خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد

asdasd
کد خبر : ۳۰۱۵۰۶

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای خودروسازان استراتژی 5 ساله تدوین شده و مقرر شده تا میزان 20 درصد افزایش تولید داشته باشند و میزان صادرات نیز تا دو برابر افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رضا نعمت زاده صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: در سال 1391 یعنی در دولت دهم رشد اشتغال صنعتی کشور 36 درصد کاهش یافت اما بیش از 8هزار اشتغال صنعتی را دولت یازدهم طی 2 سال گذشته ایجاد کرده است.

افزایش 2 برابری صادرات خودرو

نعمت زاده تصریح کرد: برای خودروسازان استراتژی 5 ساله تدوین شده  و مقرر شده تا میزان 20 درصد افزایش تولید داشته باشند و میزان صادرات نیز تا دو برابر افزایش یابد.

وی با بیان اینکه پس از نهایی شدن مذاکرات هسته ای مسلما شرایط تغییر خواهد کرد گفت: شرکتهای خارجی برای مشارکت با خودروسازان اعلام آمادگی کرده اند و مقدمات و مکاتبات آن در حال انجام است.

وزیر صنعت در واکنش به این مسئله که ترکان از وجود 80 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان خبر داده است، گفت: این رقم عجیب نیست و 80 هزار دستگاه خودرو به معنی تولید 15 روزه خودروسازان است.

وی با بیان اینکه در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم 200 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان وجود داشت، گفت: این خودروها با مشکل کمبود قطعه روبه‌رو بودند.

کمبود 6 میلیون تن گندله

وی در پاسخ به این پرسش که علت ابلاغیه اخیر وزارت خانه در خصوص نرخ گذاری گندله چه بود ؟ گفت: معادن انحصاری و مصرف‌کننده‌های انحصاری در بخش معدن داریم ولی این شامل حال همه موارد نیست.

وی با بیان اینکه امسال 6 میلیون تن کمبود گندله داریم افزود: امسال نیت ما در بخش معدن رفتن به سمت عرضه و تقاضا بود به طوریکه حتی در این ارتباط نامه‌ای نیز به مسئولان ذیربط نوشتم اما ما امسال کمبود گندله داشتیم و وقتی کمبود و انحصار داریم دخالتی شد تا فعالیت برخی صنایع متوقف نشود. بنابراین در تعرفه‌های واردات تغییراتی انجام دادیم اما چون کافی نبود آمدیم واردات این محصول را نیز با ارز آزاد گذاشتیم که این امر نیز کفایت نکرد.

نعمت‌زاده اضافه کرد: از سال آینده امیدواریم که به خودکفایی در تولید گندله برسیم بنابراین در حال حاضر مجبور شدیم که سود را به صورت عادلانه در زنجیره تولید توزیع کنیم.

طرح کد رهگیری برای کاهش قاچاق عملیاتی می شود

نعمت‌زاده در خصوص قاچاق کالا گفت: طی جلسات متعدد در خصوص طرح رهگیری کالاها کارشناسی ها انجام شد و با جلساتی که با همکاران بازرگانی داشتیم مقرر شد این طرح اجرایی شود البته کنترل واردات کالا از زمان ورود و رسیدن به دست مردم کار ساده‌ای نیست .

وی افزود:  دو سیستم کد رهگیری و شناسه کالا برای کالاها در نظر گرفته‌ایم که هر دو در قالب دو مصوبه دولت اجرا خواهد شد. البته با توجه به شرایط مرزی و مشکلات کشورهای همسایه و داشتن مرزهای آبی طولانی در جنوب کشور همچنان شاهد قاچاق کالا هستیم.

واردکنندگان پوشاک ساماندهی می شوند

وی گفت: ابتدا این بخشنامه برای پوشاک ابلاغ شده است و تا یکماه آینده کلیه واردکنندگان پوشاک موظفند گزارش ماهانه واردات خود را ثبت کرده به گونه‌ای که قابل کنترل و پیگیری باشد ما این بخشنامه را به اتحادیه‌ها و اصناف نیز ارسال کردیم.

وی گفت: بیشترین آمار قاچاق در بخش سیگار، موبایل و پوشاک انجام می‌‌شود و در  زمینه کالاهای حجیم و خودرو قاچاق نداریم.

وی گفت: در زمینه قاچاق لوازم خانگی نیز به زودی بخشنامه‌ای ابلاغ خواهد شد تا این مکانیزم نیز بهبود یابد و به صورت شفاف واردات انجام شود همچنین تعرفه بازارچه ها شامل بخشودگی سود بازرگانی 10 تا 25 درصد شده اند.

وزارت صنعت وبازرگانی جدا نخواهند شد

نعمت‌زاده در خصوص لغو ادغام وزارت خانه صنعت و معدن و تجارت گفت: رهبری در این مورد انتقادی نکردند فقط فرمودند چرا این اتفاق افتاد و در زمان ملاقات با ایشان نیز زمان کافی برای توضیح دادن به ایشان نداشتم.

وی با بیان اینکه ادغام وزارت صنعت و بازرگانی کار کاملا درستی بود افزود: کوچک کردن دولت یکی از مهمترین موارد در اصل 44 قانون اساسی بوده و از ادغام معادن با صنایع سنگین شروع شد البته در کشورهای دیگر نظیر آلمان نیز وزارت اقتصادی این کشور زیر مجموعه ای از وزارتخانه های اقتصاد صنعت و محیط زیست است.

نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان برنامه ای برای جدا سازی وزارت صنعت و بازرگانی در دست نیست گفت: هر چند فعالیت این وزارتخانه بسیار زیاد است و کلیه امور روزمره مردم را در بر می گیرد. و یک سوم جی دی پی کشور در این وزارتخانه وجود دارد اما موضوع ادغام همچنان باقی است.

اقتصاد کشور از رکود خارج شده

وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد رکود اقتصادی موجود گفت: در حال حاضر رشد اقتصادی مناسب صورت گرفته و تاکید دولت بر روی خروج از رکود با افزایش تولید است. اگر امسال رشد صنعت منفی و یا صفر شود این علامت خوبی نبوده و باید نگران بود اما هم اکنون وضعیت بهتر شده و تا پایان سال نیز با برداشتن تحریم‌ها اوضاع بهبود خواهد یافت.

وی ادامه داد: رکودی که به وجود آمده در مورد محصولات بادوام است و ما شاهدیم که مورد نیازهای روزمره خود را تهیه می‌کنند فروش خودرو نیز کم نشده وبه گفته مدیر عامل ایران خودرو افزایش نیز داشته است منتهی به آنچه که ما در نظر داشتیم دست پیدا نکردیم.

وی گفت: بر اساس آمار در سال 92، رشد تولید صنعت 10- درصد بود اما امسال این رقم به مثبت 5.7 رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد کشور از رکود خارج شده است.

وی افزود: اگر برخی از کارخانجات هنوز موجودی دارند به خاطر افت قیمت‌های جهانی بوده که اثرات جدی بر روی همه محصولات داشتند.

کمپین نخریدن کالای داخلی ضد تولید است

نعمت زاده با انتقاد از کمپین نخریدن کالای داخلی افزود: اخیرا کمپینی با نام کمپین «نخریدن کالای داخلی» به راه افتاده که مغایر با مصالح ملی و خواسته مسئولین نظام است. این کمپین علیه اقتصاد و تولید ملی بوده و باعث بیکاری جوانان کشور خواهد شد و عملی ضد انقلاب و حرام است.

بانکها برای ارائه تسهیلات خودرو اقدام کنند

نعمت‌زاده در مورد ارائه تسهیلات خودرو و وام برای خرید لوازم خانگی جوانان افزود: تسهیلات خودرو از 7 میلیون به 15 میلیون تومان افزایش یافت البته هنوز همه بانک‌ها برای ارائه آن اقدام نکرده‌اند. مساله وام ازدواج و خرید لوازم خانگی تولید داخل نیز پیش‌بینی شده و تصویب نیز شده است اما هنوز به مرحله اجرا درنیامده البته همه واحدها مجبور نیستند این کار را انجام دهند و تنها واحدهایی که اعلام ‌آمادگی کردند می‌توانند اقدام به عرضه لوازم خانگی کنند.

سند چشم انداز 7 صنعت منتخب انتزاعی نیست

وزیر صنعت در مورد سند چشم انداز 1404 هفت صنعت منتخب گفت: برنامه‌ای که برای این صنایع در نظر گرفته شده به هیچ عنوان انتزاعی نیست و آمار و ارقام در خصوص این صنایع رشد را نشان داده است.

نعمت زاده در مورد همکاری با شرکتهای خارجی گفت: کشوری مانند آلمان در بخش لوازم خانگی و برق کشوری مطرح است و ممکن است به توافقاتی در این زمینه دست یابیم.

برنامه ای برای تولید خودروی گران قیمت نداریم

وزیر صنعت با بیان اینکه نباید پراید را با بنز مقایسه کرد گفت:در برنامه وزارت خانه تولید خودروی گران قیمت نیست و ما خودرویی را تولید می کنیم که عموم مردم بتوانند آن را خریداری کنند سال گذشته میزان واردات خودرو 2.2 میلیارد دلار بود در 5 ماهه امسال ده هزار و 200 دستگاه خودرو وارد شده که کاهش همراه بوده است.

وزیر صنعت گفت: تا قبل از توافق هسته‌ای قطعه‌سازان ما به کشورهای اروپایی صادرات داشتند و  ایران قطعات مورد نیاز پژو و بنز را تامین می‌کرد که بعد از اعمال تحریم‌ها این صادرات متوقف شد.

نعمت زاده تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه باعث شد که ما همچنین نتوانیم برخی از قطعات مورد نیاز خود را وارد کنیم به همین منظور کیفیت قطعات مصرفی خودروسازان افت کرد. بنابراین نباید همه مشکلات را به گردن خودروسازان انداخت.

سایپا امسال هم ضرر می‌دهد

نعمت‌زاده ادامه داد: سایپا امسال نیز ضرر خواهد داد و نمی‌توانیم به این شرکت فشار بیاوریم، زیرا اگر ضرر کند باید تعطیل شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای خودروی یورو 2  به یورو 4 بود  هر چند برخی از قطعات این خودرو انحصاری بود اما توانستیم این قطعات را خریداری کنیم .

وی همچنین در مورد صنعت کاشی و سرامیک نیز گفت: کیفیت کاشی و سرامیک ایران به حدی است که آلمان که خود تولیدکننده این محصول است وارکننده کاشی و سرامیک ایران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز