خبرگزاری کار ایران

برای تایید و تصویب نهایی

مدل قرارداد IPC بزودی در اختیار هیئت وزیران قرار می گیرد

مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) بزودی برای تصویب و تایید نهایی در اختیار هیئت وزیران قرار می گیرد.

به گزارش ایلنا، مدل جدید قراردادهای نفتی که مراحل نهایی خود را می گذراند، بزودی برای تایید و تصویب نهایی به هیئت دولت ارسال می شود.

در مدل تازه قراردادهای نفتی ایران (IPC) قرار براین است که حلقه های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار شود تا شرکتهای خارجی با چنین قراردادی، انگیزه ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند.

در این قرارداد، مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت واگذار نمی شود و تولید صیانتی ازمخزن، یکی از مهمترین مباحث در این قراردادهاست. دراین مدل از قرارداد، عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می شود و باید سعی شود شرکتهای خارجی به مناطق پر ریسک صنعت نفت وارد شوند زیرا قاعده در دنیا این است که هزینه سنگین اکتشاف را شرکتهای خارجی تامین کنند و نباید هزینه های ملی صرف مخارج اکتشاف شود.

انتقال فناوری و شفافیت مالی  یکی ازمهمترین مباحث قراردادهای تازه (IPC) است که بر اساس آن قرار است در قراردادهای تازه، کارشناسان ایرانی در کنار شرکتهای سرمایه گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوریهای روز دنیا آشنا شوند. ضمن این که باید خود نیز در این انتقال و دریافت فناوری بهتر عمل کنند. همچنین افزایش ضریب بازیافت مخازن یکی از مهمترین اهداف این قرارداد است که با توجه به این که نیمی از میدانهای کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، هر یک درصد افزایش ضریب، معادل ٥٠٠ میلیارد دلار افزایش ثروت ملی است.

با توافق ایران و١+٥ و علاقه شرکتهای خارجی به حضور در صنعت نفت ایران، قرارداد IPC  در آینده نزدیک در کنفرانسی در لندن به همراه توسعه برخی از پروژه ها به سرمایه گذاران خارجی معرفی خواهد شد.

کد خبر : ۲۹۲۲۱۰