خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران:

مدیریت انرژی در صنایع کشور الزامی است

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۹۰۸

اگر هم‌اکنون برخی از صنایع به دلیل قیمت پایین سوخت مصرفی سودآوری دارند، این امر تداوم نخواهد داشت و در آینده بسیار نزدیکی تکنولوژی این صنایع قدیمی شده و از سوددهی آنها کاسته خواهد شد.

به گزارش ایلنا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با الزامی دانستن مدیریت انرژی در صنایع به واحدهای پتروشیمی کشور هشدار داد، اگر هم‌اکنون به دلیل قیمت پایین سوخت مصرفی سودآوری دارند، این امر تداوم نخواهد داشت و در آینده بسیار نزدیکی تکنولوژی این صنایع قدیمی شده و از سوددهی آنها کاسته خواهد شد.

«سید رضا نوروززاده» که در همایش تقدیر از برگزیدگان نخستین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی سخن می‌گفت افزود: اگر در کنار واحد صنعتی، بخش تحقیق و توسعه ایجاد نکنیم و روی کاهش مصرف انرژی کار نکنیم در آینده قدرت رقابت نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: اگر توان واحدهای صنعتی بگونه ای نیست که بتوانند تک تک واحد تحقیق و توسعه ایجاد کنند، لیکن واحدهای مرتبط می‌توانند در کنار هم بصورت مشترک واحد تحقیق و توسعه ایجاد کنند.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش ادامه داد:  نفت می تواند برای یک کشورصاحب این نعمت مایه نیرو، فرَ و شکوه و توانایی باشد یا برعکس، فقر، نداری و تباهی به همراه داشته باشد؛ بستگی دارد که این منبع انرژی را چگونه مصرف کنیم و گذشته نشان می دهد کشورهای دارای نفت از این نعمت خوب استفاده نکرده اند.

وی اضافه کرد: علاوه بر مصرف درست و بهینه انرژی، حفظ منابع و استخراج درست و صیانت از آن نیز مدیریت لازم دارد.

نوروززاده با بیان اینکه گفته می‌شود 30% برق تولیدی تلف می‌شود یا 30% آب هدر می‌رود، اظهار داشت: آب علاوه بر آن‌که خود یک نعمت گران‌سنگ است، انرژی زیادی نیز برای آن مصرف شده تا به دست ما برسد.

وی افزود: اگر بخواهیم در افق 1404 کشور اول منطقه باشیم باید تولید ناخالص و درآمد سرانه افزایش یابد و افزایش این دو شاخص به معنای افزایش مصرف انرژی است، اما ایجاد ارزش افزوده به نسبت مصرف انرژی اهمیت دارد که به این موضوع کمتر توجه می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: شدت مصرف انرژی در کشور ترکیه 1.3است در حالی که در ایران 6.3است که این ارقام نشان می دهد چقدر نیازمند مدیریت انرژی هستیم. این موضوع مورد توجه مقام معظم رهبری هم بوده و در سیاستهای ابلاغی خود اشاره کردند، ما باید تلاش کنیم و اگر مصرف ما به همین روال ادامه یابد، وارد کننده انرژی خواهیم شد.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش گفت: اکنون 3.5میلیون بشکه نفت تولید می کنیم و 1.5میلیون بشکه مصرف می‌کنیم که اگر گاز نبود، همه را مصرف کرده بودیم و چیزی برای صادرات نمی ماند.

نوروززاده خاطرنشان کرد: هم اکنون در کشور به ازای تولید هر کیلو آلومینیوم بین 13 تا 16 کیلووات برق مصرف می شود در حالی که در جهان برای این کار 7-8 کیلووات برق مصرف می شود و از طرف دیگر در کشورهایی که برق ارزان آبی دارند، برق ارزان را در این صنعت مصرف می کنند. این یعنی ما در گردونه رقابت جهانی از این صنعت خارج خواهیم شد.

به گفته وی، خودروهای داخلی اکنون به ازای هر کیلومتر 170 گرم دی اکسید کربن تولید می‌کنند اما در دنیا این رقم 120 گرم است که باید به سمت استانداردهای یورو 5 و یورو6 برویم.

وی با اشاره به شاخص مصرف گاز در صنعت جهان اظهار داشت: این شاخص 37% است اما در ایران اینگونه نیست و عمدتاً مصرف گاز در خانوار است و 42% انرژی برق نیز در جهان در بخش صنعت مصرف می‌شود درحالی که این رقم در ایران زیر 25% است.

 نوروززاده همچنین یادآور شد: اگر صادرات برق را وجهه همت خود قرار دهیم، سرمایه‌گذاری در ایجاد نیروگاه کلاس F در کشور اقتصادی می‌شود. این نیروگاه‌ها بازدهی بیش از 54% دارند در حالی که نیروگاه‌های گازی ما بازدهی  27% دارند و همین عوامل شدت انرژی را به 6.3رسانده زیرا که مصرف کننده عمده انرژی ما نیروگاه ها هستند.

 رجب بیگی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در سخنان خود در مراسم جایزه مدیریت انرژی اظهار داشت: مقایسه شدت مصرف انرژی در ایران با سایر کشورها نشان می دهد سرمایه گذاری برای کاهش مصرف انرژی و نیز سرمایه گذاری برای افزایش ارزش افزوده تولیدی در صنعت به نسبت انرژی مصرفی الزامی است.

وی افزود: سبد انرژی مصرفی در ایران شامل 72 درصد گاز، 13 درصد فراورده های نفتی و 15 درصد برق است.

 رجب بیگی ادامه داد: برق تولیدی ایران 28 درصد از نفت، 67 درصد از گاز و 5 درصد از آب تولید می‌شود.

به گفته وی ایران پس از عربستان و ژاپن سومین کشوری است که بیشتر برق خود را از مشتقات نفتی تولید می‌کند.

لازم به ذکر است در همایش تقدیر از برگزیدگان نخستین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی، سه شرکت کویر تایر، پتروشیمی فناوران و سیمان لامرد حایز رتبه برتر شده و نشان نقره ای دریافت کردند.

همچنین شرکت های سیمان زاوه تربت، نیروگاه حرارتی شازند، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی مارون، پگاه آذربایجان شرفی و پالایش نفت بندرعباس نشان برنزی دریافت کردند. ارزیابان جایزه مدیریت انرژی در این دوره هیچ شرکتی را حایز امتیاز لازم برای دریافت نشان طلایی ارزیابی نکردند.

همچنین مدیران انرژی سه شرکت پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی خراسان و صنایع لاستیک یزد بعنوان مدیران برتر انرژی امسال برگزیده و معرفی شدند.

در این مراسم علاوه بر رئیس هیات عامل سازمان گسترش، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و نصرت الله سیفی مدیرعامل شرکت بهینه سازی سوخت و نیز جمعی از مدیران عامل شرکتهای صنعتی حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز