خبرگزاری کار ایران

رجبی در گفت و گو با ایلنا:

کارگروه تحقیق و توسعه، دالان ورودی دبیرخانه توسعه کشورهای اسلامی است

asdasd
کد خبر : ۳۰۴۳۷۵

رئیس بخش تحقیق و توسعه دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی گفت: اهدافی که از استقرار این دبیرخانه دنبال می شود عبارتست از: تولید ثروت معادل جمعیت و پهنای جغرافیایی کشورهای اسلامی باشد.به گونه ای که می بایست از لحاظ شان و منزلت و همچنین از حیث جمعیتی و جغرافیایی بتوانیم تولید ثروت داشته باشیم.

"فرشید رجبی" رئیس بخش تحقیق و توسعه دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی با تشریح شرح و وظایف و پارامترهای محصولات مورد نظر این دبیرخانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: ماموریت اصلی و فلسفه تشکیل دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی، کمک به تقویت وحدت و انسجام کشورهای اسلامی با مکانیزم توانمند سازی و ماندگاری حضور در اقتصاد و تجارت به همراه توسعه صادراتی که دارای ویژگی های خاص باشند و دارای مزیت رقابتی باشند. به عنوان مثال این محصولات می بایست مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتبطات باشن یا راجع به موضوعاتی در زمینه سبک زندگی باشند یا اینکه محصولات برخواسته از حوزه نفت و گاز و پتروشیمی باشند.

وی ادامه داد: دسته دیگر از این محصولات باید برخواسته از دانش و فناوری مبتنی بر آینده باشند. به گونه ای که پایداری این موضوع را تا چند سال آینده داشته باشیم.دسته دیگر این محصولات باید در برگیرنده طیف چندین کشور باشد تا بتوانیم از آن در شبکه کشورهای اسلامی استفاده کنیم تا از این طریق به تقویت زنجیره تولیدات بین کشورها کمک رسانی شود و این محصولات باید بیشتر بر روی ارزش افزوده تمرکز داشته باشد تا خام فروشی.بنابراین به طور کلی باید گفت که محصولات مد نظر، آن دسته از محصولاتی است که بتواند پاسخگوی نیاز بشری و مشکلات مبتلابه بشری مانند آب،خاک و محیط زیست باشد.

رجبی در توصیف اهداف این دبیرخانه ابراز داشت: اهدافی که از استقرار این دبیرخانه دنبال می شود عبارتست از: تولید ثروت معادل جمعیت و پهنای جغرافیایی کشورهای اسلامی باشد.به گونه ای که می بایست از لحاظ شان و منزلت و همچنین از حیث جمعیتی و جغرافیایی بتوانیم تولید ثروت داشته باشیم. موضوع بعدی ایجاد بازارها و مکانیزمهای مالی تجاری بر اساس مختصات فرهنگ،آداب و سنن اسلامی است. هدفی بعدی وحدت و گسترش آن میان کشورهای اسلامی خصوصاً در بازارهای فی مابین خواهد بود یعنی مفاهیمی که ما از آنها در قالب وحدت نام می بریم در اینجا باید بتوانیم در حوزه فناوری و فرآورده های علمی میان کشورهای اسلامی عملی کرده و آنرا تحقق ببخشیم.

وی افزود: استقرار پنجره واحد تجاری بین کشورهای اسلامی یکی دیگر از اهداف این دبیرخانه است که تا حدی این موضوع عملی شده است.استراتژی که برای تحقق این مکانیزم پیش بینی شده است، بستر سازی و شبکه سازی برای ورود و حضور بخشهای فعال خصوصی، صاحبان کسب و کار و کارآفرینان، پارکهای علم و فناوری و نهادهای مرتبط با تولید فناوری و علم در کشورهای اسلامی خواهد بود که ما از طریق به وجود آوردن امکانات سخت افزاری، نرم افزاری، فکر افزاری و شبکه دانشی بین کشورا مختلف سعی می کنیم به تحقق این مکانیزم کمک کنیم.اما برای اینکه بتوانیم چنین اقدامی را صورت دهیم به شبکه عظیمی از متخصصین و افراد مرتبط با این حوزه در کشورهای مختلف نیاز داریم که البته ویژگی هایی خواهند داشت که بر دو پایه نمایندگی های خارجی و نمایندگی های منطقه ای و استانی در داخل کشور استوار خواهند بود.  

رئیس کارگروه تحقیق و توسعه در بیان ویژگی های نمایندگان خارجی دبیرخانه عنوان کرد: این افراد یا باید مقیم آن کشور چباشند یا اینکه متولد آن کشور باشد و دارای شرکت حقوقی با سابقه درخشان باشد. نماینده مذکور باید خوش نام و آشن به تجارت بین الملل باشد و ترجیحاً دارای عضویت در صنوف و اتحادیه های حوزه کاری خودش باشد و دارای یک شبکه ارتباطی با سازمانهای  خصوصی و دولتی مرتبط با توسعه و صادرات باشد.برای اینکه خلاءها در میان کشورها و همچنین نمایندگان و فعالان مرتبط با این بخش را پر کنیم، رویکرد خطی خود را به رویکرد شبکه ای تبدیل کرده ایم که با هم افزایی این شبکه اتفاقات بسیار خوبی در کشورهای اسلامی رخ خواهد داد.لذا نمایندگان خارجی و دفاتر دبیرخانه در کشورهای مربوطه وظیفه رصد نمایشگاه ها،سمپزیومها و رخ دادهای مربوط به توسعه علوم و فناوری در کشور مربوطه را به عهده دارند که می بایست به اطلاع دبیرخانه برسانند و بانک اطلاعاتی مشخصی در این خصوص تهیه می شود و پس از آنکه کشور هدف مشخص شد، سفر تحقیقاتی و یا اینکه سفری به جهت عقد قراردادها صورت خواهد گرفت که در حین سفر و حتی خروج از کشور مبوطه آداب و رسمی حکم فرما خواهد بود. یعنی پس از پایان سفر و عقد قرار دادها، واحدی که در بخش تحقیق و توسعه وجود دارد اقدام به پیگیری قراردادها و نحوه اجراء آن می کند.

وی با اشاره به وظایف کارگروه تحقیق و توسعه دبیرخانه مذکور تصریح کرد: در ساختار دبیرخانه کارگروه های مختلفی اعم از کارگروه توسعه و صادرات،کارگروه موسسات مالی و پشتیبان،کارگروه پارکهای علم و فناوری،کارگروه حقوقی، بازرگانی و سایر کارگروه ها که برای تحقق اهداف طرح ریزی و در نظر گرفته شده است که یکی از این کار گروه ها، کارگروه تحقیق و توسعه خواهد بود. این کارگروه به عنوان هاب ورودی دبیخانه دیده شده که وظایفی را به عهده دارد. یکی از وظایف این است که فرصتها و پتانسیل ها را رصد کند تا بتوان فهمید که کدام یک از این فرصتها می تواند در قالب محصولات علمی یا فناوری صادر شود یا اینک با سیگنالی که از بازارها دریافت می کند بتواند بفهمد که بر اساس پتانسیلهای موجود چه سفارشهایی را می توند دریافت یا درخواست دهد.

رجبی در پایان خاطرنشان کرد: بخش دیگر وظایف این کارگروه ارتباط با کارگروه های دیگر مانند کارگروه پارکهای علم و فناوری است تا بتوانیم در بحث خدماتی که ارائه می دهیم یک مطالعات جامع و گسترده ای را صورت دهیم که یکی از مصادیق فعلی که در حال مطالعه بر روی آن هستیم، موضوع برندهای شیعی و اسلامی است.محور بدی فعالیت این کارگروه ارتباط با مراکز تحقیق و توسعه کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی است تا بتوانیم یک بانک اطلاعاتی از فناوری های مورد نظر داشته باشیم.که بر پایه دو بخش رصد و ترویج که به نوعی تلاش در ماندگاری محصول را مد نظر قرار می دهد، استوار خواهد بود که تحقیقات میدانی و اطلاعاتی که نمایندگان ما در کشورهای مختلف برای این بخش ارسال می کنند، در پیشبرد هداف و همچنین نقطه گذاری های ما بسیار موثر بوده و در حالت فعلی الگوهای کشورهایی مانند ژاپن،مالزی و ترکیه مطالعه شده و ارتباطاتی هم با آنها گرفته شده است.                     

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز