خبرگزاری کار ایران

بیانیه مشترک اولین گردهمایی مشترک مدیران وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی تاکید شد؛

عزم مشترک برای نجات منابع آب زیرزمینی کشور

بیانیه مشترک اولین گردهمایی مشترک مدیران وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی درباره جمع‌بندی اهداف و نتایج این نشست در جهت نجات منابع آب زیرزمینی کشور از سوی برگزارکنندگان این نشست صادر شد.

به‌گزارش ایلنا، امروز (شنبه) در پایان اولین گردهمایی مشترک مدیران وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی که با حضور وزیران نیرو و جهاد کشاورزی، مدیران بخش آب وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران، معاونان وزیر جهاد کشاورزی، مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای کشور و روسای سازمان جهاد کشاورزی در استان‌ها برگزار شد، بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر محورهای زیر قرائت شد:

1-تدقیق اطلاعات و آمار منابع و مصارف آب و ایجاد بانک اطلاعات مشترک آب و خاک در سطح ملی و استانی مورد تأکید قرار گرفت.

2-تأکید بر مشارکت و حضور فعال در شوراهای حفاظت استانی، شهرستانی و شوراهای دشت صورت پذیرفت

3-تشکیل تشکل‌های آب بران و توانمندسازی تشکل‌های موجود و استقرار الگوی مدیریت مشارکتی در دشت‌ها مورد تأکید قرارگرفت.

4-بر اجرای پروژه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور مرتبط با هر وزارتخانه و همکاری در اجرای کل طرح به عنوان یک راهکار جدی احیای آبخوان‌های کشور با اولویت دشت‌های پایلوت تاکید گردید.

5-با توجه به لزوم حفظ رویکرد امنیت غذایی متناسب با پتانسیل های منابع آب موجود به ویژه آب قابل برنامه‌ریزی در محدوده‌های مطالعاتی کشور، تعیین الگوی کشت مناسب با ظرفیت منابع آب تعیین شده و اقلیم مناطق مختلف ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

6-در جهت بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی شرکت کنندگان بر تسریع در بروزرسانی و عملیاتی نمودن سند ملی آب تأکید نمودند.

7-عدم تحویل نهاده‌ها اعم از کود، سم، سوخت، برق و ..... به چاه‌های غیرمجاز و دارای اضافه برداشت مورد تأکید شرکت کنندگان قرار گرفت.

8-همکاری مشترک وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی بر اجرای قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌ها و همچنین تعدیل پروانه‌ها تا رسیدن به تعادل سفره‌ها در دشت‌ها و حجم آب قابل برنامه ریزی مربوطه براساس نتایج آماربرداری و بیلان آبی محدوده‌ها در سال 90 مورد تأکید قرارگرفت.

9-تغییر رویکرد کشاورزی سنتی به مدرن از طریق توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با استفاده از منابع آب موجود به نحوی که بهینه‌سازی مصرف و کم کردن استحصال آب را به دنبال داشته باشد مورد تشویق و حمایت قرار گیرد.

10-با توجه به محدودیت منابع آب و لزوم کاهش برداشت از ذخایر آبخوان‌ها براجرای مصوبات شورای عالی آب تأکید گردید.

11-اجرای کامل مفاد آئین نامه اجرای ماده 11 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و فعال شدن کارگروه‌های مربوطه با جدیت صورت پذیرد.

12-تشویق و ترغیب کشاورزان و صاحبان چاه‌ها جهت نصب کنتور روی چاه‌ها به منظور مدیریت حجم آب استحصالی از طریق چاه‌ها و متعاقباً مدیریت کشت دراراضی تحت شرب متناسب با حجم آب تحویلی به صورت جدی صورت پذیرد.

13-با هدف بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی و تشکیل کارگروه‌های مشترک استانی مرتبط با موضوع در دو وزارتخانه مورد تأکید قرارگرفت.

14-بر موضوع جلوگیری از استفاده از فاضلاب خام و زه‌آب‌های آلوده در آبیاری کشاورزی تأکید گردید.

15-استمرار برگزاری گردهمایی‌های مشترک در سال‌های آتی مورد تأکید شرکت کنندگان قرارگرفت.

16-به منظور پایش و پیگیری نتایج گردهمایی‌های مشترک بر تشکیل دبیرخانه مشترک دو وزارتخانه تأکید گردید.

17- استفاده از فن‌آوری و تکنولوژی جدید در راستای بهینه‌سازی مصرف آب مورد تاکید واقع شد.

18- نظارت کامل دستگاههای اجرایی بر مطالعات منابع آب و انتخاب بهترین روش آبیاری در راستای بهینه کردن مصرف آب توسط مهندسین مشاور و تاکید بر استفاده از روشهای جدید تعیین نیاز آبی گیاه ومطالعات مورد تاکید قرار گرفت.

19- برنامه‌ریزی و سیاستگذاری توسط وزارت جهاد کشاورزی و نیرو در راستای تعیین و لحاظ میزان آب مجازی در اهداف کلان برنامه‌ریزی آب کشور مورد اقدام قرار گیرد.

کد خبر : ۲۹۷۴۳۴