خبرگزاری کار ایران

سوغات توافق هسته‌ای برای پارس جنوبی/چه زمانی 50 میلیون متر مکعب گاز فاز 13 به مدار می‌آید؟

طرح‌ توسعه‌ فاز ١٣ پارس جنوبی به منظور تولید روزانه‌ ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن‌ پارس جنوبی است. با بهره برداری کامل از این فاز میدان مشترک پارس جنوبی روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین به تولید کشور افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین منبع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی ایران به شمار می‌رود. مساحت این میدان ٩٧٠٠ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران ٣٧٠٠ کیلومتر مربع وسعت دارد.

ذخیره گاز این بخش از میدان ١٤,٢ تریلیون متر مکعب گاز به همراه ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی است که ٨ درصد از کل گاز دنیا و ٤٧ درصد از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود.

پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان، ٤٠ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی ( ٢١ درصد از کل گاز دنیا) و حدود ۵۰ میلیارد بشکه میعانات گازی در خود ذخیره کرده است.

در حال حاضر قطر، معادل ١٦ فاز پارس جنوبی را به مرحله تولید رسانده و چیزی در حدود ٢ برابر ایران (٦٥٠ میلیون متر مکعب در روز) از این میدان مشترک تولید می کند.

بر اساس این گزارش؛فاز 13 پارس جنوبی از جمله 8 فاز استانداردی است که به همراه فازهای 14، ١٩، ٢٢، ٢٣ و  ٢٤ قرار بود 35 ماه بعد از قراردادی که در سال 89 بسته شد به بهره برداری برسد.  

در خردادماه سال ١٣٨٩ اجرای پروژه فاز ١٣ به کنسرسیومی متشکل از شرکت پتروپایدار ایرانیان، شرکت صنعتی دریایی ایران و شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران واگذار شده است که مسئولیت رهبری کنسرسیوم را شرکت پتروپایدار ایرانیان عهده دار است. هزینه اجرای این طرح ٥میلیارد و ١٨٠میلیون دلار است.

طرح‌ توسعه‌ فاز ١٣ پارس جنوبی به منظور تولید روزانه‌ ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن‌ پارس جنوبی است. با بهره برداری کامل از این فاز  میدان مشترک پارس جنوبی روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی و همچنین ٤٠٠ تن گوگرد، ٢٨٧٠ تن گاز مایع LPG شامل پروپان و بوتان و ٢٧٤٠ تن اتان به منظور تامین خوراک واحد های پتروشیمی به تولید کشور افزوده می شود.

طبق آخرین اخبار این فاز از پیشرفت حدود 74 درصدی برخوردار است.

در اولین روز سال 94 نیز یک فروند کشتی تجاری بحرینی به پایه سکوی فاز 13 پارس‌جنوبی برخورد کرد که با اتخاذ اقدامانی ایمنی، مشکلی در این فاز ایجاد نشد.

این گزارش حاکی است؛ اخیرا گفته شده که شرکت پسکو از زیر مجموعه های شرکت پتروپارس که مسئولیت حفاری این فاز را بهعده داشته از ادامه فعالیت انصراف داده است.

مسائل مالی دلیل ابن عدم همکاری عنوان شده است. آنگونه که گفته شده میزان بدهی این شرکت 150 میلیون دلار اعلام شده است. حال باید دید مشکلات مالی پروژه های پارس جنوبی را به  کجا می برد. آیا توافق با 1+5 و لغو تحریمها و آزادشدن پولهای بلوکه شده نفتی نوید بخش روزهای خوش برای فازهای نیمه تمام پارس جنوبی خواهد بود؟ 

کد خبر : ۲۸۹۱۰۰