خبرگزاری کار ایران

طیب‌نیا در گفتگوی اختصاصی با ایلنا:

خروج از رکود، اولویت دارد/ مشکلات ناشی از رکود بیشتر از تورم است

وزیر اقتصاد گفت: حل همه مشکلات اقتصادی در گرو ایجاد رونق اقتصادی در کشور است. در این خصوص یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت بهبود عملکرد سیستم بانکی کشور است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایجاد آرامش در اقتصاد را مهم‌ترین دستاورد دولت در دو سال گذشته دانست.

طیب‌نیا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در خصوص دستاوردهای دولت در حوزه اقتصاد، گفت: چیزی که در دو سال گذشته در اقتصاد ایران به دست آمد فراتر از انتظار بود، این مسئله را بسیاری از کارشناسان نهادهای بین‌المللی نیز تایید کرده‌اند. وضعیت اقتصادی کشور در چهار ماه آینده و با اجرایی شدن توافق وین و آشکار شدن اثرات لغو تحریم‌ها، بهتر خواهد شد.

طیب نیا افزود: از دو سال پیش تا کنون روند تحولات مثبت بوده و مسیر درستی پیموده شده است. در حال حاضر یکی از موضوعات ثابت که در جلسات ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور مطرح می‌شود، بحث اشتغال در کشور است.

وی گفت: مشکل اشتغال یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور است، باید مشکل اشتغال به نحوی حل شود که همه ایرانیان شغل آبرومند داشته باشند و با 8 ساعت کار کردن بتوانند یک زندگی آبرومند برای خود و خانواده‌شان ایجاد کنند.

وزیر اقتصاد پاسخ به این پرسش که "با توجه به حضور هیئت‌های خارجی در ایران، اولویت دولت در جذب سرمایه خارجی برای کدام یک از بخش‌های اقتصادی است؟" ، گفت: در حال حاضر هیئت‌های خارجی بسیاری برای سرمایه‌گذاری به کشور می‌‌آیند و پیش‌بینی ما این است که سال آینده سال خوبی برای اقتصاد ایران باشد و رشد اقتصادی قابل قبولی داشته باشیم. اولویت نخست ما در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش صادرات است. در همین مدت پس از توافق وین توافقات خوبی با هیئت‌های کره‌ای، ایتالیایی و چینی داشته‌ایم. اگر هنر استفاده صحیح از منابع را داشته باشیم و از سرمایه‌گذاری‌ها در راستای افزایش تولید استفاده کنیم، بسیاری از مشکلات از جمله مشکل اشتغال حل خواهد شد.

طیب‌نیا در خصوص مشکل بیکاری و راهکار دولت برای حل این معضل، گفت: ایجاد اشتغال برای دولت یک اصل است، زیرا اقدامی در جهت گسترش عدالت است. البته حل همه مشکلات اقتصادی در گرو ایجاد رونق اقتصادی در کشور است. در این خصوص یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت بهبود عملکرد سیستم بانکی کشور است.

طیب‌نیا در پاسخ به این پرسش که "برای شما به عنوان وزیر اقتصاد کاهش تورم اولویت دارد یا خروج از رکود؟" ، گفت: خروج از رکود قطعا اولویت دارد. من در دوران دانشگاه نیز در مباحث اقتصاد کلان، بر روی مشکلات ناشی از رکود و هزینه‌های آن برای جامعه و مشکلات ناشی از تورم و هزینه‌های آن،  بررسی و تحقیق کرده‌ام و اعتقاد دارم مشکلات و هزینه‌های رکود بیشتر از تورم است، درنتیجه خروج از رکود اولویت بیشتری دارد.

کد خبر : ۳۰۴۵۶۵