خبرگزاری کار ایران

با پایان طراحی مهندسی بنیادی طرح سیراف تا پایان سال

پالایشگاههای سیراف از سال آینده وارد مرحله ساخت می‌شود

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این که پروژه سیراف هم اکنون در مرحله تسطیح زمین به سرمی برد، گفت: عملیات ساخت طرح فراگیر پالایشی سیراف از سال ٩٥ آغاز می شود.

به گزارش ایلنا، شهاب الدین متاجی با اشاره به این که قرارداد طراحی بنیادی پروژه سیراف در سال ٩٣ با یک شرکت ایرانی که همکار خارجی دارد امضا شده است، یادآور شد: قرار است کار طراحی بنیادی و اسناد Feed پروژه تا اسفند امسال انجام شود و کار برای اجرا از سوی پالایشگاهها به پیمان EPC (طراحی، تأمین کالا و اجرا) داده شود.

وی طراحی بنیادی را گلوگاه این پروژه دانست و گفت: پس از انجام طراحی بنیادی می توان اقدامهای لازم را برای ساخت تجهیزات انجام داد.

متاجی با بیان این که بخش خصوصی سرمایه گذاران پروژه سیراف هستند، افزود: پیش بینی می شود ساخت این پروژه که دارای هشت پالایشگاه هر یک با ظرفیت ٦٠ هزار بشکه در روز است از سال ٩٥ آغاز شود و حدود ٣ سال به طول انجامد.

وی افزود: با راه اندازی تمام فازهای پارس جنوبی، خوراک کافی برای این پروژه تأمین می شود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز هفته گذشته در نشست خبری خود یکی از راههای جلوگیری از خام فروشی را ساخت پالایشگاه عنوان کرد و گفت: ساخت هشت واحد پالایشگاههای سیراف در دستور کار وزارت نفت است که با اجرایی شدن آن از خام فروشی یک میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی جلوگیری می شود.

وی با اشاره به این که چهار شرکت بخش خصوصی و چهار شرکت نیمه خصوصی قرار است پالایشگاههای سیراف را توسعه دهند، تصریح کرد: هزینه سرمایه گذاری در این پالایشگاهها نزدیک به سه میلیارد دلار است.

کد خبر : ۳۰۲۱۳۶