خبرگزاری کار ایران

نماینده پیشین مجلس در گفتگو با ایلنا:

توجه به انرژی اتمی، استفاده از انرژی‌های نو را به حاشیه رانده است

مرادی با بیان اینکه ما سرمایه کشور را فدای انرژی اتمی کرده ایم، گفت: اگر یک درصد از آنچه برای انرژی اتمی هزینه کردیم به انرژی های نو توجه می کردیم این ماجراها را نداشتیم.

حسن مرادی متخصص سازمان تجارت جهانی و حقوق انرژی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا ضمن انتقاد از رویکرد مسئولان در زمینه انرژی های تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر اروپا بنا دارد در سال 2020 میلادی 20 درصد انرژی مصرفی خود را از صحرای افریقا تامین کند، یعنی در صحرای آفریقا پنل خورشیدی نصب کند و از طریق اقیانوس به داخل اروپا کابل‌کشی کند اما ما کشور و سرمایه های‌مان را فدای انرژی اتمی  کردیم و زمان را از دست دادیم.

وی ادامه داد:  اگر یک درصد از آنچه برای انرژی اتمی هزینه کردیم به انرژی های نو توجه می کردیم این ماجراها را نداشتیم.

مرادی تصریح کرد: هنوز هم همه آب گرم شهر تهران از انرژی فسیلی و گاز تامین می شود در حالی که می توانیم این گاز را بفروشیم و کل آب گرم شهر را بوسیله آبگرم کن های خورشیدی تا 110 درجه گرم کنیم و آب گرم مصرفی 10 میلیون جمعیت تهران را از انرژی خورشیدی تامین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم  از انرژی باد و خورشید استفاده کنیم، باروری ابرها را نیز جدی نگرفته ایم و به بهانه  بار الکتریکی و سرطان‌زا بودن، خود را از آبیاری بارانی محروم کرده‌ایم در صورتی که با باروری ابرها مناقشه بر سر آب نداشتیم و می توانستیم 20 درصد آب را از باروری ابرها تامین کنیم.

نماینده ادوار مجلس  با بیان اینکه چاه‌های زمین گرمایی هنوز در کشور ما مورد استفاده قرار نمی گیرند، افزود: نیروگاه‌های وزارت نیرو می توانند آب گرم یک شهر را تهیه کنند، از سوخت زباله می توانیم بسیاری از شهرهایمان را در زمستان گرم کنیم مثلا در کوپنهاک سه دستگاه زباله سوز وجود دارد و کل شهر با آب گرم زباله ها گرم می شود اما در ایران هرآنچه از انرژی‌های نو داریم و استفاده می کنیم تشریفاتی است و به طور جدی به این قضایا نپرداخته ایم در حالی که به راحتی می توانیم 10 میلیون نفر را از انرژی های خورشیدی بهره مند کنیم.

مرادی خاطرنشان کرد: تا زمانی که گاز با قیمت ارزان به مردم داده می شود و موتورخانه ها روشن هستند و دمای محیط را بالا برده و گاز گلخانه ای ایجاد می کنند، متاسفانه نمی توانیم گاز را صادر کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کنوانسیون‌های مختلفی در دنیا توصیه‌هایی در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای مطرح کرده‌اند که در صورت عدم رعایت مشمول جریمه می شوند ولی نباید منتظر نهادهای بین المللی باشند که ما را جریمه کنند ما باید داوطلبانه به استقبال انرژی نو برویم. 

کد خبر : ۲۹۷۸۷۴