خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی:

ICT مهم ترین ملاک برای رشد جایگاه خدمات از اقتصاد کشور است

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: سهم بخش کشاورزی از اقتصاد ایران بالای 20 درصد است که این موضوع در دنیا حدود 10 درصد تا 15 درصد است و همین طور بخش خدمات سهمی کمتر از 50 درصد از اقتصاد کشور را دارد..

به گزارش خبرنگار ایلنا سیدابوالحسن فیرزوآبادی در مراسم معارفه اش به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی بیان داشت: اقتصاد امروز مبتنی بر توسعه و رقابت است.

وی افزود: خارجی ها از آی تی به عنوان تکنولوژی چند کاره یاد می کنند زیرا قادر است دوره تاریخی را عوض کرده و مولد فضا باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: این مقوله در بهره وری کل اقتصاد تأثیرگذار است، یکی از ابزارهای تأثیرگذار در جبران نرخ منفی رشد اقتصادی همین مقوله است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه برای ارتقای بهره وری باید بخش های کشاورزی و خدمات دچار تحولاتی شوند، گفت: سهم بخش کشاورزی از اقتصاد ایران بالای 20 درصد است که این موضوع در دنیا حدود 10 درصد تا 15 درصد است و همین طور بخش خدمات سهمی کمتر از 50 درصد از اقتصاد کشور را دارد.

وی افزود: ICT مهم ترین ملاک برای رشد جایگاه خدمات از اقتصاد کشور است و فکر می کنیم توسعه خدمات ICT منجر به توسعه خدمات الکترونیکی دولت، سلامت، تجارت و نهایتا آموزش می شود. این مقوله به شدت حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را تحت تأثیر قرار می دهد. 

فیروزآبادی خاطر نشان کرد: تغییر ادراکی و ارتباطی در انسان ها نیز از دیگر تأثیرات این فضای مجازی است. آمار جهانی نشان می دهد که انسان ها روز به روز به یکدیگر متصل تر می شوند و از رابطه آنها کم می گردد.

وی فضای مجازی را چاقویی دو لبه دانست و ابراز کرد: با کاوشی که در حکم رهبری کردم برایم مشخص شد که ایشان علاوه بر دغدغه، نگاه متوازن و توسعه ای هم دارند. به نوعی دیدشان به این فضای دورن زایی و برون نگری است.

او خاطر نشان کرد: در 10 بند وظیفه ای شورای عالی فضای مجازی که از سوی رهبری تبیین و ابلاغ شده، ارتقای جایگاه نظام به عنوان قدرت سایبری، توسعه آی تی و صنایع پیشرفته، خروج از انفعال و ورود به ابتکار عمل، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، توسعه محتوا، احراز جایگاه مناسب در اقتصاد دانش بنیان، توسعه متوازن و نهادی و ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی به چشم می خورد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی معتقد است که ایجاد شورای عالی فضای مجازی با حکم رهبری و انتصاب اعضای جدید در دور دوم آن، فرصتی تاریخی برای کشور است که میزان بهره گیری از این فرصت، نشان از میزان نخبگی ما دارد.

وی عنوان کرد: اگر می خواهیم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم، پیش نیازش همدلی و وفاق است.

او افزود: در این دوره تاریخی به واسطه ابزار آی سی تی می توان جهش کرد؛ تمایل به جهش بعد از دفاع مقدس هم در مردم و هم در مسئولان کشور دیده می شود.

فیرزوآبادی تصریح کرد: آی سی تی می تواند جریان آفرین تحولات دنیا باشد و پیچیده ترین پروژه های کشور را می توان به واسطه آن انجام داد.

وی در پایان گفت: از آقای انتظاری دبیر پیشین هم تشکر می کنم و به هر حال دوره ای بود که به سختی طی شد. از وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و صداوسیما که بیشتر با آنها کار داریم  می خواهیم که بیشتر هوای مرکز ما را داشته باشند.

کد خبر : ۳۰۷۲۳۶