خبرگزاری کار ایران

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری کیش در گفت‌وگو با ایلنا:‌

فعال‌سازی 30 پروژه بزرگ رها شده در جزیره

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۲۴۹

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش با بیان اینکه اراضی کیش قطعه بندی شده و برای هر قطعه قیمت مشخصی تعیین شده است،‌ اظهار کرد: زمین رایگان به کسی داده نمی شود اما برای پروژه های خاص نرخ زمین حمایتی است.

علی جیرفتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شفاف سازی قیمت زمین در منطقه آزاد کیش،‌ گفت: سه مدل نرخ گذاری برای اراضی منطقه آزاد کیش طراحی شده که در هر سه رویکرد، قیمت ها بهینه سازی شده است.  

وی با بیان اینکه ظرفیت سازی برای جذب سرمایه گذاری، تامین منابع لازم و توسعه زیرساخت های منطقه و مدیریت و کنترل بازار املاک و مستغلات جزیره کیش از رویکردهای جدید در مدل های نرخ گذاری اراضی کیش هستند، گفت: در مدل اول قیمت ها حمایتی است تا جاذبه سرمایه گذاری را در منطقه افزایش دهد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری کیش ادامه داد: در مدل دوم رویکرد این است که از منابع حاصل از فروش اراضی در توسعه زیرساخت های جزیره استفاده شود و در مدل سوم هم رویکرد این است که بازار املاک و مستغلاک کیش تحت نظارت و مدیرت سازمان باشد و سازمان نقش حاکمیتی خود را در این بازار حفظ کند.

جیرفتی تاکید کرد:‌ هدف از اجرای این سه مدل برای قیمت گذاری اراضی منطقه آزاد کیش این است که نوسانات قیمتی در بازار از بین برود و اراضی قطعه بندی شود و هر قطعه با کاربری مشخص قیمت تعیین شده ای داشته باشد.  

وی با بیان اینکه قیمت های واگذاری اراضی جزیره برای طرح های سرمایه گذاری از سال 1390 تا اواخر سال 1392، علیرغم تغییر شرایط اقتصادی و قیمت های بازار همچنان بدون تغییر باقی مانده است،اظهار کرد: این امر باعث شکاف قیمت و به دنبال آن ایجاد بازارهای واسطه ای در خرید و فروش اراضی جزیره کیش  شده بود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری کیش ادامه داد: سازمان منطقه آزاد در نیمه سال 92 اقدام به طراحی مدلی جهت تعیین قیمت بهینه اراضی با لحاظ کردن سه رویکرد اصلی ظرفیت سازی برای جذب سرمایه گذاری، تامین بخشی از منابع مورد نیاز جهت توسعه زیرساخت های کالبدی و غیر کالبدی و ایفای نقش حاکمیتی سازمان در مدیریت و کنترل بازار املاک و مستغلات جزیره کرده است.

 

جذب سرمایه گذار با نرخ های حمایتی  

جیرفتی با اشاره به جزییات رویکرد اول این مدل نرخ گذاری گفت: یکی از مهمترین اهداف مدیریت سازمان های مناطق آزاد جذب حداکثری سرمایه های داخلی و خارجی با هدف ایجاد توسعه پایدار و افزایش حجم تولید ناخالص داخلی در این مناطق می باشد بنابراین نرخ های حمایتی در واگذاری زمین می تواند جذابیتی برای ورود سرمایه گذار بیشتر باشد.

وی ادامه داد: تسهیل در فرآیندها و ایجاد مشوق های مختلف برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و هدایت منابع به مناطق آزاد از وظایف ذاتی سازمانهای مناطق آزاد تجاری صنعتی است از این رو یکی از مهمترین عواملی که در تعیین قیمت اراضی در منطقه آزاد کیش مد نظر قرار گرفت ایجاد ظرفیت و فرصت های نسبی جهت تشویق سرمایه گذاران و صاحبان کسب و کار جهت حضور در منطقه  و ایجاد توان رقاقت در جذب سرمایه گذاری با رقبای منطقه ای و بین المللی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و اقتصاد بین الملل است.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از سبد درآمدی سازمان از محل واگذاری اراضی تامین می شود، گفت: سازمان منطقه آزاد کیش در 18 ماهه گذشته علاوه بر تمرکز بر ایجاد درآمدهای پایدار و کاهش سهم زمین در منابع سازمان تلاش کرده تا درآمدهای حاصل از واگذاری اراضی  برای اجرای پروژه های عمرانی و زیربنایی مانند توسعه بندرگاه، فرودگاه و ... و همچنین توسعه زیرساخت های غیرکالبدی نظیر پروژه های فرهنگی و اجتماعی و بهداشتی و آموزشی هزینه شود.

جیرفتی افزود:‌ بنابراین یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین قیمت اراضی در منطقه آزاد کیش، کسب درآمد برای تامین منابع لازم جهت اجرای طرحهای توسعه و ایجاد زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری برای توسعه و رونق گردشگری و تجارت منطقه است.

 

بازار املاک را کنترل می کنیم

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش با تاکید بر نقش حاکمیتی سازمان در کنترل نوسانات قیمت زمین و بازار املاک کیش،‌ اظهار کرد:با توجه به آنکه در حال حاضر بیش از دو سوم اراضی منطقه آزاد کیش در تملک سازمان قرار دارد، سازمان منطقه آزاد کیش نقش شبه انحصاری در بخش عرضه اراضی به بازار ایفا می کند.

وی افزود:‌ اعمال هر گونه تغییر در قیمت اراضی توسط سازمان موجب تاثیرپذیری شدید بازار املاک و مستغلات منطقه خواهد شد از طرفی دیگر ایفای نقش حاکمیتی سازمان در منطقه مستلزم کنترل بازار املاک و مستغلات از منظر کنترل توان خرید مشتریان، کنترل بهای نهاده های تولید، کاهش سوداگری در بازار زمین و مستغلات، کنترل بهای تمام شده ساختمان و کنترل تورم ناشی از افزایش قیمت اراضی و همچنین مدیریت شرایط رونق و رکود حاکم بر بازار است.

 

فعالسازی 30 پروژه بزرگ رها شده در کیش

جیرفتی با اشاره به فعالسازی مجدد عملیات بیش از 30 پروژه بزرگ متوقف و رها شده در کیش،‌ گفت: با توجه به ماموریت سازمان برای احیای پروژه های متوقف شده، در حال حاضر 30 پروژه بزرگ رها شده در حال فعالسازی مجدد است.

وی ادامه داد: همزمان اقدامات حقوقی و قانونی مورد نیاز در خصوص پروژه هایی که امکان فعال سازی و ایفای تعهدات قراردادی آنها با هیچ یک از راهکارهای غیرقضایی میسر نشده با رعایت صرفه و صلاح سازمان صورت پذیرفته است که نتیجه این اقدامات منجر به باز  پس گیری  برخی از اراضی سازمان با طی مراحل قانونی شده و در حال حاضر نیز تعدادی از قراردادهای منعقد شده که قابلیت فعال سازی نداشته اند در مرحله فسخ هستند و پیگیری امور مربوط به انها در محاکم قضایی در حال انجام است .

جیرفتی گفت: با توجه به محدودیت اراضی در منطقه آزاد کیش و  ضرورت حفظ منابع سازمانی برای ایجاد درآمدهای پایدار و تامین منابع لازم برای مدیریت و توسعه منطقه در سالهای آینده ، رویکرد مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش برای واگذاری اراضی بر اولویت حفظ منابع موجود و ایجاد انتفاع و درآمد از محل ارزش افزوده پروژه های سرمایه گذاری است..

وی ادامه داد:‌ در سال گذشته  اراضی واگذار شده ، 45 درصد در قالب قراردادهای استیجاری، 32 درصد در قالب قراردادهای مشارکت در سرمایه گذاری و 23 درصد اراضی به صورت قطعی واگذار شده است بنابراین  75درصد از منابع حاصل شده از واگذاری اراضی از طریق عقد قراردادهای استیجاری و مشارکت بوده که نشان گر کاهش اتکاء سازمان به تامین منابع از طریق واگذاری قطعی و تحقق درآمدهای پایدار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز