خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور:

کشورهایی که به دنبال مذاکرات غیر شفاف هستند را در لیست سیاه قرار می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۳۰۹۹۲۸

ایران تنها با کشورهایی همکاری می کند که مذاکرات شفاف و روشن داشته باشند و دوره دلال‌ها در ایران گذشته است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی ایران درشرایط پساتحریم گفت: ایران تنها با کشورهایی همکاری می کند که مذاکرات شفاف و روشن داشته باشند و دوره دلال‌ها در ایران گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در اولین همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و مسکن به سرمایه گذاران خارجی اظهار کرد: عباس آخوندی از موفق ترین وزرای این دولت بوده و نگاه تحولگرا و محوریت دادن به سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با بیان اینکه براساس سند چشم انداز ایران باید به جایگاه اول اقتصادی، علمی در سطح منطقه جنوب غرب آسیا در سال 1404 برسد گفت: نیمی از این مسیر را در دوسال گذشته پیموده‌ایم اما با مولفه‌های اقتصادی از جمله رشد اقتصادی، میزان سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال علیرغم درآمد زیاد نفتی در ده سال گذشته فاصله زیادی با ایده‌ال‌ها داریم.

جهانگیری ادامه داد: ایجاد اشتغال پایدار،‌افزایش رفاه مردم و افزایش قدرت اقتصادی از مولفه‌های اصلی اقتدار ملی است.

وی با تاکید براینکه دستیابی به رشد اقتصادی 8درصد در ده سال آینده مورد تصویب مقام معظم رهبری قرار گرفته است گفت: دستیابی به رشد اقتصاد 8 درصدی در برنامه ششم توسعه قرار گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: دستیابی به نرخ رشد اقتصاد 8 درصدی الزاماتی دارد که دولت در حال اجرا و تهیه این الزامات است چرا که دستیابی به این مهم، ورود قوای سه گانه به این موضوع است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت در دوسال گذشته با اتکا به نظر نخبگان کشور، استفاده از روشهای علمی چندین اقدام مهم و بزرگ انجام داده است، گفت: مهمترین پروژه دولت تدبیر و امید پرونده هسته‌ای است که با سه هدف تصویب حقوق ملت و مردم، صیانت از دستاوردهای هسته‌ای و لغو تحریم‌ها این موضوع را دنبال می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ایران توانست در دو سال گذشته با شش قدرت جهان و اتحادیه اروپا به توافق قابل قبولی در مسائل هسته‌ای برسد ادامه داد: در حال حاضر دولت برای دوران پسا تحریم برنامه‌ریزی می‌کند.

وی مهمترین دستاورد دولت را برقراری ثبات و آرامش در اقتصاد کشور دانست و اعلام کرد: دستاوردهای این ثبات را در کاهش نرخ تورم و ورود به دوره رونق اقتصادی می‌بینیم.

جهانگیری با تاکید براینکه پس از اعلام توافق هسته‌ای با حجم گسترده ای از تقاضاهای کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران مواجه شدیم گفت: باید دید چه شرایطی و چه مزیت‌هایی در ایران وجود دارد که پس از اعلام توافق چنین سیلی به سمت ایران برای سرمایه گذاری روانه شده است.

وی افزود: ایران در شرایطی قرار دارد که با بهبود سیاست خارجی و تعامل با کشورهای دیگر جزو انتخاب‌های اول برای سرمایه‌گذاری است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: انسجام و وحدت علیرغم تنوع قومی، ثبات در منطقه حساس خاورمیانه، پتانسیل‌های بسیار زیادی در ایران ایجاد کرده است و تمام کشورها به نقش ثبات‌آفرین ایران در منطقه اعتراف کرده اند و کشورهای دیگر هم باید به این نقش مهم ایران در منطقه اعتراف کنند.

جهانگیری با اشاره به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران ادامه داد: با توجه به منابع سرشار مواد معدنی در این حوزه در ردیف اول در جهان قرار داریم و همچنین موقعیت جغرافیایی ایران در مسیرهای ترانزیتی مزیت سرمایه‌گذاری را افزایش داده است همچنین در کنار تمام ظرفیت‌های اقتصادی جمعیت بزرگ، جوان و تحصیلکرده و نیروی انسانی کم هزینه نسبت به نیروی انسانی سایر کشورها قرار دارد.

جهانگیری در طول ماه‌های گذشته در جلسات ستاد اقتصادی دولت به صورت جدی به سیاست‌ها و فرصتهای ایجاد شده پساتحریم پرداخته‌ایم، اظهار کرد: شرایط پسا تحریم منبعث از شرایط اقتصاد مقاومتی خواهد بود و همچنین با توجه به برون‌گرایی که در سیاست‌ها در اولویت قرار داده‌ایم هر کشوری که سیاست‌هایش منطبق با این سیاست‌ها باشد از آن استقبال خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه نفت و گاز جذاب‌ترین حوزه سرمایه گذاری در ایران به شمار می‌رود گفت: در هفته گذشته اصول قراردادهای نفتی دردولت به تصویب رسیده است و وزارت نفت به زودی ده‌ها میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری در حوزه‌های نفت و گاز را اعلام خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به افزایش کیفیت راههای کشورمان از طریق مشارکت عمومی و واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی وسرمایه گذاران خارجی گفت: شرایط برد بردی برای سرمایه گذاری در شبکه آزادراهی تعریف کرده‌ایم که از این شرایط هم مردم هم کشور و هم سرمایه گذاران منتفع می‌شوند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به محدودیت‌های جدی در شبکه‌راه‌آهن کشورمان گفت: طول شبکه حمل و نقل ریلی با ید افزایش یابدو اتصال شبکه ریلی به کشورهای همسایه از مهمترین برنامه های دولت است همچنین سهم جابجایی ها از طریق حمل و نقل ریلی باید به دو برابر افزایش یابد.

وی تاکید کرد: دولت اصرار دارد در مناطق پرجمعیت اقتصادی مانند اصفهان و مشهد راه آهن پرسرعت احداث شود و امیدواریم در طول همین دولت پروژه راه آهن سریع السیر تهران، قم، اصفهان و تهران ـ مشهد به افتتاح برسد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به مزیت‌های سرمایه گذاری در بنادر ایران گفت: جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی د رایران باید جدی باشدو باید از دارایی‌های بنادر و دریایی ایران محافظت کنیم.

وی ادامه داد: سواحل مهمی در دریای عمان داریم که تاکنون توجه کمتری به این سواحل شده البته افزایش سرمایه گذاری در دریای عمان در اولویت این دولت قرار گرفته وباید جاسک و چابهار به بزرگترین بنادر کشور تبدیل شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران خارجی باید در مشارکت در پروژه‌های عمرانی از مرحله حرف عبور کنند تاکید کرد: اگر در مرحله اجرا تاخیری داشته باشند با روشهای دیگری این ظرفیتها را بالفعل می کنیم.

وی با اشاره به توسعه ناوگان هوایی ایران ادامه داد: صنعت گردشگری جزو صنایع مورد توجه دولت است و در کنار توسعه این صنعت باید به صنعت هوایی هم توجه کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه ما به دنبال بازارهای صادراتی هستیم تاکیدکرد: شرکتهایی که ایران را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند باید به ایران به عنوان شریک بلند مدت خود نگاه کنند.

همچنین معاون اول رئیس جمهور با تاکید براینکه به کشورهای خارجی تاکید می کنیم فقط با دستگاههای رسمی وارد مذاکره شوند گفت: دیگر دوره بازار دلالها گذشته است و تمام مذاکرات ایران با دنیا شفاف و روشن است و تاکید می کنم کشورهایی که مذاکرات غیر شفاف داشته باشند و به دنبال دلالها باشند در لیست سیاه ایران قرار می گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز