خبرگزاری کار ایران

وزیر راه بر طراحی جدول پایه های مالیاتی برای اخذ مالیات تاکید کرد

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۴۳۸

وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین نشست شورای هماهنگی مسکن بر لزوم طراحی جدول احصای پایه های مالیاتی برای ارتقای آگاهی مردم از نحوه وضع و اخذ مالیات ها تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی افزود: موضوع مالیات به دو زیرمجموعه ملی و محلی تقسیم می شود و باید برای آن یک جدول پایه طراحی کرد تا همه مردم آن را حفظ کنند و از نحوه وضع و اخذ مالیات مطلع شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این جدول باید دقیقا پایه های مالیاتی به همراه عوارض شهرداری ذکر شود تا در آن هم درآمدهای ملی و هم درآمدهای محلی از مالیات و عوارض گنجانده شود. ذهن من به شدت درگیر بحث ساماندهی مدیریت شهری، آشفتگی های شهری و فروش قوانین در شهرداری هاست و باید برنامه ای طراحی کنیم که در آن بحث شود.

وی با بیان آنکه در بحث مالیات بر مسکن باید زاویه دید را فراتر برده و به صورت مالیات بر مستغلات نگاه کرد، افزود: در جدول مالیاتی مذکور باید هم دریافت کننده و هم سودبرنده مالیات ها ذکر شوند؛ ممکن است دریافت کننده یا تحصیلدار مالیات ها، دولت مرکزی و سود برنده یا بهره بردار از آنها، دولت محلی و یا به صورت اشتراکی از هر دو حکمروایی مرکزی و محلی باشد.

آخوندی با تأکید بر وجود ارتباط مستقیم میان رفاه اجتماعی و مالیات در نظام اجتماعی ـ اقتصادی بین المللی، تاکید کرد: این موضوع در بیشتر کشورهای توسعه یافته مراعات می شود اما در ایران به دلیل آنکه نگاه یکپارچه به موضوعات و مسائل مختلف نداریم، با این قضیه درگیریم. به عنوان مثال در انگلیس هر فرد حق دارد یک خانه برای خود داشته باشد و اگر قرار بر اخذ مالیات باشد، از خانه دوم به بعد مالیات اخذ می شود.

وی ادامه داد: اما از آنجا که این بحث را در ایران نداریم و نظام مالیاتی ما هیچ سنخیتی با رفاه اجتماعی ندارد، موضوع فاصله طبقاتی چه از نظر فقر و غنا و چه از نظر طبقاتی شدن شهرنشینی ایجاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه می توانیم برای تدوین مالیات بر املاک و مستغلات از یک کارشناس از کشورهای توسعه یافته مانند آلمان یا انگلیس برای مشاوره دعوت کنیم، گفت: این کارشناس می تواند در طول یکی دو هفته اقامت در ایران همه اطلاعات مربوط به مالیات در کشورهای پیشرفته و نیز اطلاعات مربوط به مالیات در ایران را طبقه بندی و احصا کند تا با مقایسه آنها به یک نظام مالیاتی جمعی در این خصوص دست یابیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که در زمینه مالیات بر درآمدهای مرتبط با مستغلات در انگلیس رایج است، عدم محاسبه بخشی از درآمدی است که افراد به بانک های پرداخت کننده تسهیلات مسکن بابت اقساط خرید مسکن می دهند ،به عنوان مثال اگر فردی 2 میلیون تومان درآمد دارد و ماهیانه 500 هزار تومان بابت اقساط تسهیلات خرید رهنی مسکن می دهد، پایه درآمدی که بابت برداشت مالیات بر درآمد از او محاسبه می شود، یک و نیم میلیون تومان است نه دو میلیون تومان، در ایران نیز باید از تسهیلاتی که صندوق پس انداز مسکن یکم قرار است پرداخت کند و ماهیانه حدود یک میلیون تومان اقساط بازپرداخت آن محاسبه شده، از درآمد مشمول مالیات کارمندان کسر شده و جزء درآمدهای آنها به حساب نیاید.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص ساماندهی و تأسیس شهرهای جدید سواحل مکران، گفت: در این موضوع چند مسئله حیاتی وجود دارد که معمولا در گزارشات مربوط به شهرهای جدید سواحل جنوبی کشور لحاظ نمی شوند و آن مسئله اقتصادی بودن شهر، تأمین مالی پروژه ها و حمل و نقل است، در حالی که یک سری برنامه ریزی های انتزاعی برای توسعه این مناطق طراحی می کنیم که دردی از مشکلات آنها درمان نمی کند.

وی با اشاره به وجود بندرگاه ها و شهرهای قدیمی به عنوان گلوگاه های ورود و خروج کالای ایران در دهه های گذشته از قبیل لنگه، سیراف، میناب، بستک، خمیر و تیاب، افزود: بعدها که بندرعباس و بندر شهید رجایی، هاب اصلی تبادل کالای کشور تعیین و ساخته می شود، بیشتر این مناطق از سکنه خالی می شوند و بندری که قرار بود منافع ملی ایجاد کند، منافع محلی را از بین برده و کل منطقه را دچار بی سامانی می کند.

آخوندی با اشاره به پوشش کامل ورود و خروج همه کالاها به کشور از طریق بندرعباس و همچنین وجود ظرفیت خالی در این بندر و اجرای فازهای 2 و 3 توسعه بندر شهید رجایی که عملا سایر بنادر را از عملیات خارج می کند، افزود: باید یک مدل اقتصادی در سواحل جنوبی تعریف کرد که آیا قرار است این شهرها صنعتی شوند یا صادراتی یا گردشگری یا ترانشیپی یا مجموعه ای از اینها؟

وی ادامه داد: به عنوان مثال قرار بود فولاد کاویان در بندرعباس ساخته شود ولی اصفهانی ها آن را به مبارکه بردند و فولاد مبارکه در آنجا راه افتاد که الآن این وضعیت فاجعه بار اصفهان از نظر زیست محیطی را شاهد هستیم، در حالی که اگر در سواحل جنوبی بود، شاهد حضور این جمعیت انبوه در شهرهای جنوبی بودیم و یا همینطور موضوع پالایشگاه اصفهان که قرار بود با توجه به مصرف زیاد آب در کنار سواحل جنوبی کشور ایجاد شود ولی به اصفهان منتقل شد که آثار زیانبار زیست بومی آن مشهود است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم احیاء و بازآفرینی شهرهای تاریخی ساحلی کشور مانند تیاب، کنگان، دیر و لنگه در طرح های توسعه سواحل مکران، اظهار داشت: به نظر من باید در توسعه شهرهای جدید، اولویت به مناطق و شهرهای سکونتگاهی باشد و سپس ایجاد شهری جدید در فاصله ای دور در اولویت ساخت و ساز قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه بانک مسکن باید تیم و مدل اقتصادی توسعه سواحل را طراحی و ایجاد کند و موضوع حمل و نقل ریلی و جاده ای در توسعه شهرهای جدید ساحلی از اهمیت بسیاری برخوردار است، خاطرنشان کرد: اگر از همان ابتدای ساخت شهرهای جدید موضوع ساخت راه آهن و جاده هم در دستور کار قرار می گرفت، الآن شاهد این موج گسترده مهاجرت و حاشیه نشینی در یکی دو شهر اصلی جنوب کشور نبودیم. به عنوان مثال اگر در هنگام ساخت شهر جدید علوی تونل ارتباطی این شهر به بندرعباس چه از نظر جاده ای و چه ریلی ساخته می شد، دیگر الآن اینگونه نبود که یک سوم جمعیت بندرعباس حاشیه نشین و مهاجرانی از شهرهای هرمزگان و یا استان های مجاور باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز