خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:

گسترش همکاری ایران و فرانسه با رفع موانع برجام در حوزه کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: پایه گذاری همکاری بین دو کشور ایران و فرانسه از سال گذشته با سفر هیات ایرانی به فرانسه شروع شده و این همکاری تمام زیربخش های کشاورزی را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمود حجتی  در خصوص مفاد تفاهمنامه ایران و فرانسه گفت: جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در همه ابعاد و زیربخش های مربوط به بخش کشاورزی با یکدیگر همکاری می کنند.

وی با بیان آنکه همکاری دو کشور بخش های جنگل، امور دام و طیور، زراعت و باغبانی و خدمات پیش و پس از تولید را دربر می گیرد، افزود: برای این همکاری کارگروه مشترک و نمایندگانی از سوی دو کشور تعیین شده اند که کارگروه اجرایی از سال گذشته کار خود را شروع کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با توافق برجام و رفع موانع بتوانیم همکاری خود را با فرانسه در حوزه کشاورزی گسترش دهیم.

وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: همکاری فرانسه و ایران در حوزه زراعت فقط مربوط به تولید گندم اصلاح شده، نیست بلکه در زمنیه های دیگر از جمله در تولید دانه های روغنی کلزا با شرکت های فرانسوی همکاری داریم.

وی افزود: همچنین ضمن انجام سرمایه گذاری مشترک میان شرکت های فرانسوی و ایرانی، بخش کشاورزی دو کشور در حوزه تحقیقات، اقلیم و آموزش تولید با یکدیگر همکاری می کنند.

وزیر جهادکشاورزی با بیان آنکه در زمینه دام های اصلاح شده نظیر بز و گوسفند میان دو کشور مبادله صورت می گیرد، اظهار امیدواری کرد: ایران باید بتواند از تجارب فرانسه در حوزه کشاورزی بهره مند شود و آنها نیز بتوانند از تجارب ایران در این بخش استفاده کنند. ایران دارای ظرفیت اقلیمی فراوانی است که می توان با کاری مشترک محصولات مان را با یکدیگر مبادله کنیم.

وی با اشاره به موضوع تحریم ها گفت: امیدوارم با توافق برجام و رفع تحریم ها بتوانیم با تعادلی دو طرفه و تامین خطوط اعتباری، مناسبات ایران و فرانسه را بیش از پیش گسترش دهیم.

همزمان با این مراسم پروژه مشترکی بین ایران و فرانسه تحت عنوان تکثیر و تولید بچه ماهیان دریایی در جزیره قشم افتتاح شد.

حجتی در خصوص پروژه آبزی پروری جزیره قشم نیز اظهار داشت: هم اکنون سالانه 350 هزار تن ماهی در کشور پرورش می یابد اما در فناوری پرورش ماهی در دریا کمی عقب هستیم هرچند این فناوری حدود دو تا سه دهه است که در جهان راه اندازی شده است.

حجتی ادامه داد: پروژه تولید و تکثیر آبزیان که امروز در جزیره قشم افتتاح شده سالانه می تواند 800 هزار تا یک میلیون تن آبزی را پرورش دهد. در این حوضچه ها آبزیانی که متناسب با اقلیم منطقه باشند، پرورش می یابند. وقتی که شرکت های فرانسوی علاقه ما را به توسعه فناوری یادشده مشاهده کردند همکاری با ما در این زمینه آغاز شد.

وی تاکید کرد: هم اکنون در کشور به دهها مجتمع تکثیر ماهی نیاز داریم که تامین غذا، لجستیک، بازاریابی و عمل آوری این روند در یک زنجیره در شیلات در دستور کار قرار دارد. تکمیل این پروژه در برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی شده است.

کد خبر : ۳۰۶۸۸۸