خبرگزاری کار ایران

بررسی حداقل های ایران و ۱۱ کشور جهان در اکسپوی ۲۰۱۵؛(بخش دوم)

ایران؛ کشوری که تنها یک نام بود / نشان و نمادی نداشتیم

کشور های دیگر برای حضور و جذب بازدید کنندگان هرچه در توان داشته اند به کار گرفته و تلاش داشته اند تا کشورشان را به خوبی به جهانیان معرفی کنند درست بلعکس غرفه ای به نام ایران.

در بخش اول گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به اکسپوی 2015 میلان به برخی از نقاط ضعف غرفه ایران اشاره شد. غرفه‌ای که نه سیستم خنک کننده داشت و نه آب و پسته‌ای برای پذیرایی از بازدید کنندگان، حتی در رستوران نیز خبری از هوای خنک در گرمای شدید میلان نیست. غرفه ای که مسئولان امر با حداقل‌ها برپا کرده اند.  شاید اگر نام ایران بر روی غرفه نوشته نشده بود هیچکس قادر به شناخت و تشخیص این غرفه نبود.  تنها عده‌ای اندک از بازدید کنندگان میلیونی این نمایشگاه راهی غرفه ایران می شوند. براین اساس در بخش دوم به معرفی چند کشور حاضر در این دوره می‌پردازیم و در لابلای آن مقایسه‌ای هم با غرفه ایران خواهیم داشت.

 

Italy-3165

ایتالیا و معرفی امپراتوری رم به شیوه نوین

برای دیدن غرفه ایتالیا باید بیش از 2 تا 3 ساعت زمان را در صف گذراند و سپس نزدیک به 30 دقیقه تا یک ساعت را صرف بازدید از این غرفه کرد. غرفه‌ای که تاریخ و حال این کشور را نشان می‌دهد، ایتالیایی که برای معرفی کشورشان از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده‌اند و براساس گفته آنان برای معرفی کشورشان و همچنین میزبانی هزینه های بسیاری کرده اند. ایتالیایی ها که کشورشان به طور طبیعی میزبان توریست‌های تمامی کشورهای جهان است در این 6 ماه تلاش داشته است بیشتر خودنمایی کند و نام ایتالیا را بیش از هر زمان به جهانیان معرفی کند.

امارات

امارات مملو از بازدید کنندگان

غرفه امارات متحده عربی پس از ایتالیایی ها در نوع خود قابل توجه بود چه از نظر نمای بیرونی و چه از نظر طراحی داخلی و محتوایی، شیخ نشین های اماراتی به گونه ای خوب عمل کردند که سایر شیخ نشین های منطقه به گرد آنان نرسیدند به طور مثال بحرین و قطر با طراحی های معمولی هر چند بهتر از ایران با تمدن، نتوانستند صف های طویل برای دیدن غرفه خود در اکسپو ایجاد کنند، اماراتی ها هم موضوع اصلی اکسپو را نمایش دادند و هر آنچه که تا به حال نداشته اند را به مخاطبان نشان دادند تا بگوید این کشور در آینده چه برنامه هایی را برای توسعه خود دنبال خواهد کرد و هر یک از بازدید کنندگان پس از بازدید از قابل قبول بودن غرفه این کشور شیخ نشین سخن به زبان می آوردند.

محمد علی، اهل کشور امارات بود و در خصوص معرفی کشورش در این دوره به ایلنا می گوید: کشور من تلاش دارد تا بهترین ها را جذب کند و خوشبختانه در این دوره نیز با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری توانسته اند امارات را به بهترین نحو ممکن به بازدید کنندگان خیابان جهانی معرفی کند.

azerbaijan

آذربایجان غرفه زیبا با آثار و نمادهای ایرانی  

کشور آذربایجان غرفه ای طراحی کرده است که از نظر محتوا بسیار قابل قبول است آنان به لطف اشتراکات فرهنگی با ایران توانسته اند بخش‌هایی از داشته‌های خود را به نمایش بگذراند، غرفه این کشور نیز یکی از پربازدید کنندگان اکسپوی 2015 است، غرفه ای که اگر یک ایرانی به آن وارد شود احساس غریبی نمی کند اما حسرت در چشم هایش به خوبی نمایان می‌شود. آذری‌ها از سازها و سایر آلات موسیقی که نشان از فرهنگ و هنر ایران دارد به خوبی بهره گرفته اند و زمانی که از آنان  دلیل استفاده را جویال می شویم می گویند؛ روزگاری این کشور جزئی از ایران بوده و در آن زمان این سازها در همین منطقه به صدا در می آمدند.

Morocco-2913

مغرب شگفتی اکسپوی 2015

مغربی ها همه را شگفت زده کرده‌اند این کشور با استفاده از یک سبک خاص و البته قابل توجه توانسته است بازدید کننده را به غرفه‌اش جذب کند. براساس گفته مسئولان و فعالان‌حاضر، این غرفه یکی از پربازدید کننده ترین غرفه های 2015 است. مراکشی‌ها  هرچه داشته آورده تا در ایتالیا بگوید که کشورشان حرف های بسیاری برای گفتن دارد و می خواهند دیده شوند.

China-Milan-World-Expo-2015-Pavilion-3-537x355

امپراتوری چین در ایتالیا

چین به معنای واقعی تمدن خود را به ایتالیا اورده است، این کشور به خوبی امپراتوری خود را به نمایش گذاشته است. چینی ها بنایی ساخته اند که شاید کمتر اروپایی از نزدیک ان را دیده باشد بلکه پیشتر این چنین بناهایی را تنها در فیلم های چینی ها دیده است. بنایی عظیم بنام چین. چین هم محصولات و تنوع های غذایی خود را اورده و هم از تاریخش به خوبی دفاع کرده است تا خیابان جهان از عظمت چین غافل نشود. اما نکته ای که در زمان بازدید یک ایرانی و ایرانشانس توجه را جلب می کرد خلا حضور از تمدن و نماد های ایرانی در این نمایش شکوه تاریخ ها بود.

xhome-slide3.jpg.pagespeed.ic.KX-_xBpz8h

آمریکا غرفه ای با تکنولوژی روز

شاید اگر آمریکایی ها حرفی برای گفتن در خصوص تمدن نداشته‌اند به دلیل کم کاری مسئولان آنان نبوده است چراکه کشورشان تاریخچه ای همانند ایران، چین و ... ندارد. این کشور سعی کرده است با استفاده از دانش روز غرفه اش را تزئین کند. با این همه آمریکایی ها از ایرانیان بیشتر بازدید کننده داشتند چرا که از نظر نیروی انسانی آنان هر چند متر افرادی را داشتند که به همه سئوالات بازدیدکنندگان پاسخ می دادند. بلعکس ایران که تنها چند دانشجوی زحمت کش در دو نوبت صبح و عصر به بازدید کنندگان خوشامد می گفتند و توضیح می‌دادند.

DSCN1950

آلمان همسایه روبرویی ایران در 2015 میلان

آلمانی ها دست پر آمده اند با تعداد بالایی از نیروی انسانی و محتوایی کامل از همه داشته هایشان، صف طولانی بازدید از آلمان نیز همانند صف درخواست ویزای ایرانیان در مقابل سفارت‌خانه این کشور است. جمعیت زیادی به غرفه آلمان می روند تا با تنوعات کشاورزی و تاریخی این کشور آشنا شوند، آلمانی ها تکنولوژی های خود را به رخ دیگر کشورها می کشند و می گویند؛ در این خصوص آلمان حرف اول را می زند. البته آلمانی ها نیز همانند بسیاری از کشور ها جدای ایران و چند کشور کوچک و فقیر با دریافت پول پذیرایی نمی کنند بلکه تلاش دارند تولیدات خود را به نحو چشایی و رایگان به بازدید کنندکان ارائه دهد. 

turkmenistan1

معرفی فرش ایران در غرفه ترکمنستان

ترکمن های زیرک زمانی که دیدند ایرانی ها فرش ایران را آن هم با چه تاریخی به نمایش نگذاشته‌اند با آویختن فرش بر سر در ورودی غرفه شان فرش را به نام کشور خود معرفی می کنند و می گویند فرش ترکمنستان از جمله برند های مطرح در جهان است. حتی زمانی که وارد سالن غرفه ترکمنستان می‌شویم بازهم فرش های آویخته شده بر دیوار ها را شاهد هستیم برخلاف ایرانی که حتی بویی از آن هنر و صنعت در غرفه اش دیده نمی‌شود.

DSCN1818

تایلند و صف طولانی برای بازدید

کشور تایلند که معرف حضور بسیاری از ایرانیان است در سه مرحله کشورش را به جهانیان معرفی می کند، تایلندی ها که محصولات کشاورزی آنان بسیار متنوع است و ما ایرانیان نیز سالها از برنجشان استفاده کرده ایم در ابتدا از فرهنگ خود به همراه ارتباط با موضع نمایشگاه کلیپی را پخش می‌کنند، سپس در ادامه با معرفی غذاهای خود داشته هایشان را در بخش مرکبات و میوه به نمایش می گذارند و در آخر با نشان دادن همراهی شاه کشورشان در کنار مردم تلاش دارند تا به جهانیان بگویند این کشور چه بخش هایی را برای بازدید و سرمایه گذاری در اختیار دارد.

"نی آتی با" اهل کشور تایلند است و در این خصوص به ایلنا می گوید: کشور تایلند داری تمدن بوده و سالیان سال تایلندی‌ها در آن منطقه حکمرانی می کردند اما اکنون با توجه به شرایط تلاش دارد که خود را در خصوص جذب سرمایه گذاری تقویت و موجبات ایجاد اشتغال را فراهم کند.

 

French-Pavilion-Expo-2015-by-X-TU-06

عبور از باغ کوچک اما با شناسنامه در غرفه فرانسه

فرانسوی ها برای ورود باغی کوچک طراحی کرده‌اند البته نه همانند ایران با گونه های گیاهی ناشناخته برای خودشان و بدون معرفی بلکه با گونه هایی شناخته شده و با معرفی کامل آنان تلاش کرده اند به بازدید کننده بگویند که چه در دست دارند. ورود به غرفه فرانسه نیز قابل توجه بود فرانسوی ها با آویختن ظروف ‌آشپزی به سقف و همچنین پذیرایی با پنیرهای خاص به مخاطب خود بیان می کردند که فرانسه در چه بخش هایی چه امکانانی دارد و چونه می تواند در کشور های دیگر حضور یابد.

domus-03-dutch-pavilion

هلند و پذیرایی با نوشیدنی خنک

هلندی‌ها ویترین جلوی غرفه خود را به خوبی طراحی کرده بودند به طوری که بسیاری از ابتدای ورود شروع به گرفتن عکس‌های سلفی با طراحی هلندی‌ها می کردند و پس از ورد به سالن اصلی با ارائه نوشیدنی های خنک تلاش می کردند تا از حرارت و گرمای هوای میلان که بازدید کننده را اذیت کرده است بکاهند برخلاف ایران که حتی یک نوشیدنی و یک پنکه برای پذیرایی و خنک کردن بازدید کنندگان نداشت.

 

گزارش: محسن بیدی

کد خبر : ۳۰۰۰۳۴