خبرگزاری کار ایران

رییس گروه چغندرقند معاونت زراعی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد:

رکورد 20 ساله تولید شکر در کشور شکسته شد/تحقق 90 درصدی تولید شکر داخلی تا افق 1404

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۰۷۵

رییس گروه چغندرقند معاونت زراعی وزارت جهاد کشاورزی، نیاز سالانه کشور به شکر را 2 میلیون و 200 هزارتن دانست و پیش بینی کرد؛ در افق 1404 با ارتقای عملکرد و افزایش سطح زیرکشت چغندر پاییزه، 90 درصد شکر مورد نیاز کشور از طریق تولید چغندر قند و نیشکر در داخل تامین شود.

به گزارش ایلنا از وزارت جهادکشاورزی، پیمان حصادی افزود: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط وزارت جهادکشاورزی، سطح زیرکشت چغندر بهاره ثابت در نظر گرفته شده، اما سطح زیر کشت چغندر پاییزه تا 60 هزار هکتار در افق 1404 افزایش خواهد یافت.

رییس گروه چغندر قند معاونت زراعی با بیان آنکه تاکنون کارخانجات قند در سطح 90 هزار هکتار برای تولید چغندرقند با کشاورزان قرارداد بسته اند، اظهار داشت: به نظر می رسد در سال زراعی 95 - 94 از این میزان سطح زیرکشت 5 میلیون تن چغندر تولید شود.

وی از رکورد بی سابقه تولید شکر در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر تولید این محصول به یک میلیون و 325 هزار تن رسیده که طی 20 سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی با بیان آنکه این میزان شکر از سطح 97 هزار هکتار مزارع چغندر قند و 82 هزار هکتار اراضی نیشکر به دست آمده، افزود: شکر حاصل از چغندر قند را 645 هزار تن و شکر حاصل از نیشکر را 680 هزار تن است.

وی تصریح کرد: تولید یک میلیون و 325 هزار تن شکر در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی 93 - 92 نزدیک به 16 درصد رشد را نشان می دهد.

وی میزان تولید شکر در سال زراعی گذشته را یک میلیون و 123 هزار تن عنوان کرد و گفت: بیشترین میزان تولید چغندرقند با 39 درصد از کل تولید مربوط به آذربایجان غربی است.

وی درباره عملکرد تولید چغندر قند، افزود: عملکرد تولید چغندر قند در سال زراعی جاری 48.6 تن در هکتار گزارش شده که نسبت به سال قبل از آن 15.7 درصد افزایش نشان می دهد.

رییس گروه چغندر قند وزارت جهادکشاورزی، علت افزایش عملکرد چغندر قند در سال زراعی جاری را استفاده از بذرهای مقاوم، ورود تکنولوژی های نوین در مزارع، کشت و برداشت مکانیزه چغندر قند توسط کشاورزان، آبیاری مناسب و کافی، استفاده از کودهای شیمیایی و مبارزه به موقع با بیماری ها، آفات و علف های هرز برشمرد.

حصادی درباره کشت چغندر پاییزه، گفت: در سال زراعی گذشته، کشت چغندر پاییزه در سطح 2750 هکتار و در استان های خوزستان، گلستان و خراسان شمالی انجام شد که از این سطح 134 هزار تن چغندر قند به دست آمد.

** صرفه جویی 50 درصدی کشت پاییزه

وی، سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه در سال زراعی 94 - 93 را 4800 هکتار عنوان کرد و گفت: این اراضی در استان های کرمانشاه، گلستان، خوزستان، ایلام و خراسان شمالی به زیر کشت رفته است.

وی ادامه داد: با کشت پاییزه چغندرقند نسبت به کشت بهاره حداقل 50 درصد در آبیاری صرفه جویی شده است.

وی تصریح کرد: در کشت بهاره این محصول، برای هر هکتار 13 هزار مترمکعب آب نیاز است، در حالی که در کشت پاییزه در هر هکتار 6 هزار متر مکعب آب مصرف می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز