خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی:

حمایت از تولید با صرفه در دستور کار قرار گیرد/ برخی واحدها، تولیدات خود را از چین می‌آوردند

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۲۸۰

یک کارشناس اقتصادی گفت: ایران قابلیت بسیار بالایی در خصوص تجارت دارد بنابراین اگر از تولید با صرفه اقتصادی حمایت شود می‌توانیم بازار کشورهای منطقه را در اختیار گیریم.

محمد طاهایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به وضعیت تولید و تجارت در دولت اصلاحات اشاره کرد و بیان داشت: سیاست وزارت‌خانه‌های صنعت و معدن و بازرگانی در آن سالها قابل توجه بود چراکه دولت تلاش داشت تولید و تجارت را با یکدیگر هماهنگ کند تا بازار کشور های هدف را با بهترین شرایط در اختیار گیرد.

وی ادامه داد: در آن مقطع زمانی که کشور های عراق و افغانستان در حال جنگ بودند این دولت ایران بود که با اجرای برنامه های از پیش تعیین شده توانست بازار مصرف این دو کشور را در اختیار گیرد و بیشترین میزان صادرات را در آن زمان به این 2 کشور داشته باشد اما با پایان یافت عمر دولت اصلاحات و به روی کار آمدن دولت مهرورزی سیاست های دولت بخصوص در چهار سال دوم تغییر کرد و کالاهای ایرانی به دلیل پایین آمدن درجه کیفی به تدریج جای خود را به کالاهای دیگر کشور ها دادند.

وی تاکید کرد: زمانی که وزیر تجارت افغانستان به ایران آمده بود در یکی از مصاحبه های خود بیان داشت که اگر کیفیت کالاهای ایرانی افزایش پیدا نکند فرش قرمز از جلوی پای انان جمع خواهد شد و برای ترک ها پهن می شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: حال که دولت یازدهم 2 سال است که بر روی کار آمده باید سیاست حمایت از تولید را با برنامه در اختیار رسانه های گروهی و همچنین بخش های خصوصی قرار دهد تا همگان بدانند چه اقداماتی قرار است در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: هم اکنون واحدهای تولیدی بسیاری در کشور به طور پراکنده و خرد مشغول فعالیت هستند که برخی از آنان به هیچ وجه صرفه اقتصادی و قابلیت رقابت با برندهای دیگر را ندارند بنابراین بهتر است دولت به ساماندهی این واحدهای صنفی بپردازد چرا که اگر ما بتوانیم تولید رقابتی و با صرفه اقتصادی داشته باشیم استقبال مردم در بازار داخلی و خارجی برای کالای ایرانی بسیار متحول خواهد شد.

وی بیان داشت: چین طی این سالها بازار ایران را در اختیار گرفته است اما نه با کالای با کیفیت بلکه کالاهایی که از درجه بسیار پایین بهره مند هستند. البته چینی ها را نمی توان مقصر این مسئله دانست چرا که تجار ایرانی و حتی برخی از تولید کنندگان خود اقدام به واردات این چنین کالایی کرده اند.

طاهایی تصریح کرد: در دولت گذشته شنیده می شد برخی از تولید کنندگان داخلی نیز خط تولید و کارخانه را تعطیل کرده اند و محصولاتشان را از چین تهیه می کنند که این خود برای کشوری همانند ایران قابل قبول نیست. با این همه باید ببنیم در 2 سال پایانی دولت یازدهم که شعار تدبیر و امید سر داده است مسئولان این بخش چه اقداماتی را در دستور کار قرار خواهند داد.    

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز