خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل یکی از شرکت های کاشی و سرامیک در گفتگو با ایلنا:

سیاست‌های کنونی صنعت کاشی و سرامیک را زمین می‌زند

تولید کاشی و سرامیک در سال 2013 در جهان 11 میلیارد و 913 میلیون متر مربع بود که 6.4 درصد نسبت به سال 2012 رشد داشت و میزان تولید ایران در این سال حدود 400 میلیون متر مربع و معادل 3.4 درصد از تولید جهانی است.

عباس سمیعی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت تولید کاشی و سرامیک کشور 500 میلیون متر مربع است که در سند چشم انداز سال 1404 تولید این محصول تا 700 میلیون متر مربع پیش بینی شده است.

وی افزود: به دلایل سیاسی چند سالی است که عربستان سعودی و قطر از ایران کاشی و سرامیک نمی خرد و میزان صادرات به کشور عراق نیز کاسته شده است.

سمیعی با بیان اینکه سال گذشته مازاد تولید نیز داشتیم که دپو شد گفت: نرخ تعرفه گمرکی در کشور ما بالاست و همه کارخانجات نیز توانایی صادرات را ندارند ودر صورتی که به این شکل پیش برویم این صنعت زمین خواهد خورد.

وی با بیان اینکه نوع استفاده از این محصول مغفول مانده است افزود: در صورتی که کشور استراتژی ویژه ای برای این محصول در نظر نگیرد به خصوص در بخش نمای ساختمان نمی توان به اهداف مورد نظر دست یابیم.

مدیر عامل شرکت کاشی و سرامیک البرز ادامه داد: در طوفان اخیر تهران با سقوط سنگ نمای ساختمانها مواجه شدیم که کشته و مجروح نیز به همراه داشت این در حالی است که اگر از کاشی و سرامیک در نما استفاده شود به دلیل وزن سبک آن شاهد این گونه خسارت های جانی و مالی نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری ها و شورای اسلامی شهر باید به کمک این صنعت بیایند گفت: چرا شهرداری در ساخت آشپزخانه خانه ها ایراداتی را وارد می کند اما به نمای ساختمان ایرادی نمی گیرد ؟

سمیعی با تاکید بر اینکه معماری اسلامی باید در اولویت معماری شهرها قرار گیرد گفت: اگر از خیابان ولیعصر رد شویم شاهد انواع نماها از بلژیکی ، انگلیسی ، رومی و امریکایی هستیم این در حالی است که باید به موضوع نمای ساختمان ها توجه ویژه داشت.

گفتنی است ؛ هم اکنون 119 واحد تولیدی کاشی و سرامیک در کشور وجود دارد که بالغ بر 32000 اشتغال مستقیم ایجاد کرده است ، ارزش صادرات کاشی وسرامیک کشور نزدیک به 450 میلیون است که بیش از 80 درصد این میزان به عراق صادر می شود.

تولید کاشی و سرامیک در سال 2013 در جهان 11 میلیارد و 913 میلیون متر مربع بود که 6.4 درصد نسبت به سال 2012 رشد داشت و میزان تولید ایران در این سال حدود 400 میلیون متر مربع و معادل 3.4 درصد از تولید جهانی است.

رتبه ایران پس از چین ، برزیل ، هند و اسپانیا در رتبه پنج جهانی است و پس از ایران اندونزی، ایتالیا، ترکیه، ویتنام و مکزیک قرار دارند.

 

 

کد خبر : ۳۰۱۳۳۶