خبرگزاری کار ایران

حمید کارگر:

واردات فرش دستباف ممنوع نیست

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در چهارماه ابتدایی امسال حدود یکهزارتن فرش دستباف به ارزش تقریبی ۶۰ میلیون دلار به بازارهای خارجی صادر شده است.

به گزارش ایلنا، حمید کارگر در آستانه بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در نشست خبری افزود: فرش دستباف ایران به 80 کشور صادر می شود که آلمان و ایتالیا از قاره اروپا ، لبنان و کویت و قطر از خاورمیانه ، ژاپن و چین از شرق اسیا در ردیف کشورهای ممتاز خریدار فرش دستباف ایران قرار دارند.

وی با اشاره به فضای سیاسی بعد از توافق ژنو و تاثیر آن بر صادرات فرش دستباف گفت : با کم شدن مشکلات حمل و نقلی و ارزی بعد از توافق اخیر فرش دستباف ایران در استانه ورود به بازار امریکاست به طوری که فعالان فرش هم اکنون درحال دریافت سفارش از مشتریان امریکایی برای تولید فرش دستباف هستند.

کارگر با بیان اینکه فعالان صنعت فرش اعم از بخش دولتی و خصوصی برنامه هایی برای بازار فرش امریکا دارند ، افزود : میزان صادرات فرش دستباف ایران به امریکا تا سال 2010 پیش از اعمال تحریم ها حدود 82 میلیون دلار معادل 16.5 درصد از کل صادرات فرش دستباف بود که در این مدت هند جایگزین ایران در بازار امریکا شده است.

وی گفت : قرار است بهمن ماه هیاتی از آمریکا شامل بازرگانان ، پژوهشگران و نویسندگان همچنین رسانه های فعال در حوزه فرش برای آشتی با فرش دستباف سفری به ایران داشته باشند که علاوه بر بازدید از موزه ملی فرش و بازار فرش ایران نشست های تخصصی پیرامون صنعت فرش و حضور در بازار امریکا برگزار خواهد شد.

کارگر افزود : هرچند امروز از  قیمت تمام شده تولید فرش دستباف در کشورهایی مثل هند ، پاکستان ، افغانستان و نپال به خاطر نیروی کار ارزان بعنوان برگ برنده انها در تولید و احیانا صادرات یاد می شود اما تولیدات انها به علت پایین بودن کیفیت و متنوع نبودن طرح و رنگ و از همه مهمتر اصیل نبودن نمی تواند رقیب جدی برای فرش دستباف ایران باشد.

وی با تاکید بر رونق و جهش صادرات فرش دستباف از سالهای 90 تا 93 بعنوان سال های دشوار صنعت فرش و کاهش صادرات یاد کرد و گفت: از ابتدای سال 93 بتدریج روند کاهشی صادرات فرش دستباف جای خود را به روند افزایش صادرات این کالا داد به طوری که در سال گذشته 5100 تن فرش دستباف به ارزش 330 میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با صادرات 114 میلیون دلاری این کالا در سال 92 یک جهش محسوب می شود.

کارگر با بیان اینکه حداقل باید به متوسط صادرات 500 میلیون دلار دهه های قبل برسیم افزود : با لغو تحریم مستقیم صادرات فرش دستباف ایران به امریکا ، بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران نقطه امید و میعادگاه رونق مجدد صادرات فرش به بازارهای دنیا بویژه بازار امریکا خواهد بود.

وی  با بیان اینکه بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران بزرگترین رویداد فرشی در تمام دنیاست، گفت :  در هیچ جای دنیا عرضه مستقیم فرش دستباف با این حجم و کیفیت دیده نمی شود.

این نمایشگاه روزهای اول تا هفتم شهریور با حضور همه فعالان این صنعت در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود.

چین در فرش دستباف رقیب ما نیست

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت : ما نه تنها نگران حضور چین در فرش دستباف نیستیم بلکه در سال های اخیر این کشور از رقیب به مشتری خوب تبدیل شده است.

حمید کارگر در نشست خبری افزود : اینکه چین بتواند در تولید و صادرات فرش دستباف گریبان ایران را بگیرد یک افسانه است ، چینی ها در این سال ها به تدریج از دایره تولید و رقابت با ما خارج شده و به وارد کننده فرش تبدیل شده اند.

وی گفت : 480 هزار قالیباف در سطح کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند و مرکز ملی فرش ایران با همکاری صندوق بیمه کارافرینی امید به جای تزریق مستقیم نقدینگی به این بخش ، با اعطای تسهیلات با نرخ 4 درصدی از پشتیبانان تولید حمایت می کند.

کارگر افزود : هرچند فرش ماشینی تنگناهایی برای فرش دستباف ایجاد کرده است اما فرش ماشینی از نظر عمر و دوام قابل مقایسه با فرش دستباف نیست.

وی گفت : اگرچه واردات فرش دستباف ممنوع نیست اما وضع تعرفه 40 درصدی بر واردات این کالا باعث شده است تا واردات رسمی فرش دستباف نداشته باشیم و طبق امار گمرک واردات فرش دستباف همواره صفر بوده است.

کارگر در ادامه گفت : بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در فضایی بیش از 30 هزار متر مربع شامل بیش از 700 غرفه از اول تا هفتم شهریور در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود.

وی با بیان اینکه امسال به صورت هدفمند از بازرگانان و تجار خارجی فرش برای شرکت در نمایشگاه دعوت شده اند ، گفت : اتحادیه ها و تشکل های فرش دستباف خریداران عمده فرش را در نقاط مختلف دنیا شناسایی و برای بازدید از نمایشگاه دعوت کرده اند.

کارگر افزود : مشتریان خارجی باید به صورت انلاین از طریق سامانه مرکز ملی فرش ایران ثبت نام می کردند و مراحل انتخاب انها برای دعوت انجام می شد که تاکنون 71 نفر شامل 54 غیر ایرانی و 17 ایرانی مقیم خارج ثبت نام قطعی شده اند.

وی گفت : در حاشیه نمایشگاه نشست های ویژه ای با موضوع اشنایی فرش دستباف ایران ، تسهیل صادرات فرش دستباف ، اشنایی کودکان با فرش دستباف ، اشنایی با فرایند تولید فرش دستباف ، اشنایی با چیدمان فرش و برگزار می شود.

کارگر افزود : با تاکید وزیر صنعت ، معدن و تجارت غرفه های فرش دستباف با هدف حمایت از فعالان این بخش با نرخ سال گذشته واگذار شد و نخستین بار یک سالن به عرضه تابلو فرش اختصاص داده شده است.

وی گفت : سالن های سه گانه 25 هم رایگان به گروه دانش اموختگان فرش تخصیص داده شده است ضمن اینکه دانشگاههای فعال در حوزه فرش و اتحادیه ها و تشکل های فرش هم محصولات خود را در این سالن ها ارائه می کنند .

کارگر همچنین از برگزاری پنجمین جشنواره فرش برتر در نمایشگاه فرش دستباف ایران خبر داد و افزود : برترین فرش های هر یک از تشکل ها و غرفه ها در سالن 27 نمایشگاه به داوری گذاشته و برترین فرش ضمن دریافت جایزه برای ترویج تولید بهینه معرفی می شود.

وی گفت : در نمایشگاه بیست و چهارم از دانشنامه مجازی فرش (ویکی فرش) رونمایی می شود و همزمان با برگزاری نمایشگاه کلیپ های 100 ثانیه ای که  به زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده است ، پیش از اکران فیلم های سینمایی در گروه سینمایی هنر و تجربه پخش می شود. 

کارگر افزود : درپی کم مهری صدا و سیما در پخش تیزرهای فرش که ادامه دارد و شاید بخشی از ان ناشی از بدهی های گذشته ما باشد ، مرکز ملی فرش ایران به فضاهای مجازی و موبایلی روی اورده است.

کد خبر : ۲۹۷۶۹۸