خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

فقر تکنولوژی مانع ورود انرژی خورشیدی به سبد انرژی/ پتانسیل‌های بالقوه ما را به اشتباه نیندازد

اسعدی با بیان اینکه باید تکنولوژی استفاده از انرژی خورشیدی در کشور بومی شود، گفت: برخورداری از ظرفیت خدادادی انرژی خورشید در کشور ما را به اشتباه نیندازد.

فریدون اسعدی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص استفاده از انرژی های خورشیدی در کشور، گفت: ما فرصت های خوبی برای استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی داریم و بسیاری از مناطق کویری ایران از این قابلیت برخوردارند ولی مهمترین مقوله ای که در ارتباط با انرژی خورشیدی وجود دارد این است که همانطور که برغم گذشت یکصد سال از فعالیت صنعت نفت تکنولوژی آن را بومی کنیم در حوزه ساخت تجهیزات مربوط انرژی خورشیدی نیز دچار فقر تکنولوژی هستیم.

 وی افزود: با توجه به اینکه تکنولوژی بهره برداری از انرژی خورشیدی را در اختیار نداریم هزینه های این انرژی بسیار بالا می رود.

اسعدی تصریح کرد: در حال حاضر دولت هر کیلو وات ساعت برق تولیدی از انرژی خورشیدی را با نرخ  450 تومان خریداری می کند در حالی که هزینه احداث و بهره برداری از این انرژی ها بسیار بالاتر از این میزانی پرداخت است.

وی با بیان اینکه باید تکنولوژی استفاده از انرژی خورشیدی در کشور بومی شود، یادآور شد: برخورداری از  ظرفیت خدادادی انرژی خورشید در کشور ما را به اشتباه نیندازد که به سمت انرژی خورشیدی برویم زیرا ابتدا باید روی بحث بومی کردن و تکنولوژی به خدمت گرفتن سلولها و تجهیزات مربوط به انرژی خورشیدی  کار کنیم تا پتانسیل های بالقوه موجود در کشور را تبدیل به بالفعل کنیم.

این کارشناس انرژی ادامه داد: نباید اشتباه کنیم که چون از ظرفیت مناسب برای استفاده از انرژی خورشیدی برخورداریم با هر روش قیمت گذاری می توانیم از آن بهره مند شویم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل کمبود منابع مالی در اختیار دولت برای اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی و یا نبود رشد اقتصادی مناسب و پایدار طی50 سال گذشته شرایط مناسبی جهت حرکت به سمت بهره برداری از انرژی خورشیدی نداشته ایم اما قطعا سوق یافتن به این سمت گریزناپذیر است.

اسعدی ادامه داد: در حال حاضربیش از 90 درصد عرضه اولیه منابع انرژی کشور  درصد کشور با سوخت های فسیلی و هیدروکربوری نفت و گاز و برق است و متاسفانه در مباحث انرژی کشور مطالعه جدی نداشته ایم و فقط در ماده 125 قانون برنامه پنجم بحث طرح جامع انرژی کشور بررسی شده که آن نیز به مرحله اجرا در نیامده است.  

 

به گزارش ایلنا، یک کنسرسیوم هندی – ایرانی – کره ای برای سرمایه گذاری در زمینه ساخت پروژه بزرگ شهر انرژی در خوزستان اعلام آمادگی کرده است.

شارما، سرگروه هندی هیات سرمایه گذاری هندی – ایرانی – کره ای(شرکت اینترپرایز) از آمادگی شرکت برای احداث نیروگاه خورشیدی در خوزستان خبر داده و گفته است: احداث این نیروگاه برای حوزه محدودی نیست و برای اشتغالزایی برنامه ریزی شده که خوزستان از این مزیت بهره مند شود.

پارک کیوک هیو، عضو شرکت کره ای هم گفته است: برای ساخت شهر انرژی در خوزستان به تامین یک هزار و 600 مگاوات برق در قالب ساخت نیروگاه های گازی، خورشیدی و ترکیبی نیاز است و در بخش راه آمادگی اجرای پروژه های مورد نیاز وجود دارد.

وی افزوده است: ساخت این شهر انرژی به 10میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که امکان تامین کامل این هزینه از سوی کنسرسیوم وجود دارد.

کیوک هیو مساحت زمین مورد نیاز برای اجرای پروژه را 10هزار هکتار اعلام کرده است.

کد خبر : ۳۰۱۳۵۵