خبرگزاری کار ایران

طیب نیا:

چندماه آینده شاهدتحولات جدی درحوزه اقتصادی کشورخواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۳۰۷۶۸۱

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح فضای جدید بین المللی پیش روی ایران گفت: در چند ماه آینده شاهد تحولات جدی در حوزه اقتصادی کشور خواهیم بود و قطعا روزهای روشنی پیش رو است.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی بانک سپه، علی طیب نیا در مجمع عمومی بانک سپه که به منظور تأیید عملکرد و تصویب صورتهای مالی سال 93 این بانک تشکیل شد، عملکرد بانک سپه را ممتاز و قابل تقدیر دانست.

وی با اشاره به صورتهای مالی بانک سپه در سال 93 اظهار داشت: تلاشهای ارزشمند و دانش محور صورت گرفته در این بانک باعث شده تا عملکرد قابل تحسینی از بانک سپه در سال 93 با توجه به مشکلات عدیده ایجاد شده به واسطه تحریم ها شاهد باشیم.

طیب نیا گفت: بانک سپه در زمینه بهبود شاخصهای عملکردی بانک، افزایش سرمایه، کفایت سرمایه، بهبود وضعیت صاحبان سهام، افزایش جذب منابع، کمک به اجرای طرحهای کلان ملی و بزرگ کشور و کمک به بخشهای تولید و اشتغالزای کشور، همگامی با سیاستهای دولت و سودآوری، عملکرد ممتاز و قابل تقدیری داشته است. بعید می دانم بانک دیگری در این مدت کوتاه، سرمایه خود را 9 برابر کرده باشد.

وی افزود: افزایش سرمایه در بانک سپه حرکت ارزنده ای است و ما هم خود را مقید می دانیم در ادامه این مسیر برای تأمین سرمایه کافی بانک سپه اقدامات لازم را انجام دهیم. بانک مرکزی نیز از این مهم حمایت می کند.

طیب نیا گفت: با گشایش هایی که حاصل می شود، افزایشی که در صادرات نفت خواهیم داشت و منابع مالی که از خارج از کشور در آینده نزدیک آزاد می شود، بخش عمده ای از آن را به سمت سیستم بانکی هدایت می کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: اقدامات ارزشمندی در بانک سپه انجام شده به طوری که مطالبات معوق بانک حدود 30 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان آنکه فعالان حوزه بانکی خط مقدم جنگ تمام عیار امروز هستند، افزود: ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم. خط مقدم این جنگ، همین سیستم بانکی و بازارهای مالی است. شما خط شکنان این جنگ هستید.

طیب نیا گفت: در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم. فرزندان این مملکت مردانه ایستادند و از شرف و غیرت آن دفاع کردند، امیدوارم ما هم رهروان خوبی برای آنها باشیم.

طیب نیا با بیان آنکه فشار دوران تحریم متوجه بانک ها و بانک مرکزی بود، افزود: دوران تحریم دوران سختی بود. فشار آنها متوجه بانکها و بانک مرکزی است. بانک مرکزی ایران از معدود بانکهای مرکزی بوده که در طول تاریخ تحریم شده است.همچنین بانکهای کشور نیز در این مدت تحت سخت ترین تحریم ها قرار داشتند. بانک سپه نیز در زمینه تحمیل تحریم ها جزو بانک هایی بود که بیشترین فشار متوجه آن بود.

وی با بیان آنکه در مجموع می توان گفت که بانک ها و بانک سپه در این شرایط سخت، نمره قبولی گرفتند، اظهار داشت: اینکه در چنین شرایط سختی بتوان مسایل بانکی کشور را مدیریت کرد، کار دشواری است. در مجموع تجربه سالهای گذشته نشان داد که بانکها به خوبی توانستند از عهده آن برآمده و این مأموریت را به نحو احسن انجام دهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به انتقادهای صورت گرفته از نظام بانکی، گفت: باید متوجه تحریم ها و نتایج عملکرد بانک ها با توجه به این محدودیت ها بود.

طیب نیا گفت: در نتیجه سیاستهای اتخاذ شده طی نیمه دوم سال 92 و سال 93، همچنین فعالیت بانکها و مجموع نهادهای کشور، تورم به شدت محدود شد و رشد اقتصادی منفی به مثبت تبدیل شد.

وی افزود: این عملکرد، عملکرد ساده ای نیست. در حالی که تحریم ها ادامه داشت و حتی بر شدت آنها نیز افزوده شد بتوان شرایط رکود تورمی را مهار کرد. این از عجایب است و کمتر در سایر کشورهای دنیا اتفاق افتاده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آمریکا در سال 2008 وارد رکود شد، تورمی نیز در کار نبود، وقتی شما فقط با رکود مواجه هستید، مقابله با آن چندان پیچیده نیست، وقتی تورم و رکود با هم همراه می شوند کار مقابله با این پدیده پیچیده تر و سخت تر می شود. وقتی آمریکا سال 2008 با چنین شرایطی روبرو شد، تحریم نبود، فشار بیرونی وجود نداشت. ساختار اقتصادی وابسته به نفت نداشت، اما هنوز اقتصاد این کشور از رکود خارج نشده است.

وی گفت: این درحالی است که ما توانستیم ظرف مدت کوتاهی، با این فشار شدید مقابله کنیم. این توفیق بزرگی برای کشور و مردم ما بود، بخش بزرگی از این دستاورد ناشی از تلاش و مجاهدت نظام بانکی کشور است.

طیب نیا با بیان آنکه منابع آزاد شده را وارد بانک ها می کنیم، در خصوص صرف منابع آزاد شده، اظهار داشت: عقل حکم می کند که از پولمان به عنوان اهرم استفاده کنیم و در جاهایی بکار گیریم که چندین برابر بیش از مبلغ پولی که می گیریم نتیجه داشته باشد. طبیعتاً این اثر در نظام بانکی از همه موارد بیشتر است. اگر منابع به سیستم بانکی بیاید، صرف پرداخت بدهی های دولت به سیستم بانکی کشور شود، صرف افزایش سرمایه دولت در بانکهای دولتی شود، قطعا از جمله مواردی است که با هیچ حوزه دیگری قابل مقایسه نیست.همچنین اثری که روی تقاضا و عرضه اقتصاد می گذارد چند برابری بوده و به توسعه بخش خصوصی نیز کمک می کند. اگر این تسهیلات به سمت بخش خصوصی هدایت شود، هم مشکل وابستگی ما به درآمدهای نفتی و هم مشکل دولتی بودن اقتصاد ایران را به نحو موثری درمان می کند.

وی افزود: ما سال گذشته با موج جدیدی از فشارها روبرو شدیم که ناشی از کاهش قیمت نفت بود. تجربه نشان می دهد که بین نوسانات رونق و رکود در اقتصاد ایران با نوسانات درآمدهای نفتی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. نوسانات درآمد نفتی عامل اصلی است. با کاهش درآمد نفت اقتصاد ما وارد مرحله رکودی می شود، با افزایش درآمد نفتی اقتصاد از رکود خارج می شود.

طیب نیا گفت: سال گذشته قیمت نفت کاهش یافت، در شش ماهه اول سال گذشته نفت با قیمت 105 دلار فروخته شد، الان زیر 50 دلار نفت فروخته می شود. کاهش درآمدهای دولت شدید بود و این مسأله اثر خود را اکنون نشان می دهد.

وی با تأکید بر اینکه در کشور ما این توان هست که با بهره گیری از استعدادها و قابلیتها از شرایط بحرانی ناشی از کاهش قیمت نفت با موفقیت عبور کنیم، گفت: باید مشکلات نظام بانکی را در این راستا سریعا برطرف کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:مشکل عمده ای که بنگاههای اقتصادی ما با آن مواجه هستند مشکل تنگناهای اعتباری است که خود را در کمبود منابع قابل اعطا به مردم نشان می دهد و همین طور در نرخ بالای سود سپرده و تسهیلات مشاهده می شود.اگر نرخ سود بالاست به دلیل این است که در بازار منابع قابل وام دهی اضافه تقاضا داریم. باید همه تلاش خود را معطوف به این کنیم که منابع قابل وام دهی را توسعه دهیم.

طیب نیا با تأکید بر اینکه صرف اعمال فشار برای کاهش دستوری نرخ سود جوابگو نیست، اظهار داشت: نرخ سود با بخش واقعی اقتصاد، سوددهی بنگاهها، شرایط بازدهی در سایر بازارها مثل بازار سرمایه کشور منطبق نبوده و مشکلات فراوانی را برای بخش مالی و اقتصادی ایجاد کرده با این حال به صورت دستوری نیز این نرخ قابل کاهش نیست.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش تنگاههای اقتصادی، اضافه کرد: منابع قابل وام دهی را باید افزایش داد. تلاش افزایش سرمایه بانکها، وصول مطالبات نظام بانکی، تلاش برای فروش اموال مازاد بانکی و فراهم کردن زمینه برای اعطای تسهیلات بیشتر به جامعه از دیگر بایدها در این زمینه است.

وزیر اموراقتصادی و دارایی تصریح کرد: تصمیماتی نیز در تیم اقتصادی دولت گرفته شده،امیدواریم که با مجموعه سیاستهایی که اتخاذ می شود، زمینه را برای رفع تنگاههای اقتصادی فراهم کنیم.

طیب نیا افزود: در زمینه تعدیل بدهی های دولت نیز اقداماتی صورت گرفته است. در این راستا، 6هزار میلیارد تومان اوراق منتشر می شود. در تلاش هستیم از محل منابع آزاد شده، بخشی از بدهی های دولت به بانک ها پرداخت شود.

وی افزود: امیدوارم در این شرایط تاریخی بتوانیم وظایف خود را خوب انجام دهیم.

این عضو کابینه یازدهم با بیان آنکه سیل انبوه هیأتهای اقتصادی به سمت ایران سرازیر شده است، با اشاره به ملاقات اخیرش با نماینده ویژه رئیس جمهور چین و مثبت ارزیابی کردن این سفر گفت: چین در گذشته و در دوران تحریم همکاریهای خوبی با ایران داشته و درزمینه همکاری با کشور ما پیشتاز بوده و انتظار می رود تا در دوران جدید پس از تحریم نیز در این همکاری ها پیشتاز باشد.

طیب نیا با بیان اینکه علاوه بر نماینده چین، 18 نفر از مدیران عامل شرکتهای بزرگ چینی در این جلسه حضور داشتند که جز 100شرکت برتر دنیا نیز هستند، گفت: آنها 7 مورد را در حوزه سرمایه گذاری مستقیم، تأمین مالی بنگاهها و... مطرح کرده اند که در همه این حوزه ها برای انجام همکاریها اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه شاهد حضور مسئولان عالی رتبه کشورهای مختلف در ایران هستیم، گفت: سیل انبوه هیأتها به منظور سرمایه گذاری به سمت ایران سرازیر است. با این توصیف، در چند ماه آینده شاهد تحولات جدی در حوزه اقتصادی کشور خواهیم بود.

طیب نیا خاطرنشان کرد: ما نباید دنبال واردات و فروش نفت باشیم. بلکه به دنبال استفاده از فرصتهای جدید برای سرمایه گذاری در پروژه هایی فنی و اقتصادی با جهت گیری صادراتی هستیم.

وی افزود: قطعا روزهای روشنی در پیش است. ما امیدواریم با تلاش و کوشش از این فضا نهایت استفاده را ببریم.

** سیف: برخی بانک ها بیشتر از سود دریافتی سود سپرده پرداخت کردند

رئیس کل بانک مرکزی نیز با بیان اینکه سال گذشته برخی از بانکها مبالغی که بابت سود سپرده ها به مشتریان خود پرداخت کردند بیشتر از سود دریافتی آنها از محل اعطای تسهیلات بود، گفت: عملکرد بانک سپه در این زمینه طبق مقررات و ضوابط بانک مرکزی مطلوب بوده است.

ولی الله سیف اضافه کرد: سال گذشته برخی از بانک ها مبالغی که بابت سود سپرده ها به مشتریان خود پرداخت کردند بیشتر از سود دریافتی آنها از محل اعطای تسهیلات بود. این درحالی است که عملکرد بانک سپه در این زمینه طبق مقررات و ضوابط بانک مرکزی مطلوب بوده و حکایت از شرایط متعادل عمکرد این بخش در این بخش دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز