خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

معرفی 5 حوزه برتر سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاران خارجی

asdasd
کد خبر : ۳۰۷۲۲۰

در حال حاضر 70 درصد محصولات پتروشیمی به خارج از کشور صادر می‌شوند و به طور عمده خوراک پتروشیمی ایران از گاز طبیعی تامین می‌شود و و اولین و بزرگترین ذخیره گاز طبیعی جهان است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به 5 رشته برتر سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد گفت: صنایع پتروشیمی، خودروسازی، برق، فولاد و سیمان مزیت‌های چشم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در ایران دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا اکبر ترکان، در نشست مشترک دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با هیات اقتصادی فرانسه با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری و مناطق آزاد گفت: به دلیل تحریم‌های چند سال اخیر به واسطه تحریم‌ها فاصله‌ای بین همکاری‌های بین‌المللی ایران با قدرت های جهانی افتاده است و نیاز به بازبینی و آشنایی مجدد با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار ایران وجود دارد بنابراین صنعت‌گران، تجار و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ایران را باید بشناسند.

وی با بیان اینکه در شرایط جدید باید زمینه‌هایی که در آن نیاز به همکاری با کشورهای خارجی وجود دارد شناسایی و معرفی شوند اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی زیرساخت‌های خوبی در ایران احداث شد.

ترکان با توجه به زیرساخت‌های ایران  ادامه داد: در حال حاضر 56 فرودگاه در کشور ما فعال است که از این تعداد 11 فرودگاه بین‌المللی هستند همچنین شبکه راه‌های اصلی و فرعی در ایران  به 110 هزار کیلومتر می‌رسد که راه‌های روستایی شامل آن نمی‌شوند. همچنین در حال حاضر 10 هزار کیلومتر شبکه راه‌آهن وجود دارد که دوسوم آن پس از انقلاب سرمایه‌گذاری و ساخته شدند.

وی ادامه داد: همچنین ظرفیت بنادر ایران 250 میلیون تن است که بزرگترین بندر کشورمان بندر شهید رجایی در بندر عباس و بندر امام در شمال خلیج فارس است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه وجود این زیرساخت‌ها هزینه سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف کاهش می‌دهد گفت: این زیرساخت‌ها در شقوق حمل و نقل می‌تواند سرمایه‌گذاری را تسهیل کند.

ترکان با تاکید بر اینکه ایران در 5 رشته حائز جایگاه برتر بین‌المللی است گفت: کشورمان در حوزه های پتروشیمی،‌صنعت خودرو، برق، فولاد و سیمان حائز رتبه‌های جهانی و مزیت‌های فوق‌العاده‌ای است.

مشاور عالی رئیس‌جمهور با بیان اینکه صنعت پتروشیمی کشورمان ظرفیت تولید 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی را دارد گفت: در حال حاضر 70 درصد محصولات پتروشیمی به خارج از کشور صادر می‌شوند و به طور عمده خوراک پتروشیمی ایران از گاز طبیعی تامین می‌شود و و اولین و بزرگترین ذخیره گاز طبیعی جهان است.

ترکان با بیان اینکه در صنعت خودروسازی کشور در رتبه دوازدهم را در جهان داریم اظهار کرد: هر چند در سال‌های اخیر ب ه دلیل تحریم‌ها نتوانستیم صنعت خودروسازی خود را بعه روز کنیم اما تولید خودرو قابل توجه بوده  و البته این صنعت را باید به روز کنیم. بازار ایران تقاضای یک و نیم میلیون خودرو در سال را دارد که این تعداد به غیر از آمار صادرات است.

وی با اشاره به مزیت‌های ایران در بخش سرمایه‌گذاری در صنعت برق تاکید کرد: صنعت برق در ایران از ظرفیت‌های بسیار چشم‌گیری برخوردار است. در تولید واحدهای نیروگاه‌های تجاری سیکل ترکیبی و در احداث پست‌های 400 کیلووات، 300 کیلووات؛ 64 کیلووات و 20 کیلووات ظرفیت‌های قابل توجهی داریم که حتی تحریم‌ها هم نتوانسته تاثیری در این صنعت داشته باشد.

دبیر شورای عالی مناطق ‌آزاد با اشاره به مزیت‌ سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد گفت: با توجه به اینکه نرخ انرژی در ایران بسیار ارزان است و قیمت گاز طبیعی در ایران نسبت به کشورهای خارجی بسیار کمتر است سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد مزیت بسیار خوبی دارد.

ترکان با تاکید براینکه در سالهای آینده هم قیمت انرژی در داخل ایران کمتر از نرخ‌های جهانی خواهد بود گفت: همواره قیمت انرژی در ایران کمتر از کشورهای خارجی خواهد ماند تا بتوانیم مزیت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد را حفظ کنیم.

مشاور عالی رئیس جمهور با اشاره به پنجمین مزیت ایران برای سرمایه گذاری گفت: صنعت سیمان هم از صنایعی است که وضعیت خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد چرا که صنعت هم متکی به انرژی است و انرژی هم در ایران بسیار ارزانتر از کشورهای خارجی است.

وی با اشاره به ماموریت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق 7 گانه آزاد ایران گفت: اروند نزدیک‌ترین نقطه به مرکز نفتی ایران و عراق است و مهمترین تولید کننده محصولات نفتی محسوب می‌شود کیش می‌تواند پشتیبانی شرکت‌ها و مراکز نفتی باشدو مهمترین نقطه لجستیکی صنعت نفت در دریا است همچنین منطقه آزاد قشم مهمترین منطقه در تولید گاز، نفت و پتروشیمی است همچنین منطقه آزاد چابهار دروازه ورود به حوزه شرقی است و این منطقه به اقیانوس هند متصل است که می‌تواند مزیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری داشته باشد منطقه آزاد ماکو مهمترین بازار همکاری با ترکیه است همچنین ارس مهمترین بازار همکاری با قفقاز محسوب می شود منطقه آزاد انزلی مهمترین بازار روسیه است و روسیه نیاز به یک پشتیبان در ایران دارد که منطقه آزاد انزلی می‌تواند در سختترین شرایط پشتیبانی روسیه را انجام دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز