خبرگزاری کار ایران

بهرامی ارض اقدس :

شرکای آسیایی کماکان در لیست تجارت خارجی ما باقی می مانند

در شرایط فعلی که اروپایی ها و آمریکایی ها برای سرمایه گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده اند اولویت ما باید انتخاب تکنولوژی های برتر و دانش فنی بالاتر باشد.

محسن بهرامی ارض اقدس در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ادامه همکاری با کشورهای حوزه شرق آسیا اظهار داشت: همانگونه که وزیر اقتصاد اعلام کرد شرکای دوران تحریم را از لیست تجاری خود حذف نخواهیم کرد به خصو ص آن شرکایی که در دوران غربت  ما را یاری کردند زیرا در آن دوران کمتر کشوری حاضر به همکاری با ما بود .

وی افزود: در شرایط فعلی که اروپایی ها و آمریکایی ها برای سرمایه گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده اند اولویت ما باید انتخاب تکنولوژی های برتر و دانش فنی بالاتر باشد.

بهرامی تصریح کرد: باید تلاش کنیم که در درجه اول با توجه به فاصله ای که در 10 سال گذشته بین خطوط تولید و بنگاهها به وجود آمد (به لحاظ اندازه تیراژ خطوط و دانش فنی ) این فاصله را جبران کرده و این عقب ماندگی را با سرعت از طریق شرکای جدید ترمیم کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه باید فاصله مان را با دنیا کمتر کنیم افزود: البته این فاصله را نباید تنها به شکل ورود کالا جبران کنیم زیرا در این فرصت تاریخی حتما باید شرکایی انتخاب شوند که دانش فنی و خطوط تولید ما را باز سازی کنند وشرکایی را در داخل انتخاب کنیم که امکان توسعه ظرفیت ها را داشته باشند ، تا ضمن تامین کالای داخل به فکر تولید کالای صادراتی برای منطقه نیز باشیم .

بهرامی ادامه داد: موقعیت ما به لحاظ حمل و نقل و دسترسی به آبهای آزاد در صورتی که دارای شرکای خوب در سرمایه گذاری باشیم مناسب است و قادر هستیم بازارهای منطقه را از آن خود کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه فولاد و خودرو در بنگاههای کوچک و متوسط ظرفیتهای خوبی ایجاد شده هر چند در شرایط تحریم دچار عقب ماندگی بودیم اما از طریق انتقال دانش فنی وشرکتهای دانش بنیان می توانیم این عقب افتادگی را جبران کرده و به رشد اقتصادی پایدار دست یابیم.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: به خصوص برای هدف گذاری 1404 که باید تبدیل به قدرت اول منطقه شویم نه تنها این رشد 6 درصدی کافی نیست بلکه به رشد 8 درصدی هم که هدف گذاری شده باید دست یابیم و عقب ماندگی ده درصدی سالهای 92 و 93 را نیز باید جبران کرده و با سرعت جهشی حرکت کنیم.

وی افزود: آنچه حائز اهمیت است این است که در سند چشم انداز برنامه توسعه ششم و هفتم 50 درصد از راه هنوز طی نشده و باید بتوانیم با سرعت بیشتری حرکت کرده و در حوزه اشتغال شرایط را برای متقاضیان بازار کار فراهم سازیم.

بهرامی گفت: در برنامه سوم که موفق ترین برنامه میان مدت بود رشد اقتصادی 5.6 درصدی را تجربه کردیم که اگر این فاصله ده درصدی سالهای 84 تا94 را حساب کنیم رشد متوسط طی این سالها کمتر از 3 درصد بوده و در ده سال گذشته 50 درصد از رشد اقتصادی عقب هستیم.

وی افزود: در صورتی که بخواهیم به اهداف سند چشم انداز دست یابیم باید این کاستی ها را جبران کنیم که آن هم باشرایط و وضعیت کنونی قیمت نفت و بازارهای پیش رو کار بسیار سختی است!

کد خبر : ۲۹۶۴۹۶