خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران:

یک بشکه نفت در ازای 5500 فوت مکعب گاز/توان ایران برای بازپس گیری سهم اوپک

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران معتقد است که تنوع بخشی به سبد انرژی کشور می تواند در تحکیم جایگاه بین المللی اقتصاد ایران نقش موثری ایفا کند.

به گزارش ایلنا، سلبعلی کریمی در حاشیه دومین همایش بین المللی فرصتهای فناورانه صنعت نفت و گاز در جمع خبرنگاران با بیان این که در دنیای آینده، اقتدار در آن کشوری است که سبد متنوعی از منابع انرژی را در اختیار داشته باشد، افزود: تنوع بخشی به سبد انرژی کشور، انعطاف پذیری را زیاد و ریسکها را کاهش می دهد.

وی در خصوص اقتصادی بودن یا نبودن استفاده از روشهای ازدیاد برداشت EOR و IOR گفت: تجربه نشان می دهد استفاده از این روشها همواره صرفه اقتصادی داشته است، اما در مجموع، هرگونه تصمیم گیری در این زمینه نیازمند بررسی و درنظر گرفتن شاخصهای مختلف و درنظر داشتن هزینه فایده طرحهاست.

کریمی با اشاره به برنامه ریزیهای گسترده وزارت نفت برای جذب سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی عنوان کرد: باید به طور دقیق بررسی شود که در هر پروژه قرار است به ازای یک دلار سرمایه گذاری، چه عوایدی حاصل شود.

وی یادآور شد: باید توجه داشت پول، تنها عامل تعیین کننده نیست و نباید از عوامل اقتصادی و اجتماعی و موارد مشابه غافل بود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان این که به ازای هر پنج هزار و ٥٠٠ فوت مکعب تزریق گاز، یک بشکه نفت حاصل می شود ادامه داد: بنابراین استفاده از روشهای مختلف ازدیاد برداشت مانند تزریق گاز نیز باید با دقت و درنظر گرفتن شاخصهای مرتبط صورت گیرد.

کریمی در خصوص مخازن کشورمان گفت: ایران دارای مخازن پیچیده ای است و بخصوص بسیاری از لایه ها در غرب کارون ناشناخته اند و با توجه به این که بیشتر میدانهای ما در نیمه دوم عمر خود هستند، توجه به نحوه توسعه و ازدیاد برداشت مخازن و توجه به پیچیدگیهای موجود برای اخذ تصمیم ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است از تجارب و تکنولوژیهای مورد استفاده شرکتهای صاحب نام بین المللی در حوزه های مختلف بخصوص مدیریت مخزن بهره مند شویم تا حداکثر نفت قابل استحصال را داشته باشیم.

کریمی در خصوص بازپس گیری سهم ایران در اوپک گفت: ایران توانایی بازپس گیری سهم گذشته خود را دارد و دوباره به بازار بازخواهد گشت.

 

کد خبر : ۳۰۹۳۷۱