خبرگزاری کار ایران

کاهش سود شرکت توتال

سود شرکت فرانسوی توتال در سه ماه دوم سال ٢٠١٥ نسبت به مدت مشابه پارسال تنها دو درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سایت  توتال، تازه ترین گزارش آماری این شرکت فرانسوی نشان می دهد در سه ماه دوم امسال به دنبال افزایش حاشیه سود پالایشی در اروپا و کاهش هزینه ها در پی افت قیمت های جهانی نفت خام به سه میلیارد و ١٠٠ میلیون دلار رسیده است.

تحلیلگران سود ٢ میلیارد و ٦١٠ میلیون دلاری را برای شرکت توتال در سه ماه دوم سال ٢٠١٥ میلادی پیش بینی کرده بودند.

سود خالص دومین شرکت بزرگ نفتی اروپا در نیمه نخست امسال پنج میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار بوده است، در حالی که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ١٢ درصد افت نشان می دهد.

در حالی که سهام توتال از زمان افت شدید قیمتهای جهانی نفت خام در ژوئن ٢٠١٤ با ٢٠ درصد افت روبرو بوده اما این شرکت در مقایسه با شرکتهای بزرگ نفتی دیگر از جمله اکسون موبیل، شورون، شل و بی پی عملکرد بهتری داشتند.

تحلیلگران تصمیم توتال برای کاهش هزینه های این شرکت به منظور مقابله با افت قیمت های نفت خام و تلاش بزرگترین پالایشگر اروپا را برای گام برداشتن در مسیر تولید سوختهای پاک ستودند.

توتال اعلام کرد که انتظار دارد هدف کاهش یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار هزینه ها را در سال ٢٠١٥ محقق کند، هدفی که هم اکنون از ٨٠٠ میلیون دلار افزایش یافته است.

این شرکت نیز عنوان کرد که در نظر دارد سرمایه گذاری های خود را از رقم ٢٦ میلیارد و ٤٠٠ میلون دلار در سال ٢٠١٤ به ٢٣ تا ٢٤ میلیارد دلار در سال ٢٠١٥ برساند.

با توجه به افزایش تولید نفت و گاز توتال و احیای قرارادهای امتیازی ابوظبی، سود این شرکت فرانسوی از بخشهای پایین دستی پالایشی و شیمیایی سه برابر شده است.

تولید نفت و گاز توتال در سه ماه دوم امسال ٢ میلیون و ٢٩٩ هزار بشکه معادل نفت بوده است، در حالی که این مقدار در سه ماه نخست امسال ٢ میلیون و ٣٩٥ هزار بشکه معادل نفت بود.

کد خبر : ۲۹۴۵۱۴