خبرگزاری کار ایران

کمپین "نخریدن خودروهای صفر" به دنبال چیست؟

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۹۹۸

کاهش قیمت خودرو در زمانی رخ خواهد داد که نرخ ارز به زیر دوهزار تومان برگردد تا به تبع آن هزینه های تولید نیز کاهش یابند.

کمپین "نخریدن خودروهای صفر" به دنبال چیست؟

به گزارش ایلنا،  پس از کش و  قوس های  فروان  مذاکرات  هسته ای ، انتظار می رفت  بازار خودرو کشور که در بهاری ‌ترین فصل سال  به  خواب زمستانی رفته بود و سایه رکود بر بازار داخلی  سنگینی می کرد، جانی دوباره بگیرد تا به واسطه ی آن اقتصاد کشور نیز از رکود خارج شود.

طی چند سال گذشته به دفعات  شاهد این مهم بوده ایم که هربار صنعت خودروسازی  کشور دچار رکود گردید به تبع آن بسیار دیگری  از صنایع مهم کشور به انزوای اقتصادی و بحران های مالی مبتلا گردیدندو این درحالی است که بازوی اقتصادی کشوردرشرایط مطلوب نسبی، بسیاری دیگر از صنایع وابسته به خودرا به تکاپو و پویایی وا داشت. به همین دلیل است که  بسیاری  از کارشناسان  این حوزه صنعت خودروسازی را  به لوکوموتیو صنعت کشور تشبیح کرده اند.

چرا افزایش قیمت خودرو؟

از مدتی پیش در شبکه های  اجتماعی و فضای  سایبری کمپین هایی با عنوان "خرید خودرو صفر ممنوع" راه اندازی شده است و در حال  فعالیت های گسترده  می باشند. اصلی ترین  موضوعی که در این گروه ها مورد بحث  وگفتگو قرار می گیردکاهش قیمت خودروهای داخلی می باشد و به عبارتی خریداران خودرو را ترغیب به نخریدن خودروهای داخلی می کنند تا زمانی که  قیمت خودرو کاهش یابد و این یعنی شروع یک تحریم داخلی دیگر!!!

نکته قابل  تامل اینجاست  که قیمت خودرو  بر چه اساس  افزایش یافته و آیا این افزایش قیمت منطقی است یا خیر؟ پس از توافق هسته‌ای  عده‌ای از مسئولین و همچنین برخی به ظاهر کارشناسان  دلسوز  موضوع کاهش قیمت خودرو را مطرح کردند. استنباط این افراد این بوده که پس ازتوافق هسته ای صورت گرفته و رفع تحریم‌ها می‌بایست قیمت خودرو با کاهش چشمگیری مواجه می‌شد. برهمین اساس بازارخودرو بار دیگر با رکود سنگینی مواجه گردید و اکثریت خریداران خودرو منتظرکاهش قیمت خودرو بودند. به واسطه ی همین امر خرید و فروش در این بازار صورت نمی گرفت تا قیمت خودرو کاهش پیدا کند.

اما نکته ی مهم و اساسی اینجاست که چرایی افزایش قیمت خودرو موضوعی بود که کمتر به آن پرداخته شد.

افزایش ناگهانی نرخ ارز اصلی ترین دلیل افزایش قیمت خودروهای داخلی بود. با افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، مس، آلمنیوم، مواد پلیمری، لاستیک و ...  باعث شد تا قیمت خودروهای داخلی نیز با افزایش قیمت مواجه گردند و این در حالی است که با افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه های سربار تولید نیز از جمله انرژی،حقوق و دستمزد و دیگر هزینه های تولید نیز با افزایش قیمت همراه شدند.

در نتیجه کاهش  قیمت خودرو در زمانی رخ خواهد داد  که نرخ  ارز به زیر دوهزار تومان  برگردد تا به تبع آن هزینه های تولید نیز کاهش یابند.

صنعت خودرو در مسیر صنعت نساجی

با کمی تامل در حرف ها و بحث‌های صورت گرفته در این گروه‌های به ظاهر دلسوز مردم و خریداران درخواهیم یافت که هدف اصلی این گروه ها ضربه زدن به تولید داخل و به زانو در آوردن مهمترین صنعت کشور است .

چرا که رفع تحریم ها تاثیری  بر قیمت خودروهای داخلی  نخواهد داشت  و همانطور که گفته شد کاهش قیمت زمانی رخ خواهد داد که نرخ ارز به قیمت گذشته خود برگردد.

خریداران نیز نشان دادند که اینگونه رفتارهای ضد ارزشی وجوسازی های بی پایه و اساس تاثیری بر خرید خودرو نداشته و پیش فروش های صورت گرفته از سوی خودروسازان داخلی که با استقبال خریداران مواجه گردید خود گواه اثبات این ادعاست.

جوسازی های مکرری که طی چند سال گذشته از  برخی رسانه ها و نیز حتی  صدا و سیما پتکی  بر سر صنعت خودرسازی داخلی  شده بود  و وسیله ای برای شهرت  عده ای شده است. به واسطه ی اهمیت صنعت خودرو و همچنین افزایش ناگهانی  قیمت خودرو که به دنبال افزایش  نرخ ارز بود ، باعث  شد تا مردم کشورمان در حوزه صنعت خودرو کارشناسانی صاحب نظر باشند و درک درستی از اهمیت والای صنعت مادر کشور داشته باشند.

صنعتی که بخش عظیمی از معضل اشتغال کشور را تحت پوشش قرارداده و به واسطه ی صنایع وابسته بسیار به خود، از آن به عنوان بازوی اقتصادی کشور نیز یاد می شود.

اما گویی عده ای خود را به خواب زده‌اند و درکی از اهمیت این صنعت در حوزه اشتغال ندارند و می خواهند در فضای سایبری خریداران را از خرید خودرو تا زمان کاهش قیمت بازدارند.

در حقیقت به دنبال آن هستند که خریداران  را به  سمت خرید  خودروهای  وارداتی هدایت کنند چرا  که سود فراوانی از اینگونه خرید و فروش ها نصیب عده ی محدودی از وارد کنندگان خودرو می شود که طی چند وقت اخیر با کاهش چشمگیر قیمت خودروهای واردتی مواجه شدند و رکود بر سر آنان نیز سنگینی می کرد. اظهار نظر های مکرر و غیر کارشناسی که صنعت خودرو کشور را در مسیر طی شده ی صنعت نساجی قرار داده است.

هنوز یادمان نرفته که صنعت نساجی کشور  از چه  بازار بزرگ و پویایی  برخوردار بود که متاسفانه از آن صنعت بزرگ تنها نامی باقی مانده است. وقتی  برخی از مجلسی‌ها که  نمایندگان  همان مردمی هستند که در این  دو خودروسازی  بزرگ کشور زحمات فراوانی می کشند،  به راحتی  جهت کاهش قیمت خودرو عنوان می کنند که خودروسازی ها را تعطیل کنید دیگر نیازی به تحریم‌های غربی وجود ندارد.

در دولت گذشته و همچنین در اوج دوران تحریم، بازارخودروهای وارداتی داغ داغ بود وبا اینکه قیمت خودروهای وارداتی  بسیار سرسام آور بود اما کسی  اعتراضی به قیمت آن خودروها نمی کرد  و درست در همان زمان ستاره اقبال این صنعت اشتغال‌زا از سال 87 به بعد با رکود فراوان همراه شد و طی 4سال بیش از100واحد تولیدی قطعه سازی تعطیل شد و این تنها بخشی از مشکلات واردات خودرو و تحریم های داخلی بود.

دلواپسان صنعت خودرو سنگ چه کسانی را به سینه می زنند

اغلب  خودروسازان داخل از جمله  دو قطب خودروسازی کشور در سخت‌ترین  شرایط  تحریم حاضر  به  تعدیل نیروهای خود نشدند و با اینکه تیراژ تولید خودروهای داخلی به شدت کاهش یافته بود همچنان استوار به جنگ تحریم‌ها رفتند و ثمره اش را نیز دیدند. در حالی که پژو پس از تحریم ایران  بازار بزرگ فروش خودروهای خود را از دست داد در نتیجه مجبور به تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و همچنین اخراج بسیاری از کارگران خود شد.

اما اینکه چرا عده ای هر روز با روش های مختلف به جان این صنعت می افتند انسان را به تعجب وا می‌دارد. این که کجای دنیا صنعت و تولید داخلی را از حمایت های خود محروم می کنند چه برسد آنکه در صدا و سیما تولید داخلی خود را که صادر نیز می گردد به سخره بگیرند. گروه‌های ایجاد شده در فضای مجازی قطع به یقین هدف شان ضربه زدن به تولیدداخل است و می‌خواهند با سخنانی عوام فریبانه بازار خودروهای داخلی را با رکود بیشتر درگیر کنند در صورتی که خود آنها نیز می‌دانند کاهش قیمت خودرو امری است غیر منطقی که البته قطعا آمار پیش  فروش های  صورت گرفته و استقبال خریداران  نشانه ی ناکامی  و عجز دشمنان این صنعت می باشد که قصد دارند صنعت خودروسازی کشورمان را به زانو در آورند و بازار خودروهای وارداتی را گرم کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز