خبرگزاری کار ایران

مدیر ایمنی و پدافند غیرعامل شرکت ملی پتروشیمی:

مطالعه برای ریشه یابی و پیشگیری از حوادث پتروشیمی

نریمان نژاد گفت: به منظور بالا بردن ضریب ایمنی در مجتمع‌ها اقدام به استقرار سیستم مدیریت ایمنی یا PSM کرده‌ایم و اعتقاد داریم برای انجام کار ایمن باید سیستم خاصی را تعریف کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا نریمان‌نژاد مدیر ایمنی و پدافند غیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش عملکرد حوزه HSE در صنعت پتروشیمی برگزار شد با بیان اینکه ما در صنعت پتروشیمی طبق شاخص‌های کار و تولید ایمن کار کرده‌‌ایم گفت: مرحله اول کار ما کنترل و کاهش خطرات و آسیب‌های کشور بوده و با توجه به ماهیت مواد مصرفی در صنایع پتروشیمی قواعد کار ما نیز از دنیا مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه هر ساله به دلایل مختلف شاهد حوادث شیمیایی و صنعتی در سطح دنیا هستیم افزود: این اتفاقات در تمامی کشورها چه توسعه یافته و کشورهایی که استانداردسازی می‌کنند و یا کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد لذا کشور ما نیز باید قواعدی را برای عبور از حوادث مربوط به کار و تولید رعایت کند.

وی با اشاره به اینکه هدف ما بستر سازی برای انجام فعالیت ایمن است افزود: ما دستورالعمل کاری و عملیات جهت ایمن‌سازی تدوین کرده‌ایم و در حوزه ایمنی مدیریت طرح‌هایی برای یکسان‌سازی الگوی مدیریت در طرح‌های پتروشیمی ارائه کردیم.

وی با بیان اینکه خصوصی‌سازی نیز در صنعت پتروشیمی باعث نشده که نظارت و اقدامات مربوط به ایمنی و HSE نادیده گرفته شود  اظهار داشت: ما در مجموعه پتروشیمی تصمیم گرفتیم که نکات ایمنی و طرح‌ها را تدوین کنیم  و الزامات ساخت نیز به صورت یک جا در نظر گرفته می‌شود.

نریمان‌نژاد ادامه داد: در بخش توانمندسازی نیروی انسانی طی 5 سال گذشته برنامه ما این بود که نیروی انسانی مجرب متناسب با نیاز صنعت آموزش داده شود و در این راستا 5 دوره آموزشی نیز در خارج از کشور برگزار کردیم که پرسنل در حال حاضر دارای گواهینامه بین‌المللی هستند.

وی همچنین گفت:‌ با توجه به اینکه عمده فعالیت صنعت پتروشیمی در سطح پیمانکاری انجام می‌شود کنترل حوادث  و ایمنی پیمانکاران نیز در دستور کار ما قرار گرفت لذا آموزش نیروی پیمانکاران را نیز جزو اولویت‌های خود قرار دادیم.

وی یادآور شد: دو مرکز آ‌تش‌نشانی در منطقه ماهشهر و عسلویه را در دستور کار قرار دادیم و همچنین یکی از کارهایی که متولی آن صنعت پتروشیمی است برگزاری المپیاد تخصصی آتش‌نشانان بوده که در این زمینه نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم.

نریمان‌نژاد اظهار داشت: طی چند سال گذشته به منظور پیشگیری از تکرار حوادث و ریشه‌یابی علل اصلی آنها نیز اقداماتی انجام دادیم.

وی گفت: به منظور بالا بردن ضریب ایمنی در مجتمع‌ها اقدام به استقرار سیستم مدیریت ایمنی یا PSM کرده‌ایم و اعتقاد داریم برای انجام کار ایمن باید سیستم خاصی را تعریف کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر  مطالعات مربوط به پدافند در مکان‌یابی صنعت پتروشیمی را نیز در دستور کار داریم و در این راستا پتروشیمی‌های کرمانشاه و ایرانشهر را در دست مطالعه و بررسی داریم.

نریمان نژاد ادامه داد: سند جامع شیمیایی نیز در این راستا در حال تکمیل است و برای تحقق این موضوع طبقه‌بندی انواع مواد شیمیایی، میزان ذخیره مواد را در دستور کار قرار داریم.

نریمان نژاد گفت: علاوه بر برگزاری سمینارهایی برای بررسی شبکه‌های IT صنعتی، سند شیمیایی پدافند غیرعامل صنعت پتروشیمی را نیز تهیه کردیم که در آن به طبقه‌بندی نوع مواد شیمیایی، میزان ذخیره مواد و نوع مدیریت در صورت آسیب ایجاد‌شده از سوی تروریسم یا تهاجم یا مشکلات صنعتی پرداخته‌ایم.

کد خبر : ۳۰۶۸۳۸