خبرگزاری کار ایران

رییس پژوهشکده توسعه فناوری‌های فرآورش و انتقال گاز پژوهشگاه صنعت نفت:

اولین حلال ایرانی شیرین‌سازی گاز، آماده تجاری‌سازی است

دانش فنی پارسی سول از ابعاد مختلف از جمله کاهش مصرف انرژی، پایین آمدن حجم تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری، منجر به صرفه جویی و بهره‌وری اقتصادی می‌شود.

به گزارش ایلنا، پژوهشگاه صنعت نفت با توجه به نیاز صنعت نفت و گاز کشور به حلال‌های شیرین‌ساز، از 10 سال گذشته تا کنون کار تحقیق و پژوهش بر روی این محلول ‌را آغاز کرده است؛ از این رو در پی فعالیت‌های قبلی پژوهشگاه در این زمینه و ضمن ارایه یک طرح مدون و برنامه‌ریزی شده با حمایت شرکت ملی گاز ایران، برنامه تولید و بهره‌برداری از محلول  ایرانی با عنوان پارسی سول در قالب یک طرح سه تا چهار ساله تکمیل و آماده تجاری‌سازی است.

اکبر زمانیان، رییس پژوهشکده توسعه فناوری‌های فرآورش و انتقال گاز پژوهشگاه صنعت نفت، با بیان این‌که در سال‌های اخیر با تشدید تحریم‌ها، حلال های شیرین‌ساز به هیچ عنوان در اختیار صنعت نفت ایران قرار نمی‌گرفت، افزود: برخی واحدهای پالایشگاهی  کشورکه براساس این نوع حلال‌ها طراحی و ساخته شده بودند، بدون استفاده باقی ماند که با بومی‌سازی این حلال و استفاده از آن، این واحدها کارآیی و بهره وری مورد نیاز را باز یافتند.

وی در توضیح نام‌گذاری این محلول فرموله شده با نام پارسی سول بیان داشت: به دلیل استفاده از دانش فنی و فعالیت‌های اجرایی کاملاً بومی پژوهشگاه بر روی این محصول، کلمه "پارسی" به معنای ایرانی و کلمه "سول" برگفته از کلمه "Solvent" به معنای حلال، در ترکیب نام این حلال استفاده شده است.

این مقام مسئول در خصوص مزایای پارسی سول نسبت به حلال‌های متداول گفت: دانش فنی پارسی سول از ابعاد مختلف از جمله کاهش مصرف انرژی، پایین آمدن حجم تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری، منجر به صرفه جویی و بهره‌وری اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از حلال در پالایشگاه های مختلف کشور بیان کرد: تا کنون پالایشگاه‌های مختلفی از جمله بیدبلند و پالایشگاه ایلام با ارائه درخواست‌های رسمی به منظور استفاده از محلول پارسی سول اعلام آمادگی کرده‌اند و همچنین پژوهشگاه نیز هم اکنون در حال بررسی اطلاعات و شبیه سازی در مورد مقدار افزایش راندمان تولید پالایشگاه ایلام، در صورت استفاده از محلول پارسی سول است.

زمانیان با بیان این‌که حلال پارسی سول از لحاظ عملیاتی، قابلیت استفاده در تمامی پالایشگاه‌ها را داراست گفت: یکی از نکات مهم در بکارگیری از این حلال، بحث صرفه جویی اقتصادی آن است؛ چرا که در برخی از واحدها با توجه به ویژگی‌های محصول مورد نظر به کارگیری حلال‌های ارزان قیمت مقرون به صرفه به نظر می‌رسد.

رییس پژوهشکده گاز پژوهشگاه با تاکید بر تکمیل طرح پایلوت پارسی سول در پژوهشگاه صنعت نفت افزود: با حمایت شرکت ملی گاز ایران به عنوان کار فرما‌، تکمیل طرح پایلوتی به منظور تست حلال برای انواع کاربردها در داخل پژوهشگاه، در نظر گرفته شد که در حال حاضر مراحل پایانی را طی می کند و با حل مشکل تأمین خوراک پایلوت یاد شده مسائلی مانند بارگیری، تست و هزینه های جانبی آن در واحدهای صنعتی نیز منتفی خواهد شد.

کد خبر : ۲۹۴۲۱۰