خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

فضای مناسبی برای مذاکره در اوپک وجود ندارد/شل مایل به حضور در ایران است

وزیر نفت گفت: ایران با برگزاری نشست اضطراری اوپک موافق است و مخالفتی با آن ندارد.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه، در حاشیه دیدار وزیر امور خارجه انگلیس در جمع خبرنگاران درباره این که برخی از کشورهای عضو اوپک خواستار برگزاری نشست اضطراری هستند، آیا برگزاری این نشست می تواند تاثیر گذار باشد، گفت: اگر این جلسه برگزار شود تاثیر گذار خواهد بود؛ نشست اضطراری باید با اجماع اعضای اوپک برگزار شود و در صورت اجماع برای این نشست یعنی این که تمام اعضای تصمیم دارند که به نتیجه ای برسند.

وی با تاکید بر این که اگر نشست اضطرای برگزار شود خوب است و ما مخالفتی با آن نداریم، تصریح کرد: بعید می دانم بعضی از کشورها که در پس ذهنشان اهداف سیاسی برای کاهش قیمتها دارند به سادگی با این کار موافقت کنند.

وزیر نفت درباره افت قیمت نفت در بازارهای جهانی، با بیان این که مهمترین بحث درباره کاهش قیمت نفت در حال حاضر مشکلات اقتصاد جهانی است، تصریح کرد: پیش از این، بحث افزایش عرضه در بازار به دلیل تولید شیل اویل و شیل گس که همراه آن میعانات گازی تولید می شود، مطرح بود اما هم اکنون کمبود تقاضا در کشوری مثل چین وجود دارد.

وی افزود: چین در حال حاضر با بحران اقتصادی مواجه شده که این موضوع نیز سبب ایجاد مشکل در تقاضا شده است.

زنگنه اظهار کرد: وضع بازار نفت به گونه ای است که باید تولید نفت مدیریت شود و اوپک باید به سهم خود در این جریان ایفای نقش کند، به ویژه کسانی که در سالهای گذشته مقادیر زیادی نفت تولید کردند و درآمدهای سرشاری از این بابت بدست آوردند.

زنگنه افزود: فضای سیاسی درون اوپک و به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس فضای ناآرامی است و هنوز فضای مناسبی برای مذاکره در اوپک وجود ندارد.

وی درباره این که آیا در این شرایط افزایش تولید نفت ایران منطقی است، اظهار کرد: ما به هر قیمتی تولید نفتمان را افزایش می دهیم و راهی جز این نداریم؛ این سیاست وزارت نفت نیست و سیاست دولت است.

وزیر نفت تصریح کرد: اگر افزایش تولید نفت ایران به موقع انجام نشود ما برای همیشه سهممان را در بازار از دست خواهیم داد و برای هر ١٠ هزار بشکه باید خواهش کنیم.

وزیر نفت از ابراز علاقه شرکت نفتی شل برای حضور در ایران خبر داد و گفت: شرکت بی پی نیز از مشتریان خوب نفت خام ایران پیش از اعمال تحریمها بود.

بیژن زنگنه درباره مهمترین محور این دیدار و گفتگو با اشاره به این که انگلیسیها سابقه طولانی در نفت ایران دارند؛ تصریح کرد: با وجود فراز و نشیب و تلخی و شیرینیهایی که در روابط دو کشور وجود داشت اعتقادمان این است که باید دوران جدیدی از روابط بر پایه احترام متقابل و روابط برد – برد بین شرکتهای دو طرف شکل بگیرد.

وی افزود: حضور کشورهای خارجی در ایران، چراغ سبز آنها به شرکتهایشان برای همکاری است.

وزیر نفت با بیان این که در این دیدار نیز همانند دیدارهای گذشته عنوان شد که ایران امروز با ١٤ سال گذشته تفاوتهای زیادی دارد، تصریح کرد: انگلیسیها برای موفقیت درایران علاوه بر سرمایه گذاری باید برای تولید مشترک در ایران نیز تلاش کنند و فقط بازار ایران را برای فروش کالا نبینند بلکه بازار منطقه را از طریق ایران پوشش دهند.

زنگنه با بیان این که در مجموع کشورهایی که این روش همکاری با آنها مطرح شده موافقت خود را با آن اعلام کرده اند، افزود: البته بازار رقابتی است و شرکتهای بخش خصوصی ایران و شرکتهای خارجی می توانند شرکای خود را برای همکاری درازمدت انتخاب کنند.

وی درباره احتمال بازگشت شرکت بریتیش پترولیوم (BP) به ایران نیز گفت: فکر می کنم بی پی هم مانند گذشته برای خرید نفت از ایران اقدام کند؛ بی پی از جمله مشتریان خوب نفت خام ایران قبل از تحریمها بوده است.

وزیر نفت درباره بدهی ٢,٣ میلیارد دلاری شل به ایران با اشاره به این که در این دیدار درباره این موضوع نیز صحبت شد، تصریح کرد: انگلیسیها اعلام کردند بلافاصله بعد از لغو تحریمها این مبلغ را پرداخت خواهند کرد

کد خبر : ۲۹۹۴۶۸