خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌های پانزدهمین نمایشگاه خودروی مشهد؛

حضور بی‌شمار چینی‌ها در پانزدهمین نمایشگاه خودرو و صنایع وابسته مشهد

در غرفه های سایپا و ایران خودرو نیز بجز محصولات قبلی شان که عرضه شده بود محصولات جدیدی که معرفی شدند تولیداتی بودند که با مشارکت چینی ها طراحی و ساخته شده بود .

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی رغم اخباری که طی هفته گذشته از حضور محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پانزدهمین نمایشگاه خودرو و صنایع وابسته منتشر شد اما نه تنها صالحی‌نیا برای افتتاح این نمایشگاه حضور پیدا نکرد بلکه مدیران عامل دو خودروساز بزرگ (یکه زارع و جمالی) نیز به نمایشگاه نیامدند! و پانزدهمین نمایشگاه بین المللی خودروی مشهد با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و بدون حضور خبرنگاران اعزامی از تهران افتتاح شد.

هر چند در این نمایشگاه 160 شرکت خودروساز و قطعه ساز حضور داشتند اما  یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در بدو ورود به نمایشگاه جلب توجه می کرد حضور پررنگ چشم بادامی ها بود، به گونه ای که یک سالن اختصاصی برای معرفی خودروهای چینی اختصاص داده شد و مردم با تنوع بیشتری از خودروها روبرو می‌شدند.

در غرفه‌های سایپا و ایران خودرو نیز به جز محصولات قبلی‌شان که عرضه شده بود محصولات جدیدی که معرفی شدند تولیداتی بودند که با مشارکت چینی ها طراحی و ساخته شده بود .

به عنوان مثال محصول جدید ایران خودرو در این نمایشگاه  خودروی شاسی بلند هایما بود خودرویی که محصول چین است و روی ریل سوزوکی ژاپن در ایران خودروخراسان تولید می شود، هر چند مدیرعامل ایران خودرو خراسان در حاشیه این نمایشگاه مدعی شد تنها 5 درصد از سبد تولیدی ایران خودرو از محصولات چینی است اما به نظر می رسد با ادامه این روند این میزان رو به رشد باشد .البته در غرفه سایپا و پارس خودرو هم تعداد خودروهای چینی کم نبود!

صنعتی که پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت در ایران است و بیش از صدها هزار کارگر ایرانی در صنایع مرتبط با خودروسازی ایران فعالیت می کنند در حال حاضر چاره‌ای جز همکاری با چشم بادامی ها ندارد اما خودروسازان چینی هم اکنون از ورود اروپایی‌ها برای مشارکت در تولیدات ایران ابراز نگرانی کرده اند که این ترس از دست دادن بازار ایران در پانزدهمین نمایشگاه خودرو و صنایع وابسته کاملا مشخص بود.
 

کد خبر : ۲۹۸۴۷۶