خبرگزاری کار ایران

غول داروسازی دانمارک وارد بازار ایران شد

رویترز طی گزارشی با اشاره به قرارداد شرکت بزرگ داروسازی نووو نوردیسک در ایران نوشت: این شرکت از معدود شرکت‌های اروپایی است که قرارداد قطعی خود با ایران را اعلام کرد در حالی‌ که بقیه صبر پیشه کرده‌اند.

به گزارش ایلنا از رویترز با اشاره به سرمایه گذاری میلیون‌ها دلاری شرکت بزرگ داروسازی نووو نوردیسک در ایران نوشت: این غول داروسازی به گروه کوچک شرکت‌های اروپایی که قراردادهای قطعی خود با ایران را اعلام کرده‌اند، پیوست.

بر اساس این گزارش، نوو نوردیسک، بزرگ ترین سازنده داروهای دیابتی در جهان اعلام کرد: تاسیسات تولید دارو به ارزش 70 میلیون یورو (78 میلیون دلار) در ایران خواهد ساخت.

این شرکت از سال 2005 شعبه‌ای در ایران دارد که به فروش انسولین می‌پردازد و 130 نفر در آن مشغول به کارند.

این شرکت دانمارکی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «احداث تاسیسات داروسازی تعهد بلندمدت ما در قبال ایران را نشان می‌دهد.»

اوله ملسکووبچ رئیس واحد نیر ایست این شرکت بدون اشاره به زمان احداث این تاسیسات به رویترز گفت: «ما مدت زیادی بر روی این مورد کار کردیم حتی پیش از توافق هسته‌ای و مطمئن هستیم که جامعه و اقتصاد ایران مسلما پیشرفت خواهد داشت.»

این سرمایه‌گذاری با قرارداد 80 میلیون یورویی شرکت‌های اتریشی که اوایل این ماه به امضا رساندند، مقایسه می‌شود. شرکت‌های اتریشی نخستین شرکت‌های غربی بودند که گام‌های قطعی در جمهوری اسلامی ایران از ماه جولای تاکنون برداشته‌اند.

بچ افزود: با این حال، محدودیت‌ها تجارت در ایران را دشوار کرده است. «اگرچه صنعت داروسازی هیچگاه ایران را رها نکرده است (توسط تجار خارجی) اما تحریم‌ها آن را بسیار دشوار ساخته است چراکه باید قوانین زیادی در فناوری اطلاعات و بانکداری رعایت شود و این مستلزم یک سیستم منحصر به فرد برای ایران بود.»

از زمان اعلام توافق هسته‌ای، وزرای چندین کشور اروپایی با تجار خود به ایران سفر کرده اند. علی رغم این سفرها، اکثر شرکت‌های غربی می‌گویند که تا اجرای توافق و لغو تحریم‌ها صبر خواهند کرد و پیش از آن هیچ تعهد تجاری قطعی به ایران نخواهند داد.

کد خبر : ۳۰۷۳۳۲