خبرگزاری کار ایران

سهیلا جلودارزاده مطرح کرد:

نمایشگاه کارآفرینی بانوان؛ آغازی بر پایان انتقادها از دولت در حوزه زنان

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۳۷۱

رییس ستاد برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی کارآفرینی بانوان و مشاور معاونت توسعه مدیریت منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار آغازی بر پایان انتقادها از دولت در حوزه زنان است.

به گزارش ایلنا ، سهیلا جلودارزاده افزود: امروز بزرگترین مشکل ما بیکاری است و نمایشگاه امسال با هدف ایجاد نهضت کارآفرینی و اشتغال برپا شده است و فعالان زیادی در حوزه‌های مختلف در این نمایشگاه حضور دارند.

وی افزود: ما در نمایشگاه امسال یک گذرگاه کارآفرینی و اشتغال تدارک دیده‌ایم که در بخشی از آن فضایی برای راهنمایی بانوانی که سرمایه چشمگیری ندارند اما می‌خواهند کسب‌وکار جدیدی را آغاز کنند، در نظر گرفته شده است. در این فضا غرفه‌های مشاوره و راهنمایی کسب‌وکار و غرفه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد برپا است تا برای پا گرفتن و تامین مالی این زنان تسهیلات لازم را فراهم کنند.

جلودارزاده ادامه داد: در بخش دیگری از گذرگاه کارآفرینی و اشتغال، شرکت‌های تعاونی و صنایع کوچک و متوسط مستقر هستند و متخصصان آنها مشاوره‌های لازم را درباره چگونگی راه‌اندازی یک بنگاه اقتصادی به مراجعان می‌دهند.

وی درباره ایده‌های نو و کسب و کارهای جدید هم گفت: 15 غرفه ویژه در این خصوص دایر شده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان و موسساتی که به خرید و فروش ایده می‌پردازند، بتوانند ایده را به سرمایه تبدیل کنند. این شرکت‌ها می‌توانند بر اساس مهارت‌ها و توانایی‌های مالی و فنی هر کدام از بانوان مراجعه کننده، روش‌هایی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید به آنها پیشنهاد دهند.

جلودارزاده در ادامه با اشاره به حضور 18 صندوق حمایتی، متشکل از وزارتخانه‌های مختلف کشور در این نمایشگاه، اظهار داشت: بانک‌های مختلفی از جمله بانک توسعه تعاون و صنعت و معدن برای حمایت از کمپین زنان کارآفرین در این نمایشگاه دایر شده است.

وی ادامه داد: زنان کارآفرین ایرانی در نمایشگاه امسال در 30 گروه کالایی فعالیت می‌کنند و شیوه‌های مدیریت کسب‌وکار خود را به نمایش می‌گذارند. این موضوع علاوه بر ایجاد هم‌افزایی بین بانوان می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری زنان با دولت و بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف باشد.

رییس ستاد برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی کارآفرینی بانوان در ادامه از تمامی صنعتگران، هنرمندان، رسانه‌ها و مردم ایران دعوت کرد در این نمایشگاه حضور داشته باشند و از زنان علاقه‌مند دعوت کرد در صورتی که فکر می‌کنند نیاز به ایده‌های جدید در حوزه اشتغال دارند از نمایشگاه بازدید کنند.

تبلیغات پاشنه آشیل نمایشگاه پیشین

وی مشکل اصلی نمایشگاه پیشین نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار را نبود تبلیغات کافی عنوان کرد و گفت: متاسفانه رسانه‌ها به حوزه زنان آنچنان که باید و شاید توجه نمی‌کنند حال آنکه مشارکت زنان و اشتغال پایدار آنان یک موضوع ملی است و از رسانه ها انتظار داریم به آن به عنوان یک موضوع ملی نگاه کنند و بیش از پیش در انعکاس این رویداد بکوشند.

جلودارزاده ادامه داد: هر چقدر چهار رکن بخش خصوصی، سازمان های مردم‌نهاد، دانشگاه ها و دولت هماهنگ‌تر و با برنامه‌تر کار کنند جامعه ما در رفاه بیشتری قرار می‌گیرد و فاصله‌های طبقاتی روزبروز کمتر خواهد شد. در این نمایشگاه تلاش کرده‌ایم این چهار رکن را در کنار یکدیگر قرار دهیم و برهمین اساس بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی که به نوعی در اشتغال زنان ایفای نقش می‌کنند در این نمایشگاه حضور جدی دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه زنان ایرانی هم اکنون نقش قابل توجه‌ای در تولید ملی کشور دارند، گفت: متاسفانه نقش آنان ملموس نیست و همین مسئله باعث شده است که بسیاری در خارج از مرزهای ایران در خصوص گردش اقتصادی ایران انگشت به دهن بمانند.

رییس ستاد برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی کارآفرینی بانوان در ادامه ابراز امیدواری کرد باید کوشید به جای آنکه سیاست بر اقتصاد کشور تاثیر بگذارد، اقتصاد بر سیاست تاثیر‌گذار باشد چرا که در این صورت است که تولید ملی کشور هر روز بهتر از دیروز خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم این نمایشگاه می تواند فاصله مان را با دنیا کم کند و کاری کند تا زن ایرانی در عرصه های تولید و کارآفرینی بیشتر بدرخشد. در واقع باید بگویم که هدف از برگزاری نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار در درجه اول ایجاد فرصت شغلی و در درجه بعد، تامین معاش زنان است؛ به گونه‌ای که بتوانند محصولات خانگی‌ خود را به نحوی مناسب و بدون بهره‌کشی عرضه کنند.

جلودارزاده تاکید کرد: این نمایشگاه با رویکرد کارآفرینی و اشتغال‌زایی برپا می‌شود تا دانش عمومی را نسبت به کارآفرینی و کسب و کار بالا ببرد و زمینه خروج از رکود را با فعالیت‌های اقتصادی زنان فراهم آورد. در واقع ما دنبال این هستیم که زنان بتوانند نقش موثر خود را در ساختار جدید اقتصادی و کاری جامعه ایفا کنند.

وی با اشاره به تجارب نمایشگاه پیشین کارآفرینی بانوان خاطرنشان کرد: ما امسال با تجربیات بدست آمده از دوره اول نمایشگاه تلاش می‌کنیم نمایشگاهی جدید و پخته تر برگزار کنیم. فعالیت‌های صنعتی زنان در هاله‌ای از ابهام بود اما امسال نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار گسترده‌تر و عمیق‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

ایجاد شبکه‌ای منسجم بین زنان کارآفرین و زنان مستعد

وی گفت: باید در همکاری با سایر بخش‌های اجرایی که در حوزه زنان فعالیت می‌کنند، برای ایجاد زمینه بهره‌برداری مناسب وارد عرصه شد. نمایشگاهی که امسال دومین دوره آن را برگزار می‌کنیم، با این هدف شکل گرفت و فکر می‌کنیم در سال اول، موفق بود و در سال دوم، قطعا موفق‌تر عمل خواهد کرد تا شبکه ارتباطی قوی و منسجمی میان زنان کارآفرین و زنان مستعدی که علاقه‌مند به کارآفرینی هستند، ایجاد شود.

توازن در محیط کسب‌وکار با حضور پررنگ زنان

رییس ستاد برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی کارآفرینی بانوان گفت: ساختارهای کسب و کار در جامعه نوین تغییر کرده و به همان نسبت، نقش ما هم برای رفع مشکل بیکاری متفاوت است و باید برنامه‌ریزی‌های جدیدی برای ورود به این ساختار جدید انجام دهیم. زنان در این ساختار باید حضور پررنگ‌تری داشته باشند تا به سمت فضای متوازن حرکت کنیم. خوشبختانه نگاه دولت فعلی این است که زمینه اشتغال برای بانوان در قالب کارآفرینی فراهم و تسهیلات آن به وزارتخانه‌ها سپرده شود.

وی به زنان ایرانی توصیه کرد: زنان ایرانی به عنوان مادران این سرزمین باید با همدلی به تبدیل ایران به یک سرزمین شکومند فکر کنند چرا که دنیا به سرعت در حال حرکت است و از نظر آمارها ما در زمینه اشتغال بانوان در زمره پنج کشور انتهای جدول هستیم. بنابراین لازم است تا زنان ایرانی جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و دومین نمایشگاه نمایشگاه آفرینی زنان که در سالروز ازدواج حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) در تهران آغاز می‌شود فرصتی برای آنان است. البته این نمایشگاه خانوادگی است و مردان نیز می‌توانند از آن دیدن کنند و ما امیدواریم این نمایشگاه آغازی بر پایان انتقادها از دولت در حوزه مشارکت‌دهی به بانوان باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز