خبرگزاری کار ایران

کارشناس ارشد انرژی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

افزایش شانس موفقیت قراردادهای جدید نفتی در تهران

یونس آرا گفت: آنچه که در لندن ارائه می‌شود معرفی کلی است و انتقال موضوع رونمایی به تهران می‌تواند به این معنی باشد که امکان رسیدن به توافق در مورد برخی از بلوک‌ها افزایش یاید و همچنین شانس دستیابی به قرارداد یا تفاهم‌نامه در تهران بیشتر از لندن است.

عبدالله یونس‌آرا کار‌شناس ارشد انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص تغییرمکان رونمایی از قراردادهای نفتی و تاثیراحتمالی آن روی تصمیم گیری برخی شرکت‌ها برای حضور در ایران، گفت: طی هفته‌های اخیربسیاری از هیئت‌های اروپایی به تهران رفت و آمد داشته و نمایندگان بلندپایه خود را فرستاده‌اند و در حال حاضر نیز مشغول بررسی محیط جدید سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران هستند و تغییر مکان ارائه قراردادهای IPC تاثیری بر میزان استقبال از آن ندارد.

وی افزود: بر اساس اعلام مقامات وزارت نفت، مرحله نخست رونمائی از قراردادهای جدید درتهران و نشست مکمل آن به فاصله کوتاهی در لندن برگزار می‌شود.

یونس آرا با بیان اینکه رونمایی از قرارداد‌ها در لندن و یا تهران تفاوتی با هم نخواهد داشت، تصریح کرد: برنامه وزارت نفت برای ارائه قرارداد‌ها در تهران متفاوت با آنچه قرار بود در لندن اتفاق بیفتد نیست، بنابراین تغییرفضا می‌تواند بنا به صلاحدید برگزارکنندگان انجام شود، چون نهایتا هدف ما این است که ارائه موفق‌تری از مزایا وشرایط قراردادهای جدید داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر با معرفی قرارداد‌ها در تهران بیشتر به اهداف مورد نظر می‌رسیم طبیعتامشکلی وجود ندارد که در تهران رونمایی شود.

این کار‌شناس مسائل انرژی تاکید کرد: برگذاری کنفرانس در تهران باعث می‌شود که مسئولین ذیربط بیشتری نیز برای پاسخگویی به طرف‌های خارجی در مورد ابعاد مختلف قرارداد و چرائی اصلاحات و مفاد و مزایا و شرایط جدید آن حضور داشته باشند.

وی افزود: اگر قرار باشد اتفاق اجرایی مثلا یادداشت تفاهمی نیز امضا شود و مذاکراتی انجام شود که به لایه‌های عمیق‌تر تسری پیداکند، در تهران امکان بیشتری برای رسیدن به این اهداف خواهیم داشت.

یونس آرا همچنین گفت: رونمایی قراردادهای نفتی در دسامبر سال جاری اولین ارائه از قراردادهای جدید نفتی ایران است، اما آخرین آن نیست و ما می‌توانیم در نشست‌های دیگر در پایتخت‌های اروپایی مثل لندن و یا وین نیز قرارداد‌ها را معرفی کنیم، کما اینکه سابقه حضور در وین و معرفی بلوک‌های اکتشافی برای قراردادهای بیع متقابل را نیز داشته‌ایم.

وی یادآور شد: در مناسبت‌های مشابه نیز که بزرگان صنعت نفت دنیا حضور دارند می‌توانیم ارائه‌های دیگری از قرارداد‌ها داشته باشیم و بلوکهای اکتشافی، توسعه‌ای را ارائه کنیم.

این کار‌شناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: برگزاری کنفرانس در تهران باعث می‌شود در صورت لزوم، امکان بازبینی و نهائی سازی برخی مفاد به صورت موردی در بخش‌های ذیربط قرارداد‌ها و هماهنگی واخذ تائید مقامات و سیاستگذاران ارشد صنعت نفت فراهم باشد.

وی ادامه داد: آنچه که در لندن ارائه می‌شود معرفی کلی است و انتقال موضوع رونمایی به تهران می‌تواند به این معنی باشد که امکان رسیدن به توافق در مورد برخی از بلوک‌ها افزایش یاید و همچنین شانس دستیابی به قرارداد یا تفاهم‌نامه در تهران بیشتر از لندن است.

کد خبر : ۳۰۶۶۲۷