تضمین شود تا افراد با خاطرجمعی به سمت نوآوری و خلاقیت پیش روند.

وی ادامه داد: با پیاده سازی این روش (حذف پرداخت حقوق اضافه کاری به کارکنان در برابر افزایش حضور در محل کار) در یک سازمان، سبب خلق 2 طرح پژوهشی طی یک سال و درنتیجه صرفه جویی در هزینه ها شد، به گونه ای که بیش از کل اضافه کار پرداختی به کارکنان (25 درصد حقوق)،  سود حاصل شد. در حالی که پیش از آن، وقت و نیروی مرکز اغلب صرف پرداخت حقوق کارکنان و هزینه های جاری می شد اما این روند را تغییر دادیم.

 خرمی شاد با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی به عنوان بزرگ ترین مرکز تحقیقاتی خاورمیانه در حوزه معدن و دارای تجهیزات پیشرفته و کارکنان متخصص و فداکار، پیشنهاد کرد: این مرکز باید به دنبال محیط همکاری مشترک با شرکت های دولتی و خصوصی باشد و خود به تعریف طرح های پژوهشی مورد نیاز این شرکت ها اقدام کند.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته، پژوهش و توسعه، جایگاه خاصی دارد اما در کشور ما به دلیل عدم رشد کافی بخش خصوصی واقعی و جدا بودن مدیریت از مالکیت، این موضوع مورد توجه چندانی قرار نگرفته است. بنابراین برای رسیدن به توسعه، نگاه ها باید تغییر یابد و با تحقیق و توسعه به سمت تولید کالاهای رقابتی و صادرات گرا پیش رویم. در مرکز نبایستی منتظر باشیم تا مشتری به ما مراجعه کند بلکه باید در صنعت حضور مستمر داشته باشیم و نیاز آنها را شناسایی و مرتفع کنیم و بنابراین، ارتباط دائم با مشتریان بزرگ باید در دستور کار دائمی مراکز باشد.

معاون برنامه ریزی و توانمندی ایمیدرو  با بیان اینکه ما در ایمیدرو به مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران نگاه ملی داریم، تصریح کرد: این مرکز باید بتواند جایگاه خود را در حوزه معدن و صنایع معدنی ارتقا داده و به عنوان یک نهاد مرجع مطرح شود. همچنین، در مرکز باید بتوانیم به درستی نقش ارتباط بین صنعت و دانشگاه را ایفا کنیم و به عبارتی باید بتوانیم دانش را به پول تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: در این مرکز باید حرفه ای کار کنیم و از این رو، به افراد حرفه ای نیاز داریم و حفظ و ماندگاری متخصصان و پژوهشگران، یکی دیگر از دغدغه های سازمان است که باید برای آن، روش ها و راهکارهای مناسب تعریف و اتخاذ شود.

تدوین استراتژی 2 ساله

غلامرضا ملاطاهری، سرپرست جدید مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران هم در این مراسم با اشاره به اینکه در شریط بحرانی کنونی رکود در تولید و فروش مواد معدنی و کاهش عیار آن، محدودیت ها  و فرصت هایی را برای این مرکز ایجاد خواهد کرد، گفت: «محدودیت» به لحاظ کاهش عملیات اکتشافی و کمبود بودجه بنگاه های صنعتی برای فعالیت های تحقیقاتی و «فرصت»، به دلیل ضرورت تحقیقات برای بالا بردن کارایی و کاهش مصرف انرژی و در نهایت، ضرورت کاهش قیمت تمام شده محصولات برای بقای واحد است.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با تدوین استراتژی 2 ساله به عنوان یکی از اولویت های کاری در تلاش است حداکثر بهره برداری از این فرصت را به عمل آورد. اکنون با بهره گیری از نقطه نظرات کارکنان، آسیب شناسی مرکز صورت گرفته و با توجه به این موارد، استراتژی تدوین خواهد شد.

ملاطاهری با اشاره به حضور در مناقصه های بین المللی پروژه های فرآوری برای انجام مطالعات مهندسی به عنولنی یکی دیگر از اولویت های کاری مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، اظهار داشت: درصدد هستیم با انعقاد تفاهمنامه با مراکز تحقیقاتی معتبر بین اللملی، از تجارب و توانمندی های این مراکز در بخش تحقیقات فرآوری مواد معدنی بهره مند شویم و پروژه ها را به صورت مشترک اجرا کنیم.

وی ادامه داد: «تجاری سازی دانش فرآوری و ساخت تجهیزات» به عنوان عامل جهش در مرکز ، مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر، این مرکز تعدادی دستگاه جدایش واسطه سنگین و یک واحد فرآوری و استحصال شمش آنتیموان را طراحی و تحویل داده است و پس از پایان مطالعات مهندسی، ساخت تجهیزات نخستین واحد نیمه صنعتی استحصال عناصر نادر در مرکز انجام خواهد شد.

سرپرست جدید مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران درباره دیگر اولویت های کاری این مرکز خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای استحصال مواد معدنی از پسماندها و باطله های کارخانجات فرآوری از دیگر این اولویت هاست که با توجه به کمبود مواد معدنی از نظر کمی و کیفی، توجه به منابع ثانویه در سال های آتی مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت. در این میان، استحصال مواد معدنی یاد شده، نیاز به تحقیقات و بهره گیری از فناوری های نوین دارد که در دستور کار مرکز قرار گرفته است.

 وی افزود: با توجه به کمبود تجهیزات مرکز در زمینه «هیدرو متالورژی» و به ویژه «پایرو متالورژی»، توسعه آزمایشگاه های بخش های مذکور در برنامه مرکز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به گزارش یاد شده، در این مراسم از شمس الدین سیاسی راد، سرپرست سابق و حسین عسگر زاده، مدیر اسبق مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تقدیر به عمل آمد.

 

 

 
 
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز