خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین الملل مطرح کرد:

فرصت سرمایه گذاری ٦,٦ میلیارد یورویی در بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین الملل از ارائه فرصت سرمایه گذاری ٦,٦ میلیارد یورویی در طرحهای موجود شرکت هلدینگ خلیج فارس در نخستین کنفرانس مشترک اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا خبرداد.

به گزارش ایلنا، عیسی مشایخی با اشاره به حضور خود در نخستین کنفرانس مشترک اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا در هفته گذشته در وین، گفت: در این مراسم که با حضور مدیران ارشد شرکتهای بیمه ای و سرمایه گذاری بزرگ جهان همراه بود، فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران به خصوص شرکت هلدینگ خلیج فارس ارائه شد.

وی با بیان این که در طرحهای در حال مطالعه و مهندسی شرکت هلدینگ خلیج فارس به ترتیب حدود ٥ و ٤ میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری برای فاینانسورهای خارجی وجود دارد، گفت: در مجموع هم اکنون این شرکت توان جذب ١٥,٦ میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی دارد.

مشایخی پیش از این در مورد موانع پیش روی سرمایه  گذاران خارجی برای ورود به بازار پتروشیمی ایران گفته بود: به عنوان مثال برای جذب منابع مالی از بازارهای بین المللی به شکل بلندمدت (فاینانس) دارا بودن رتبه اعتباری نزد موسسات بیمه صادراتی کشورها مطابق مقررات سازمان توسعه همکاریهای اقتصادی OECD لازم است؛ رتبه بندی موسسات بیمه صادراتی کشورها از ١ تا ٧ است و در مقطع فعلی رتبه ایران ٦ است که امید است در آینده بهبود یابد؛ این درحالی است که قبل از اعمال تحریم رتبه ایران ٤ بوده و دوران طلایی امکان تامین منابع مالی در آن سالها رقم خورد.

وی با تاکید بر اهمیت نقش بیمه های پوشش صادراتی افزود: همان گونه که آگاهی دارید در کشور آلمان، موسسه بیمه صادراتی هرمس HERMES آلمان به عنوان موسسه بیمه صادراتی این کشور نقش و نظر مهمی در این بین دارد؛ آنچه مسلم است شرائط سیاسی است و از آن جا که تحریمها یکی از عوامل موثر بر فعالیت سرمایه گذاران است، پس به یقین اثر خود را روی فضای سرمایه گذاری و تامین مالی گذاشته است، همچنین تحریمها نیز یکشبه وضع نشده که به یکباره برداشته شود. این مساله زمانبر خواهد بود و دست کم ٤ تا ٥ ماه زمان می برد که مقررات بانکی اعلام و رتبه اعتباری نیز بهبود یابد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین الملل درباره تاثیرپذیری فضای کسب وکار صنعت پتروشیمی از فضای سیاسی گفت:  محیط سرمایه گذاری و تامین منابع مالی تابع شرایط سیاسی است و از آنجا که تحریمها یکی از عوامل موثر بر فعالیت سرمایه گذاران است پس اثر خود را روی فضای سرمایه گذاری می گذارد.

مشایخی با اشاره به سابقه حضور شرکتهای آلمانی در پروژه های پتروشیمی ایران اظهار کرد: شرکت لینده  (Linde) پیش از این نیز در پتروشیمی و در واحد Recovery C٢ پتروشیمی پارس و واحد الفین پتروشیمی امیرکبیر فعالیت داشته است، در هر صورت شرکتهای خارجی چه در قالب اعطای لیسانس و چه در قالب پیمانکاری مثل EPC زمانی وارد بازار ایران می شوند که بحث مخاطره سرمایه گذاری در میان نباشد. به این معنا که حمایت موسسات صادراتی نظیر هرمس آلمان، کوفاس فرانسه، ECGD انگلیس و... را داشته باشند.

وی در مورد اثرات فعلی اعلام توافق نهایی میان ایران و ١+٥ بر جذب سرمایه خارجی در صنعت پتروشیمی گفت: خوشبختانه توافق اولیه اقدام مشترک که در ژانویه ٢٠١٤ اتفاق افتاد اثر روانی بسیار خوبی را بجای گذاشت و با توافق جامع، فضای مثبت آغاز مجدد فعالیتهای جدید کسب در ایران به طور کامل محسوس خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین الملل گفت: هم اکنون تصویب توافق در شورای امنیت و اتحادیه اروپا به لحاظ روانی بسیار اثر مثبتی دارد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین الملل درباره وضع فعلی تبادلات پتروشیمی ایران با جهان اظهار کرد: هم اکنون ما در تماس روزمره با بانکهای بین المللی برای بازپرداخت بدهیهای خود هستیم اما توافقاتی برای فعالیتهای جدید تامین مالی تا زمان اعلام رفع تحریم مراودات بانکی انجام نمی شود.

کد خبر : ۲۹۳۰۷۷