خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران:

نیروگاه سیاه بیشه در هفته دولت افتتاح می شود

کد خبر : ۳۰۰۵۴۷

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه که در بهار سال جاری به طور کامل در مدار بهره برداری قرار گرفت، در هفته دولت با حضور مقامات ارشد کشور افتتاح می شود.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، سیدمحمدرضا رضازاده، اظهارداشت: نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره ای کشور در 125 کیلومتری شمال تهران، 10 کیلومتری شمال تونل کندوان و در مجاورت روستای سیاه بیشه در استان مازندران واقع شده که ظرفیت تولید برق به میزان 1040 مگاوات را دارد.

وی افزود: این نیروگاه دارای 4 واحد 260 مگاواتی است که نخستین واحد آن در بهار سال 92 به شبکه سراسری در حالت ژنراتوری متصل شد و در طول دو سال گذشته واحدهای دوم تا چهارم یک به یک با گذراندن موفقیت آمیز تست های پیش از راه اندازی، به شبکه سراسری سنکرون شدند و در دو حالت پمپ و توربین مورد بهره برداری قرار گرفت.

رضازاده تصریح کرد: ویژگی واحدهای نیروگاه تلمبه ذخیره ای در اینست که هم می تواند در حالت پمپ کار کند و هم با تغییر جهت گردش پره ها به حالت توربین درآید.

وی ادامه داد: با اتصال تدریجی چهار واحد این نیروگاه به شبکه سراسری برق تاکنون بیش از 800 گیگاوات ساعت برق در نیروگاه سیاه بیشه به شبکه سراسری تزریق شده است و در کنترل فرکانس و تعادل و پایداری بیشتر شبکه نقش موثری داشت.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه سیاه بیشه نقش مهمی در کنترل فرکانس شبکه برق کشور دارد، گفت: ایجاد تعادل و افزایش امنیت در شبکه برق مصرفی کشور در ساعت های پربار و کم بار از اهداف اصلی این طرح است که با توجه به موقعیت قرارگیری آن در نزدیکی یکی از پرمصرف ترین نقاط کشور، بهره برداری از آن اهمیت بسزایی در بالانس توان برق شبکه و جلوگیری از افت ولتاژ در پیک مصرف دارد.

وی ادامه داد: نخستین پروژه تلمبه ذخیره ای ایران این قابلیت را دارد تا در مواقعی که تولید برق در نیروگاه های کشور بیش از نیاز مصرف باشد؛ با مصرف برق مازاد در شبکه، آب انباشته شده در سد پایین (با ارتفاع 102 متر) که مخزنی به حجم 6.9 میلیون متر مکعب دارد را به سد بالا پمپاژ و در آن ذخیره کند و از سوی دیگر در ساعاتی که نیاز به برق بیش از توان تولیدی نیروگاه های کشور باشد، نیروگاه سیاه بیشه با استفاده از آب ذخیره شده در سد بالا (با ارتفاع 82 متر) که مخزنی به حجم 4.3 میلیون مترمکعب دارد به تولید برق می پردازد.

رضازاده با بیان اینکه برای این پروژه عظیم حدود 1300 میلیارد تومان هزینه شده است، تصریح کرد: نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه که در بهار سال جاری به طور کامل در مدار بهره برداری قرار گرفت، در هفته دولت با حضور مقامات ارشد کشور افتتاح خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز