خبرگزاری کار ایران

یک تحلیل‌گر اقتصادی:

سیاست‌های سلیقه‌ای و مقطعی چالش توسعه اقتصادی است

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۱۹۴

یک تحلیل‌گر اقتصادی و عضو هیات‌مدیره شرکت بوذرجمهر گفت: متاسفانه سالیان سال شاهد اجرای سیاست‌های سلیقه‌ای و مقطعی در حوزه اقتصادی بودیم که همین موضوع امنیت سرمایه‌گذاری و تولید را در ایران پایین آورده است و باعث عدم توسعه‌یافتگی در حوزه اقتصادی شده است.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، سیدمحمد آقامیر در حاشیه بازدید از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان اضافه کرد: یکی از چالش‌های اقتصادی کشور ما سیاست‌های مقطعی و سلیقه‌ای است که متاسفانه در بسیاری از بخش‌ها دیده می‌شود در حالی که برای موفقیت نیاز به قوانین پایدار در حوزه صادرات، واردات و تولید داریم.

این تحلیل‌گر اقتصادی نوسانات قیمت در کشور را چالش جدی دیگری در مسیر توسعه اقتصادی دانست و گفت: تنها در صورت ایجاد قوانین پایدار و دور از سلایق و منافع شخصی، می‌توان به رشد اقتصادی پیوسته دست یافت و منویات مقام معظم رهبری را اجرایی کرد. در غیر این صورت رسیدن به توسعه و پیشرفت اقتصادی غیرممکن است.

وی در تحلیل نمایشگاه صنعت ساختمان گفت: با توجه به وضعیت سیاسی فعلی کشور، مقدمه حذف تحریم‌ها و تأکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، امسال بیش از گذشته به نمایشگاه صنعت ساختمان در داخل کشور توجه شده است، حتی افراد مرتبط با بخش‌های مختلف صنعتی مثل تولیدکنندگان، با این رویداد نسبت به گذشته امیدوارکننده‌تر برخورد کردند و این انتظار را دارند که توانمندی‌های خود را به‌طور کامل عرضه کنند.

آقامیر اضافه کرد: نمایشگاه ساختمان روح تازه‌ای به خود گرفته است و این موضوع نشات گرفته از حس امیدواری و امیدبخشی در جامعه است که به این حوزه نیز سرایت کرده است. به جرات می‌توان گفت امسال نمایشگاه ساختمان زنده و پویا است و کشور در حوزه اقتصادی آماده یک تحول اساسی است.

وی در ادامه نقش نمایشگاه ساختمان را در چرخه اقتصادی کشور مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: مسکن و ساختمان همواره از جمله بخش‌های استراتژیک اقتصاد کشور بوده‌اند. از سوی دیگر تجربیات فراوان ایرانی‌ها در حوزه صنعت ساختمان و ملزومات مورد نیاز آن و همچنین از میان رفتن تحریم‌های ناعادلانه بر کشور با توجه به اقدامات صورت گرفته درحوزه دیپلماتیک، امکان فعالیت در کشورهای همسایه و حتی سایر نقاط جهان را فراهم کرده است و در صورت تحقق این امر یک گام دیگر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته‌ایم.

آقامیر با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال بسیار کارآمد بوده و می‌توان از آن به‌عنوان مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی یاد کرد، افزود: در کنار این نقاط مثبت در برخی زمینه‌ها باید تحولاتی ایجاد شود تا به نقطه مطلوب برسیم؛ از یک سو ما در حوزه اطلاع‌رسانی در سطح ملی هنوز دچار ضعف هستیم و از سوی دیگر برای رسیدن به یک آینده درخشان باید تسهیلات لازم برای ارتباط میان دانشگاه و صنعت فراهم شود تا دانشجویان، مهندسان و پژوهشگران بتوانند از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کنند؛ چراکه همیشه بین دو حوزه اجرا، دانش و تحقیق فاصله جدی وجود دارد.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های باشکوه همچون نمایشگاه صنعت ساختمان، آغازگر تحولات در حوزه‌های اقتصادی است و به مسئولان و مردم نشان می‌دهد که ما می‌توانیم در بخش اقتصادی نیز به آینده‌ای روشن دست پیدا کنیم اما به شرط آنکه موانع را از پیش رو برداریم و از تمامی ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

این فعال اقتصادی با تأکید بر همراهی و دوشادوشی اقتصاد خرد و اقتصاد کلان، تصریح کرد: باید در کنار توجه و رونق خوشه‌های صنعتی، بنگاه‌های کوچک و متوسط را نیز لحاظ و شرایط رشد و پیشرفت آنها را فراهم کرد این دو در کنار هم می‌توانند به صورت کارآمد و تأثیرگذار عمل کنند.

آقامیر در ادامه به مثلث سرمایه‌گذار، تولیدکننده و بهره‌بردار در اقتصاد اشاره کرد و گفت: باید ارتباط و نحوه تعامل این سه ضلع مهم اقتصادی بازتعریف و در بخش‌های استراتژیک مورد توجه جدی قرار گیرد. چرا که تنها در صورت احساس امنیت در این سه موضوع، توسعه اقتصادی رخ می‌دهد.

وی در ادامه با انتقاد از سیاست‌های تسکینی در حوزه اقتصادی گفت: واردات نگاه تسکینی به اقتصاد است اگر چه باید وجود داشته باشد اما در راستای تولید و صادرات باید انجام گیرد نه اینکه تنها به دلیل آسانی و رضایت مشتری، در دستور کار سیاستگذاران امر قرار داشته باشد.

این تحلیل‌گر اقتصادی یادآور شد: ما در سالیان اخیر نشان دادیم که در حوزه‌های مختلف می‌توانیم موفق باشیم، بنابراین درحوزه اقتصادی نیز این توانایی را داریم و قادر هستیم مشکلاتی از جمله بیکاری و فساد را با توسعه اقتصادی از بین ببریم اما برای رسیدن به این مقصود باید تحمل جراحی اساسی در اقتصاد را داشته باشیم تا در آینده نه چندان دور به اقتصاد پایدار و اساسی دست پیدا کنیم.

آقامیر ادامه داد: برای رسیدن به اقتصاد پایدار باید نگاه سیستمی به این حوزه داشته باشیم و اطمینان لازم را به سرمایه‌گذار و تولید‌کننده بدهیم که در امنیت کامل اقتصادی قرار دارند و در کنار آن به خریدار تضمین‌های لازم را بدهیم که جنس داخلی با کیفیت را به جنس خارجی ترجیح دهد.

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از بخش‌ها توان جراحی اشکالات گذشته را نداریم، گفت: شیوه‌ها، رفتار، افکار و مدیریت سنتی‌ ما باید اصلاح و بازنگری شود؛ اگرچه این اصلاحات ممکن است منافع افراد، گروه‌ها و احزابی را تحت الشعاع قرار دهد اما برای رسیدن به اقتصادی پایدتار باید در این مسیر حرکت کنیم و منافع ملی را بر منافع شخصی خود ترجیح دهیم.

آقامیر با بیان اینکه ما مدیر صحنه‌ها و لحظه‌ها هستیم و آینده‌نگری بلندمدت نداشته‌ایم، اظهار داشت: مسئله این است که اقدامات اجرایی برخی مدیران بدون تحقیق و پژوهش بوده و با نگاه صرفاً کوتاه‌مدت انجام می‌شود که به هدررفت منابع و فرصت‌سوزی خواهد انجامید؛ باید نگاه بلندمدت را جایگزین سلیقه‌نگری و مدیریت لحظه‌‌ای کنیم و در این مسیر علم و تجربه را با هم درنظر داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز