خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا:

530 برند مختلف سیگار به کشور قاچاق می‌شود

در سیگارهای قاچاق تنباکو و قطران فاقد استاندارد و گاهی کپک‌زده دیده شده اما در شرکت دخانیات ایران واحدهای ویژه‌ای برای بررسی این دو ماده وجود دارد و تولیدات داخل از استانداردهای بالاتری برخوردار هستند.

محمدحسین برخوردار در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه بازار سیگار در حال حاضر رقابتی شده گفت: شرکت دخانیات ایران در شرایطی قرار دارد که هر چند گفته می‌شود بر اساس اصل 44 به بخش خصوصی واگذار شده اما زیرساخت‌های آن برای خصوصی‌سازی مهیا نشده است.

وی افزود: ضرورت بهبود ساختار شرکت دخانیات به شدت حس می‌شود و نمی‌توان این شرکت را به صورت چکشی خصوصی اعلام کرد.

مدیر عامل شرکت دخانیات ایران افزود: شرکت دخانیات ایران دارای 7 هزار نیروی کار است و برای اصلاح ساختار این شرکت باید به تدریج ردیف بودجه دولتی آن حذف می‌شد .

وی گفت: در مرحله اول با افزایش تولید محصولات و تولید سیگار با ذائقه‌های جدید و در کنار آن با افزایش صادرات و نوسازی ماشین‌آلات و بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد بهره‌وری را افزایش داد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه  وزارت بهداشت تنها بخش زیان‌آور کشور را شرکت دخانیات می‌داند گفت:‌برای کاهش مصرف سیگار مالیات بر فروش را افزایش می‌دهند این در حالی است که در سایر کشورها مالیات بر فروش از مصرف‌کنندگان گرفته می‌شود اما در ایران این مالیات از تولیدکننده و واردکننده گرفته می‌شود که این موضوع باعث افزایش قاچاق سیگار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بین 35 تا 40 درصد سیگار مصرفی کشور قاچاق است ادامه داد: هم‌اکنون 530 برند مختلف سیگار به کشور قاچاق می‌شود که اکثرا این سیگارها از امارات به مرزهای جنوبی و به غرب کشور ترانزیت می‌شود  و در این راه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نمی‌تواند به تنهایی این معضل را  برطرف کند.

برخوردار در پاسخ به این پرسش که آیا تنباکوهای مصرفی دارای استانداردهای لازم هستند ؟ گفت: در سیگارهای قاچاق تنباکو و قطران فاقد استاندارد و گاهی کپک‌زده دیده شده اما در شرکت دخانیات ایران واحدهای ویژه‌ای برای بررسی این دو ماده وجود دارد و  تولیدات داخل از استانداردهای بالاتری برخوردار هستند.

 

کد خبر : ۳۰۱۶۵۹